וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים בוידאו: שגרת העבודה החדשה של ההיי-טק הישראלי

22.4.2020 / 9:00

בהיי-טק הישראלי לא מתרשמים מההקלות שניתנו למשק, ומחפשים כל דרך בה ניתן לעבוד בשגרה. אחת מהדרכים: גיוס עובדים דרך ה-Zoom. עם זאת, קיים פער גדול בין ריאיון פיזי, לבין ריאיון וידאו. כך תעשו את הריאיון בצורה נכונה ותעברו אותו בהצלחה

צילום: רויטרס, משטרת שראל עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בעוד שמשרד הבריאות וראש הממשלה החלו במתן הקלות למגזר העסקי, ובכללותן חזרה למשרדים בהתאם לכללי התו הסגול, נראה שבהיי-טק הישראלי לא ממש מתרשמים. ברוב חברות ההייטק לא ממהרים לשוב למשרדים, ובמקום - ממשיכים להתרגל למציאות העבודה מרחוק ולשכלל את היכולות שלהן בתחום.

המעבר לעבודה מהבית, מה שהחל בתור אירוע חריג שזכה לסיקור נרחב, הפך למעלה מחודש אחרי למה שמכונה ה-"new normal". בבת אחת חברות ההייטק נאלצו לתרגם תהליכים שלמים, שלא לדבר על מבנים ארגוניים נרחבים לאותה מציאות חדשה. כן, מסתבר שאחרי השיחות המגניבות בזום, עם שיעורי היוגה והפילאטיס - צריך גם לעבוד.

איך מגייסים וקולטים עובדים בעידן הקורונה?

"מבחינת גיוס עובדים, הרי שהאתגרים הם בעיקר סביב העובדה שהסיטואציה הנוכחית לא מובנת" אומרת יעל און, מנהלת צוות גיוס מרכז מחקר ופיתוח בפייסבוק ישראל. "הדינמיות של המציאות בה אנו חיים מובילה להמון אי וודאות מהצד של המועמדים מבחינת הזמנים. יש המון בלת"מים ואילוצים שקשורים לילדים ולחיים הפרטיים של העובדים" היא אומרת. "הראיונות שלנו ארוכים, ובנויים מסט של 3-5 ראיונות ברצף. איפה שזה לא מתאים למועמד אנחנו מפצלים את זה ומבצעים כל מיני התאמות. יחד עם זאת המצב הזה מוביל לכך שאנחנו נתקלים בהרבה מקרים בהם בעת יצירת הקשר עם המועמדים כדי לוודא שהזמן עדיין נוח,הם מבקשים לדחות, אז אנחנו כמובן שמים לזה דגש ומתחשבים בבקשות שלהם ומתחשבים בזמינות שלהם".

אפליקציית תוכנת זום Zoom. רויטרס
זום/רויטרס

"אנחנו מגייסים בעיקר למרכז בפיתוח שלנו התל אביב", אומרת און. "יש לנו כרגע יש לנו מעל ל-100 משרות פתוחות למגוון תפקידים, בין השאר מגייסים מפתחי Backend, fullstack, מגייסים מנהלי פיתוח, מגייסים המון Data Engineers ו- Data Sceintists , מנהלי מוצר בעולמות של B2C"

מה ההבדל בין ראיונות בוידאו לבין ראיונות פנים אל פנים? האם ראיונות הוידאו דורשים מיומנות אחרת?

"אני חושבת שבעיקר הגמישות" עונה און, "צריך להסתכל על כל מקרה לגופו, להיות קשובים לרצונות של המועמדים ולהימנע מתהליך קשיח. האתגר כאן הוא היכולת של רוב המועמדים - זו פעם ראשונה שהם מרואיינים בוידאו. אנחנו מוודאים שיש להם את כל הכלים המקסימלים לעשות את זה בצורה אופטימלית. אבל מבחינה לוגיסטית, אי אפשר לצפות את כל הסחות הדעת בראיון שכזה".

"אנחנו כל הזמן מבהירים גם למראיינים שזו סיטואציה מאתגרת עבורם, וגם עבור המועמדים. אז יש להשתדל להימנע מהטעיות שיכולות להיות בדרך, למשל: לא להתבסס על רושם ראשוני, להשתדל לפתוח בשיחה קצרה כדי להפיג לחצים ולזכור כי כל אחד מתקשר באופן שונה. צריך להתמקד במה שאומרים ולא באיך שאומרים, זה תמיד נכון, אבל בוידאו זה נכון כפליים".

ולאחר שהמועמד מתקבל לעבודה, איך בעצם מתקיים הליך הקליטה בחברה בפועל?

"העברנו את כל התהליך לתהליך דיגיטלי" אומרת און. "העובדים החדשים בעצם מתחילים מהרשמה אונליין, יש לנו את כל המידע בזמנם החופשי, בגמישות אונליין, בהתאם למתי שהם מקבלים מאיתנו את כל המידע שהם צריכים. הם עוברים ליווי צמוד שיש להם את כל ה-setup האופטימלי (מחשב נייד וכו'), ויש להם ליווי צמוד של חונכים שמאפשרים להם כניסה חלקה מבחינת הארגון, מעבר לתפקיד עצמו. המון שיחות וידאו. המון שימוש בפלטפורמות שלנו, בצ'אט, בקבוצות, על מנת להכניס אותם לעניינים שהם ירגישו חלק מהצוות כמה שיותר מהר".

"מנסים לחקות את המציאות הקודמת במקום להתאים למציאות החדשה"

"המעבר בין המציאות הקודמת למציאות הוירטואלית החדשה מעמיס קשיים רבים, לא רק קשיים טכנולוגיים אלא גם פסיכולוגיים" אומרת נועם אבימור-פנט, מנהלת משאבי האנוש בחברת הסייבר OTORIO. "קיימת עלייה משמעותית בעומס האישי: זוגיות, הורות, עבודה - אנחנו נדרשים להיות 100% בהכל, ובמשרה מלאה." היא אומרת.

"כולם במוד תגובתי ומנסים לחקות את המציאות הקודמת במקום להתאים למציאות החדשה. הניסיונות לחקות תהליכי עבר ולכפות אותם על המציאות הנוכחית יוצרת אנומליות שפוגעות בתפקוד הארגון ככלל והעובדים בפרט" מוסיפה אבימור- פנט. "ברמה הרגשית - נוצר דיסוננס בין ההודיה על הזכות להמשיך לעבוד, לבין השחיקה המהירה שנוצרת ועובדים רבים מרגישים שלא רואים את הקושי שלהם".

כאן מגיעה האחריות שלנו כמעסיק לבדוק את ה"טמפרטורה" של כל אחד מהעובדים שלנו ולהעלות את המורל ככל שניתן. ב-OTORIO, אנחנו ניגשים לנושא משלושה כיוונים עיקריים- חברתית, ארגונית ואישית. ראשית, ברמה החברתית אנחנו דואגים לשמור על ריטואלים חברתיים שמזכירים לאנשים שלנו שעבודה היא לא רק שיחות מקצועיות. אנחנו דואגים לשמר את המפגשים החברתיים כפי שהיו לפני כן, בתוספת התאמות לעידן החדש - החל מהרמת כוסית בתוך הצוותים בוידיאו, ערוץ ספוטיפיי ייעודי של החברה לשיתוף מוזיקה, תחרות רקעים, שיעורי ספורט בזום ועדכונים שבועיים מהמנכ"ל".

וידאו צ'ט. ShutterStock
שיחת וידאו/ShutterStock

"החלק המאתגר יותר, זה התאמת השיח וההתנהלות הארגונית למציאות החדשה. למרות החזות ה"סקסית" של עבודה מהבית, בימים של קורונה המציאות היא שאתה לא לבד ונאלץ לחלק את העבודה שלך לשעות לא שעות. אנשים נאלצים להמציא את עצמם מחדש. לכן, כארגון, האחריות שלנו היא להעלות את מורל העובדים לא רק על ידי האפי-אוור שווים והפעלות יצירתיות, אלא גם על ידי התאמת השיח וההתנהלות הארגונית כך שתאפשר להם להמשיך להצליח ולפרוח גם מרחוק. לדוגמה, הנחלנו השבוע "הדממת צהריים" - שעה בצהריים בלי פגישות, המאפשרת לכל אחד לאכול עם המשפחה, לקחת אוויר או סתם לנקות את הראש בשקט. בנוסף, אנחנו מעודדים שיח אמפתי, שקוף וברור ככל האפשר. בכל שבוע המנכ"ל עולה לשיחת סקייפ עם כולם, בודקים לשלומם ומעדכנים במחשבות וההחלטות החדשות. כל אחד זמין ומוזמן לחלוק ולקבל תשובות לכל צורך".

"החלק האחרון הוא ברמה הפרטנית. העובדים שלנו הם הנכס הכי חשוב לנו, ולכן אנחנו משקיעים הרבה משאבים בלראות אותם ולעודד את שלומם- גם ברמה הלוגיסטית (כמו לדאוג למסך, כיסא או אוזניות חוסמות רעש), אבל בעיקר ברמת האחריות החברתית. אנחנו מצפים ומעודדים מכל אחד ואחת, וכמובן במיוחד מההנהלה, להיות ערים לשינויים שחלים אצל הקולגות והעובדים שלנו ולהציף לנו- מה עובד להם, מה קשה להם, אילו הצלחות היו להם השבוע ואיזה פתרונות צריך לייצר בשביל להמשיך להצליח. בסוף, כולנו בתוך זה ביחד באותה סירה. וכמובן בתוך כל הקושי אנחנו לא שוכחים גם להוקיר - אנחנו רואים הרבה "משימות גבורה" קטנות - אנשים שדוחפים קדימה, מגלים יכולות תקשורתיות חדשות או יוזמים רעיונות שמעיפים אותנו קדימה ושמחים לפרגן כשאפשר".

לקראת סיום ביקשנו מיעל און, שכאמור משמשת כמנהלת צוות גיוס מרכז מחקר ופיתוח בפייסבוק ישראל לשתף אותנו בכמה טיפים למרואיינים:

דאגו לסביבה מתאימה ולבוש הולם - חשוב לזכור שאומנם זו סביבת בית, אבל חשוב לשמור על התנהגות בריאיון עבודה: זה אומר אם זה בדברים בסיסיים כמו סביבה הפיזית של הריאיון, לדאוג מראש ולעשות בדיקה מוקדמת שהחדר לא יהיה חשוך מדי אבל גם לא מאור מידי, לא למקם את המצלמה לא למקם את המצלמה מול חלון או מקור אור, למרכז אותם במרכז המצלמה, חשוב ללבוש ביגוד של ריאיון עבודה, ייצוג הולם. לא פיג'מה.

דברו לאט מהרגיל - מה שעוד חשוב זה שבגלל הדיליי, חשוב להקפיד לדבר יותר לאט מהרגיל ובאופן ברור. כי הדיליי יכול ליצור מצב שבאמת מתפרצים לדברי המראיין, וחשוב להיות מודעים לזה. סימולציה מוקדמת פותרת את כל הבעיות. להכיר את הטכנולוגיות שלנו, לוודא שהקישור עובד, שהאודיו עובד, שיש תאורה וכל הדברים האלו אופטימליים. זה עוזר גם להפחית לחצים כי אתה יודע שמהבחינה הזאת הכל עובד כמו שצריך.

  • עוד באותו נושא:
  • זום
  • ראיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully