וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על חופש הביטוי: פייסבוק מתקרנפת, טוויטר נלחמת

29.5.2020 / 15:57

אחרי שטוויטר סימנה את הציוץ של טראמפ כ"דרוש בדיקה", נשיא המעצמה האמריקנית לא בחל באמצעים והשיק חזית חדשה במאבקו הארוך נגד חברות הטק והרשתות החברתיות. אלא שנראה כי מי שעתיד להיות המפסיד העיקרי הוא טראמפ שמשתמש בפלטפורמות בעצמו

רויטרס

בסרטון: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ חותם על צו המסיר חסינות משפטית מרשתות חברתיות (צילום: רויטרס)

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ השיק השבוע חזית חדשה במאבקו הארוך נגד חברות הטק והרשתות החברתיות. ביום חמישי הודיע הנשיא האמריקני כי יורה על בחינה מחודשת של סעיף 230 בחוק הגינות התקשורת האמריקני, המבטיח שלא ניתן לתבוע פלטפורמות דיגיטליות על פני תוכן המפורסם על ידי משתמשים, סעיף עליו מתבססות פעילותן של חברות ענק דוגמת פייסבוק, גוגל, טוויטר ולמעשה כל חברה המפעילה פלטפורמת תוכן פתוחה או רשת חברתית כלשהי. הנחיות הנשיא טראמפ הגיעו רק ימים אחדים לאחר שבצעד חסר תקדים סימנה טוויטר ציוץ של הנשיא האמריקני בנושא "הצבעה בדואר" ככזה הדורש אימות עובדתי.

אבל הסיפור המסקרן יותר אירע רק שעות מאוחר יותר, כשבאופן מפתיע, מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג העניק רוח גבית לדבריו של הנשיא האמריקני ואמר במהלך ראיון לפוקס ניוז השמרנית כי הוא לא חושב שהרשתות החברתיות צריכות לבדוק את העובדות בפוסטים של הפוליטיקאים. "ישנם קווים ברורים הממפים את הנזקים והנזק הספציפי שניתן לעשות במקום בו אנו מורידים את התוכן", אמר. "אבל בסך הכל, אנו מנסים להיות יותר בצד של לתת לאנשים קול וביטוי חופשי".

דבריו של צוקרברג עלולים להישמע מפתיעים, בעיקר לאור התבטאויותיו הרבות של צוקרברג בשנים האחרונות, אבל יותר מכל הם התרסה ברורה נגד טוויטר והמנכ"ל שלה ג'ק דורסי, בצעד שנועד לרצות את טראמפ ואת הרפובליקנים בארה"ב - ולהסיט את הדיון הציבורי מהאחריות של פייסבוק על התכנים המתפרסמים בה.

עוד בוואלה!

דייסון, מקבוקים וסמארטפונים של סמסונג: המבצעים השווים לחג השבועות

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשיחה עם עיתונאים בבית הלבן ב-28 במאי 2020. רויטרס
״השיק השבוע חזית חדשה במאבקו הארוך נגד חברות הטק והרשתות החברתיות״/רויטרס

מלחמה בתוך ארצות הברית: טוויטר נגד פייסבוק

זה לא סוד שבשנים האחרונות מתנהלת מלחמה עזה של ממש בארה"ב בין טוויטר לפייסבוק. בעוד שברחבי העולם פייסבוק היא הרשת המובילה, המצב בארה"ב מעט שונה - שם טוויטר נחשבת כרשת החברתית המשפיעה והמובילה. עד כמה מובילה? רק תשאלו את נשיא ארה"ב עצמו, חובב טוויטר אדוק ומשתמש בולט שכל ציוץ שלו מעורר סערה עולמית. היריבות הזו בין החברות התחילה במגרש המשחקים העסקי ובהמשך התפתחה לכדי יריבות של ממש - כזו שהפכה למאבק אידיאולוגי ביממה האחרונה.

בעוד שטוויטר סימנה השבוע את הציוץ של טראמפ כ"יש לבדוק את העובדות" לגביו, פייסבוק אימצה אסטרטגיה חופשית יותר, כשהיא מציינת כי היא רוצה להיות "הכיכר הציבורית", משמע היא מתנערת מלשפוט אילו הצהרות פוליטיות נכונות ואילו שקריות. למרות האסטרטגיה המתירה של פייסבוק, בצו הנשיאותי שעליו חתם, טראמפ ציין את פייסבוק וטוויטר גם יחד.

מכה אנושה למאבק בהפצת פייק ניוז

הצהרותיו של צוקרברג מהשעות האחרונות הן בגדר מכה אנושה למאבק בהפצת פייק ניוז ואולי יותר מכול נסיגה של החברה מעמדותיה הקודמות ויישור קו עם הנשיא האמריקני. בניגוד לטוויטר שאינה נמצאת בשום חקירה ולא מתכננת להשיק מטבע וירטואלי, נראה כי לפייסבוק יש הרבה מה להפסיד אם לא תשתף פעולה עם טראמפ וחברי מפלגתו הרפובליקנים. קשה להימנע מהמחשבה כי לסיבה הזו יש חלק בתמיכתו של צוקרברג בדבריו של טראמפ והצהרתו אודות צינזור תכנים פוליטים.

יושב הראש ומנכ"ל החברה והרשת החברתית פייסבוק, מארק צוקרברג, מעיד בפני ועדה בקונגרס האמריקני בנוגע לפרויקט מטבע ה"ליברה" הוירטואלי. רויטרס
מארק צוקרברג מעיד בפני ועדה בקונגרס האמריקני בנוגע לפרויקט מטבע ה״ליברה״ הוירטואלי/רויטרס

טוויטר חוותה על בשרה את מעורבות הפוליטיקאים והמעצמות

בשנים האחרונות נראה כי טוויטר נוקטת בצעדים אקטיביים וקשים יותר נגד מעורבות של פוליטיקאים ברשתות החברתיות. בסוף אוקטובר 2019, הודיע מנכ"ל טוויטר כי לא יאפשר פרסום מודעות פוליטיות, צעד אליו הצטרפה גם ענקית השמע ספוטיפיי. אך אם נראה שטוויטר מגלמת כאן תפקיד של גיבורה, מספיק רק להביט כמה שנים אחורה כדי להבין את עמדותיה כיום.

עדיין לא ברור לאן המאבק הזה ילך, וכיצד הוא יעצב את דמותן של הרשתות החברתיות בחודשים הבאים - אבל דבר אחד בטוח - הנפגע העיקרי כאן יהיה טראמפ עצמו והמפלגה הרפובליקנית. כן, מי שעמלו יומם ולילה בהפצת אינספור ידיעות כזב, ומי שבעקבותם נטבע הביטוי "פייק ניוז" עומדים לספוג מכה. במידה ותגדל האחריות של הרשתות החברתיות לגבי פרסומים שקריים, הן יאלצו לסנן תכנים בצורה אגרסיבית יותר על מנת להיות בצד הבטוח ולהמנע מתביעות עתידיות. זה כולל בין היתר את פרסומיו של טראמפ ומפלגתו שעד כה זכו ל"חסינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully