וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לסוחטים אין סיבה לפגוע בכם: מדוע כדאי להתעלם מ"סקסטורשן"

עמרי שגב מויאל, מנכ״ל חברת Profero

18.10.2020 / 0:50

השתמשתם בטינדר ואחר כך הובלתם לקיים שיחת וידאו אינטימית ובבוקר שלמחרת קיבלתם הודעה כי אם לא תשלמו הסרטון יופץ? מדובר בשיטת סחיטה נפוצה מאוד שמתקיימת עשרות עד מאות פעמים בכל לילה. זה מה שאתם צריכים לבצע אם זה קרה גם לכם

צילום: חדשות עשר, עריכה: שניר דבוש

תארו לעצמכם סיטואציה. א' סמנכ"ל בחברת היי-טק, גרוש, מוצא את עצמו באחד מערבי הקורונה החמים בביתו. המאצ' בטינדר מוביל לשיחה, שמובילה לשיחת וידאו. אבל הסרטון שנשלח אליו בבוקר, המתאר לפרטי פרטים את ליל אמש, מכיל דרישת תשלום. סחיטה.

למעשה, עבור אלפי גברים ונשים, גם בישראל, הסיטואציה הזו אינה דמיונית כלל. בסוף אפריל פירסם מרכז פשיעת האינטרנט של ה- FBI כי כמות התלונות קפצו ב- 242% בשנה האחרונה ל- 51,146 מקרים, וכי מקרים של סחיטה אינטרנטית גרמו להפסדים מוערכים של 83 מיליון דולר בשנה האחרונה. אבל מה אם היו אומרים לאותם אנשים שהפתרון הנכון- לא רק ערכית, אלא גם מעשית, הוא פשוט לא לשלם ולשכוח מכל הסיפור?

צריך להבין. מדובר בשיטת מצליח, על סטרואידים. מידי לילה נתפסים ברשת מאות בני אדם. אם ישלמו בשקט, האופרציה תמשיך. אבל אם לא ישלמו, והתוקפים ישחררו את הסרטון- מעגל נזק יתחיל להתגלגל. הנתקף יגיש תלונה במשטרה, התיק יהפוך פומבי, ולחץ יופעל על גורמי האכיפה. יותר מזה, נתקפים, שכבר אין להם מה להפסיד, ישגרו עורכי דין וחוקרי פרטיים וישגעו את המשטרה בדרישה לחקור, ומכונת הדפסת המזומנים של הסוחטים, הפועלת במלוא הקיטור, תיעצר.

מצד שני, אם הנסחט לא ישלם, וינתק מגע, נקודה, לתוקף אין שום תמריץ לפרסם את הסרטון. אין לו אמינות לבנות, הוא לא צריך להוכיח שהוא מתכוון לבצע את זממו, וכנראה גם לא יעשה כלום. הוא פשוט יעבור למסכן הבא ויקווה שהוא ישלם.

כי לא מדובר בסחיטה מהזן הישן. קחו לדוגמה אדם שנתפס בוגד. הסוחט, בדרך כלל, מוצא מטרה אחת ומתביית עליה. סביר להניח שהוא רוצה ברעתו של הנסחט, אז לא איכפת לו- או שישלם, או שיאכל אותה.

סחיטה. ShutterStock
לא סחיטה מהזן הישן ויש לזה גם יתרון/ShutterStock

אבל סוחטי האינטרנט שונים. הם יודעים שיש ים אינסופי של קורבנות. הם לא מטרגרטים אף אחד. הם זורקים רשת ומקווים לצלם כמה שיותר אנשים מידי לילה. ואם מישהו לא משלם, לא נורא. יש עוד אחד בתור. העיקר להמשיך לעשות כסף.

אם יש איזו נחמה לקורבנות השיטה הזו, היא שבמקרה שלנו, הדבר הנכון לעשות הוא גם מה שכדאי, בניתוח קר, לעשות. כל דולר שעוברים לעבריינים הללו משמש אותם להגדיל את המערך. להפיל בפח יותר אנשים. להשמין ולתפוח על חשבון אנשים תמימים.

אבל גם אם שוקלים מה שכדאי לכם, אישית, המסקנה דומה. כי מהרגע שתשלמו, באירגון הפשיעה הזה יבינו שאתם אנשים שכדאי להשקיע בהם. הם יתייחסו אליכם כמו לקוח חוזר, וימשיכו להטריד אתכם ולחלוב מכם מזומנים. מהרגע ששילמתם, לא סגרתם את מערכת היחסים, אלא רק פתחתם אותה ויצרתם תיאבון.

ולבסוף, צריך לזכור שלא עשיתם שום דבר רע. התקופה הזו של הקורונה, מעבירה את העבודה, הלימודים, וגם את היחסים האישיים והאינטימיים, לאינטרנט. כמובן שעדיף, שלא להצטלם, כי מה שתועד, תמיד יכול לדלוף. אבל גם אם נפלתם, ההבנה שלא פשעתם בשום צורה, עשויה להנביט בתוככם את האומץ שנדרש כדי לקחת אוויר, ולמחוק את האנשים האלה מהחיים שלכם.

הכותב vהינו חוקר אבטחת מידע ומומחה להתערבות מהירה במשברי סייבר, מנכ"ל חברת Profero

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully