וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הפטיש לסדן: ההשפעה הלא צפויה של המתיחות בין ארה"ב לסין

21.9.2020 / 9:12

"הנושא הגיאופוליטי חייב להיות חלק מהתוכנית האסטרטגית של כל סטארטאפ" כך אמר הכלכלן הראשי של בנק הפועלים פרופ' ליאו ליידרמן במהלך כנס מיוחד של פורום Israeli Go Global שדן בהשפעה של החרם האמריקאי על סין וההייטק הישראלי

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בזמן שנשיא ארה"ב דונלד טרמפ מאשים את סין בשיטות סחר לא הוגנות ובגניבת קניין רוחני, הרי שבסין גוברת התפיסה כי ארה"ב חוששת ולמעשה מנסה לרסן את עלייתה כמעצמה כלכלית עולמית. כך, בעוד שתי הכלכלות הגדולות בעולם נעולות במאבק סחר מר המתפרש כבר על קרוב לארבע שנים, נשאלת השאלה כיצד משפיע מאבק האימתנים הזה על סצנת הסטרטאפים המקומית כמו גם על חברות הייטק ישראליות?

בעידן ובו סדר עולמי חדש מתהווה, הרי שהנושא הגיאופוליטי חייב להיות חלק מהתוכנית האסטרטגית של כל סטארט-אפ בעת בניית התוכנית העסקית" כך אמר פרופסור ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים ופרופסור לכלכלה באוניברסיטת תל אביב במהלך כנס של פורום Israeli Go Global ופועלים הייטק שעסק במלחמת הסחר סין-ארה''ב והשלכותיה על סצנת הסטרטאפים בישראל.

פורום היזמות הייחודי הוקם לפני מספר חודשים על ידי יותם צוקר וגיא קצוביץ' ומתמקד בפיצוח האתגרים של סטרטאפים בכל מה שקשור למסע הגלובלי שלהם ובפריצה לשוק הבינלאומי. עוד הוסיף ליידרמן כי בעוד שלפני חמש שנים המשפט הזה היה נשמע תמוה, הרי שכיום מדובר בהכרח המציאות בעיקר עקב ההשלכות הכלכליות, הרגולטוריות והלוגיסטיות של מתיחות בין המדינות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בביקור טראמפ באסיה, ביג'ינג, סין 9 בנובמבר 2017. רויטרס
ההשפעה הלא צפויה של המתיחות בין ארה"ב לסין/רויטרס

"כשמדברים על מלחמת סחר, ברור לכולנו שהכוונה היא למלחמה קרה בין המעצמות" אמר ליידרמן, "כשכולנו מקווים שזו לא תדרדר לכדי מלחמה חמה. מה שקיים בין סין לארה"ב זו לא מלחמת סחר אלא מלחמה על עליונות פוליטית כלכלית טכנולוגית - בדגש על האלמנט הטכנולוגי" הוסיף. במהלך האירוע השווה פרופסור ליידרמן את המצב בו נמצאים סטרטאפים ישראלים לזה של ילד שהוריו רבים: "קולגה שלי סיפר לי שהמצב שלנו דומה לזה של ילד שאבא ואמא שלו עוינים זה לזה אבל הילד רוצה להיות בסדר עם שניהם וזה לא תמיד הולך יחד. נדרשת כאן המון אינטליגנציה ריגשית וגישה מתונה כדי לעשות אופטימיזציה למצב הזה".

"אנו יכולים לראות את הרגישות של ממשל טרמפ לנושא התשתיות הטכנולוגיות בכל הנוגע למי מכין את העולם לדור החמישי. במקביל, סין ממשיכה באסטרטגיה שלה הכוללת את התוכנית סין 2025 ולפיה בחמש השנים הקרובות המדינה תהיה עצמאית טכנולוגית ללא צורך ביבוא ממדינות אחרות ובמקביל להוביל את בניית התשתיות במדינות שונות - וגם בישראל דוגמת חיפה ואשדוד".

"אחד הדברים שמאפיינים את המצב הזה הוא חוסר אמון המתפתח בין מדינות שונות, מצב שלא נראה וישתנה בתקופה הקרובה. נראה שהעולם צועד לסדר עולמי חדש ובו סין ידה על העליונה, ארה"ב בסימן שאלה ואילו אירופה נמצא בסוג של סימן שאלה" אמר.

אירוע הפורום התרחש כחלק מתוכנית Fusion LA, תוכנית האצה לסטארטאפים ישראלים בארה"ב (לוס אנג'לס וסיליקון ואלי) הכוללת חיבורים לכ-200 משקיעים ושותפים, וכן תוכנית ליווי המשך לאורך חיי החברה בישראל ובארה"ב. עד כה השקיעו התוכנית ב-43 חברות סטארטאפ ישראליות אשר גייסו כ-100 מיליון דולר.

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully