וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי מלחמה: הקרב בנגורנו-קרבאך עובר לממד הסייבר

נועה פרנקל

8.10.2020 / 0:16

מרגע שהחלה הלחימה בין ארמניה ואזרבייג'ן, היה ברור שזו שאלה של זמן עד שהקרב יעבור למרחב הווירטואלי. הקורבן הפעם היה אתר למעקב טיסות, אבל עוד גורמים חפים מפשע עלולים בקרוב להיקלע לקו האש

בווידאו: נזקי הלחימה בנגורנו-קרבאך/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

כבר מעל לשבוע שארמניה ואזרבייג'ן מנהלות לוחמה צבאית פעילה על אזור סכסוך מדיני עתיק ימין בחבל נגורנו-קרבאך. שתי המדינות מאשימות כעת זו את זו בירי, דוחות את הלחץ לקיים שיחות שלום ואזור הסכסוך מתפשט.

סבב הלוחמה הנוכחי החל כאשר סוכנויות הידיעות דיווחו כי מטוס 16-F טורקי הפיל מעל הטריטוריה של אזרבייג'ן 25-SU של חיל האוויר הארמני והטייס נהרג. היה ברור כי מדובר בהתפתחות דרמטית בסכסוך, שכן זו הפעם הראשונה בה דווח על נוכחות של כלי טיס טורקים בבסיסי חיל האוויר האזרי. באנקרה הכחישו את הדיווחים.

הלוחמה על הקרקע בסבב עוד הוסיפה לגבות קורבנות, כאשר כלי טיס אזרי הפציץ אוטובוס סמוך לעיר ורדניס בצפון ארמניה בשטח שאיננו שנוי במחלוקת בין המדינות. אדם אחד נהרג ועוד כמה נפצעו בהפצצה. שלושה כפרים נוספים בסביבות העיר הופגזו אף הם אך לא ידוע על נפגעים בנפש. בחבל נגורנו קרבך דווח כי 12 טנקים אזרים הושמדו בירי טילים במהלך לחימה בצפון החבל ובנוסף 26 מלוחמיו נהרגו במהלך סבב הלחימה הנוכחי.

מכאן, היה ברור שהלוחמה הצבאית תגלוש מהר מאוד ללוחמה בממד הסייבר, ואכן ביום חמישי האחרון החלו אתרי החדשות בעולם לדווח כי הסכסוך הצבאי של ארמניה ואזרבייג'ן סביב אזור נגורנו-קרבאך התרחב לתחום הדיגיטלי. האתר Flight Radar 24 הותקף במספר התקפות מניעת שירות (DDoS ) שנמשכו כמה ימים. גורמים שונים העריכו שהמתקפות נועדו כדי למסך פעולות אוויריות של אחד הצדדים.

האתר סייבר-ניוז גילה כי אלפי נתונים אישיים של ימאי חיל הים האזרי, כולל מספרי דרכונים בתוקף, הודלפו בפורומים רוסים.

מנהל מרכז הסייבר האזרי טוראל ממאדוב אמר בראיון לרדיו המקומי שארמניה פועלת במרחב הסייבר לתקוף את אזרבייג'ן על ידי "חטיבות סייבר" שהוקמו לצורך העניין, שמחולקות לפי תחומי אחריות: מתקפות מניעת שירות, מתקפות על אימיילים, מתקפות הנדסה חברתית (Social Engineering) ומתקפות פייק ניוז שנועדו לזרוע בלבול ובהלה.

בנוסף, סוכנות הידיעות הארמנית ארמנפרס מדווחת על ניסיון פריצה של האקרים אזרבייג'נים על רקע ההתקפה האזרבייג'נית על ארטסאק. משלא הצליחו להשיג את מטרתם, נקמו ההאקרים במערכת האבטחה של צד שלישי שאינו בשליטת ARMENPRESS. מנכ"ל ארמנפרס, ארם אנניאן, אמר על כך כי זהו "עוד צעד לא אנושי של האויב".

גם יוון הצטרפה אתמול כדי לתמוך בארמנים ובתוך כך דווח באתר GREEKCITYTIMES כי האקרים אנונימיים יוונים מיוון פרצו ל 83 אתרי אינטרנט ממלכתיים של ממשלת אזרבייג'ן. (73 אתרים תוך שעה בלבד) לתמיכה בארמניה. הם לא רק פרצו, אלא גם הורידו משם מידע.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

נראה שמכאן הלוחמה הן הצבאית והן הסייברית רק תמשיך ותגדל. הסכסוך הספציפי הזה מדגים בצורה מצוינת את העולם החדש הזה. כבר בשנת 2012 היו מתקפות סייבר בין שני הצדדים, ושוב בשנת 2018. בעצם, בכל פעם שגובה הלהבות עולה מתווספים לחיכוכים גם עימותי סייבר. בניגוד לעימות הצבאי בין המדינות, לא ניתן לקבוע בצורה חד משמעית "מי התחיל" וגם לא מי בדיוק מבצע את המתקפות - האם אלו גורמים רשמיים (צבא, גורמים ביטחוניים) או האקרים "פטריוטים" שמקבלים הכוונה ועידוד מהמשטר אולם פועלים בצורה עצמאית, פחות או יותר?

המתקפות הנוכחיות לא מעידות על רמת תחכום וביצוע גבוהה. ייתכן מאוד שהן בוצעו על ידי גורמים עצמאים במדינות הללו. מה שחדש כאן הוא שגורמים שאינם קשורים כלל לסכסוך (במקרה דנן אתר שעוקב אחרי תנועה אווירית) נפגעים גם הם - וזה בדיוק החשש בסכסוך מעין זה - שגורמים תמימים ייקלעו ל"קו האש הדיגיטלית" וייפגעו משום שזה משרת אינטרס של מישהו מהצדדים.

נועה פרנקל היא מנהלת מוצר סייבר בחברת SentinelOne

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully