וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצמת התחבורה הלא צפויה: מה מחפשות ענקיות הרכב בישראל?

12.5.2020 / 11:40

מעל ל-700 סטארט-אפים בתחום הרכב פועלים בישראל, ורק השנה נרשמו גיוסים בהיקפים של מיליארדי דולרים. מה כל כך מיוחד בישראל, שתעשיית הרכב העולמית לא יכולה להרשות לעצמה שלא להיות נוכחת כאן?

.

לא רק "מעצמת סייבר": החודש התבשרנו באקזיט הענק של מוביט, שנרכשה על ידי אינטל בסכום הנושק לכדי מיליארד דולר. אין זה סוד שישראל נתפסת בעולם כאחת מהמדינות המובילות בתחום המובילטי, כשמעבר לאקזיטים מרשימים דוגמת מובילאיי, מוביט וחברות "חד - קרן" כמו Via שרק החודש, גייסה 400 מיליון דולר לפי שווי של שני מיליארד דולר, קיימת פה תעשייה שלמה שקברינטי תעשיית הרכב העולמית כבר מזמן לא יכולים להרשות לעצמם שלא להיות מעורבים בה.

בשנים האחרונות קיימת נהירה של חברות רכבים המקימות בישראל מרכזי מחקר ופיתוח, או שולחות נציגים לראות ולחוות את הטכנולוגיה שמפותחת, מתוך כוונה לשלב אותן. מרכבים אוטונומיים, דרך כלי תחבורה אישיים ועד אמצעי אבטחה, ניתוח נתונים וחיישני תצפית - אין ספק שתחום המוביליטי הוא אחד הענפים הצומחים ביותר בהייטק הישראלי. מנתונים רשמיים של קהילת EcoMotion עולה כי בישראל פועלים כיום קרוב ל - 700 סטארט-אפים בתחום התחבורה, זאת לעומת רק 87 בשנת 2013.

אקומושן. אסף קליגר,
קרוב ל-700 סטארט-אפים בתחום התחבורה לעומת 87 ב-2013/אסף קליגר

"הגיוסים של החודש האחרון חושפים לציבור הרחב את הטכנולוגיות המדהימות שמפותחות בישראל בתחום המוביליטי", אומרת אורלי דהן, מנכ"לית EcoMotion. "כל עיני העולם צופות בנעשה כאן על מנת לרכוש, למזג ולצרוך עוד מהטכנולוגיות האלו". היא אומרת. קהילת EcoMotion מקדמת את ענף התחבורה החכמה באמצעות חיבור בין בעלי עניין ויישום חדשנות בתחום.

"מה שמאפיין את החברות הישראליות זו טכנולוגיה פורצת דרך, פיתוח מהיר ואיכות. יש בולטות בתחום של בינה מלאכותית, רשת אוטונומית ומקושרת, חיבוריות וגם שירותי ניידות אם מסתכלים בהיבט של לוגיסטיקה וניווט", מספרת דהן. זה די מצחיק, רגע לפני השיחה נזכרתי ששמתי את ניר (מנכ"ל מוביט) בפאנל שעשינו לפני שנתיים באקומושן על סטארט-אפים שנולדו להיות 'יוניקורן' (חדי קרן)", הוסיפה.

אורלי דהן ומנכ״ל מוביט. יח״צ,
אורלי דהן ומנכ״ל מוביט בפאנל באקומושן/יח״צ

"כמעט כל ענקי הרכב פתחו כאן מרכז פיתוח או מרכז חדשנות - גם אם זה בדרך עקיפה" אומר יוסי ויניצקי מנהל מערך ההייטק של פועלים. "אני לא חושב שיש מישהו בתעשיית הרכב העולמית שאין לו נוכחות פה. זה לא סתם, זה עולה כסף. מדובר במשלחות שבאות והולכות וצוותים שלמים. מעבר לסקאוטינג, אתה רואה אותם משקיעים כאן בחברות או בקרן הון סיכון ישראליות. הם לא עושים את זה בשביל התשואה הפיננסית או הציונות אלא כי הם מאמינים שיש פה חדשנות מספיק חזקה והם רוצים להיות חשופים אליה" הוא מוסיף.

"החשיבות למשק ברורה" אומרת דהן, "כולם נהנים מההשקעה בתחום הזה, ולראיה - בפרק זמן של כמה שבועות בלבד נוחתים כאן גיוסים של כמעט מיליארד וחצי דולר שזו השקעה מובהקת למדינה. שלא נדבר על קליטה, גידול של עובדים… מדובר בקטר שדוחף את המשק קדימה, וזה הכי מדהים שרואים את זה גם בימים כאלו בהם כל העולם משותק".

"המחשבה על הקמת חברות חדשות בתחום לא הולכת להיות פשוטה" אומר ויניצקי, וזה לא בגלל הקורונה אלא בגלל עיכובים בתוכניות השילוב וההטמעה בערים של מכוניות האוטונומיות ובנוסף - הרבה חברות הצטיידו בסטארט-אפים כאלו ואחרים, אז עדיין מוקדם לקבוע אם יש מקום לסטארט-אפים חדשים בתחומים האלו. בטוח שיהיו, אבל באווירה בה אנו נמצאים כיום נראה כי אנחנו קצת אחרי השיא של האירוע כאן. בסופו של דבר אנחנו מוגבלים בכמות הדברים שאנחנו מסוגלים להכניס לתוך רכב אחד, ובמקביל יש מספר מוגבל של יצרני מכוניות.

  • עוד באותו נושא:
  • מוביט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully