וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמיכת רשות החדשנות: האם ישראל בדרך להפוך ליצואנית קנאביס מובילה בעולם?

3.9.2020 / 13:41

חברה ישראלית פורצת דרך בתחום גידול הקנאביס, הודות לשימוש באלגוריתמים חכמים וטכנולוגיה חדשה. השיטה אותה היא מובילה, מאפשרת גידול ללא אדמה, ושליטה מלאה באופן גידול הצמח. הבשורה: הזנים החדשים זמינים לרכישה החל מהיום

גידול קנאביס בחממה בישראל/אתר רשמי

ישראל נחשבת למעצמת הסטארט-אפ, אך בכל מה שקשור לקנאטק (קנאביס טכנולוגי), אנחנו מעצמה בהתהוות, אף על פי שהרגולוציה בנושא, בדגש על ייצוא באומת הסטארט-אפ עדיין לא הושלמה. אחת מהחברות הפורצות דרך בימים האחרונים, זו קנאשור, חבת בת של חברת סולבר שנמכרה בחצי מיליארד שקלים. לאחרונה החברה השלימה פיתוח וייצור של שיטת גידול קנאביס חדשה ללא אדמה. "יש לנו כרגע פעילות שהיא נחלקת בין גידול לבין מפעל של מיצוי ויצור תפרחות. במקביל החברה מתמקדת בנושא של מחקר ופיתוח ושיתופי פעולה כאלו ואחרים", אומר לנו אלון בילו, אגרונום, ומנהל מתקן הגידול.

בניגוד לישראל, נראה כי התקינה האירופאית של השימוש בקנאביס כתרופה מחמירה ודורשת הוכחת שמירה על איכות המוצר והתעדה בזמן אמת לאורך כל חייו של הקנאביס: מהגידול דרך הייצור, השילוח ועד לאופן השימוש והאיחסון על ידי המטופל. המערכת החדשה שהוטמעה, ובפיתוחה השתתפה רשות החדשנות של מדינת ישראל, תאפשר לעמוד בדרישות המחמירות, ובתקווה שתהפוך את ישראל לאחת מהיצואניות קנאביס הגדולות בעולם.

גידול קנאביס בחממה בישראל. יחצ,
בדרך להפוך לאחת מיצואניות הקנאביס הגדולות בעולם?/יחצ

"הייחודיות המרכזית היא בעצם שאנחנו מגדלים קנאביס בחדרים סגורים, מנותקים לגמרי מתנאי אקלים, ובאופן הזה אנחנו מצליחים לשלוט בכל משתני הגידול בצורה שאנחנו בוחרים בצורה אגרו-טכנית. טמפרטורה, לחות, שעורה וכו'. בפאן הייחודי הנוסף, זה שאנחנו מגדלים בשיטת הידרופונית, זה אומר בעצם שזה ללא אדמה בכלל", אומר בילו. "שורשי הצמחים גדלים באוויר, בתוך תאים ומה שאוחז את הצמחים זה צוואר השורש. אנחנו מתיזים להם מים עם חומרי הזנה, במרווחים גבוהיים וכל מערך הגידול שלנו הוא מערך נשלט על ידי תוכנות גידול מתוחכמות שמאפשרות לנו שליטה בעצם על כל משתנה הגידול: החל מכמות החומרי הזנה שאנחנו נותנים לצמח ועד לשעורה, תנאי סביבה וכיוצא בזה".

השיטה החדשה שאותה מובילה קנאשור הישראלית, הינה מהפכה עבור הצרכנים הישראלים ובעולם והיא רותמת את הטכנולוגיה ליצירת קנאביס טוב יותר. כך לדוגמה, בזכות השימוש בשיטה, נרשמת ירידה של 75% בשעות העבודה הנדרשות לגידול, לעומת גידול מסורתי, כשהמגדל זוכה לפי 2.5 תפוקה למטר לעומת גידול מסורתי. עוד הודות לאלגוריתם שמקבל נתונים שוטפים אודות גידול הצמח, ניתן לשפר את היעילות הכלכלית של המגדל, כשהוא חוסך גם כסף על חומרי הדברה ומפיק חומרים איכותיים יותר לצרכן.

קנאשור כיום משתפת פעולה עם מספר גורמים, בין היתר גם רשות החדשנות שתומכת. בילו מגדיר עצמם כ"תעשיינים שעוסקים בחקלאות טכנולוגית", וסיפר לוואלה! TECH כי הגישה הישראלית מאוד תורמת לפיתוח המוצרים. "ד היתרונות הרציניים שלנו זה שאנחנו מסוגלים לרוץ על פרויקטים בזמן מאוד קצר ולהעמיד אותם ולהתקדם מאוד מהר. אז זו הייחודיות שלנו במובן מסויים. התוכנית המקורית שלנו הייתה ייצוא, אבל עדיין אין את כל התהליכים שתומכים בייצוא מבחינת הרגולציה. כל החברות מחכות לפתיחה הרשמית של הייצוא, וכרגע זה מיועד לישראל". בעקבות העיכובים ברגולוצית הייצוא, נראה כי התוכניות של קנאשור אולי התעכבו, אך המרוויח העיקרי הוא הצרכן הישראלי, כשהחל מהיום, כל מחזיק רישיון יוכל לרכוש את התפרוחות בגידול המיוחד.

"אנחנו משתדלים לא להיות שחצנים, אנחנו יותר תעשיניים שמתעסקים בחלקאות טכנולוגית אבל אנחנו הראשונים שעושים את זה בארץ למיטב הבנתי, והמחשבה של הפיתוח הייתה ברורה: הרציונל אומר שאתה יכול לגדל בצורה איכותית יותר, אתה יכול לשלוט על כל מרכיב, וברגע שאתה שולט הדברים יצאו יותר איכותיים ויותר טובים. הצמח חשוף לתנאי אקלים שווים מכל כיווניו. אחת הבעיות המרכזיות היום שקיימות בתחום הקנאביס זה חוסר הדיוק וחוסר באיכות. הדבר הנוסף הוא לממש את הפוטנציאל הגנטי שיש לכל זן, כך שאם יש זנים עם פוטנציאל גנטי טוב יותר ואתה תגדל אותם בתנאים טובים, אז תהנה מכמות ואיכות גדולה יותר. אלו המוטיבים העיקריים שמוליכים אותנו, ואותי בתור אגרונום: להגיע לאיכות ולממש פוטנציאל גנטי שזה מאוד מרתק בתחום של הקנאביס", סיכם בילו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully