וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת הדור החמישי וההזדמנות הישראלית הגדולה

גדי אריאלי

15.11.2020 / 10:04

הרכב יתקשר עם אובייקטים במרחב, בתי החולים ינוהלו דיגיטלית ואתם תוכלו לצפות במשחקי ספורט מזוויות שונות, תוך שיתוף חברים בחוויה. אלה מקצת מהיכולות שמהפכת הדור החמישי בסלולר מאפשרת. איפה זה פוגש את החברות הישראליות ומה ההזדמנויות העסקיות שהיא יכולה למנף?

בריטניה אוסרת על שימוש בוואווי, יולי 2020/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

יש להניח שאלמלא הקורונה, שחולשת כיום על מרבית השיח התקשורתי, היינו עסוקים היום לא מעט באחת המהפכות הטכנולוגיות החשובות של תקופתנו - מהפכת הדור החמישי, G5, בתקשורת הסלולרית. עם זאת, אפשר להניח שבעידן הפוסט-קורונה, תשומת הלב התקשורתית והעסקית תופנה שוב לאפשרויות החדשות והמרהיבות שמהפכה זו מזמנת לנו בכל תחומי החיים.

הדור החמישי הוא הכינוי המקובל לתֶקֶן הטכנולוגי החדש לתקשורת סלולרית, שעתיד להחליף את תקן הדור הרביעי. הוא מבשר על קפיצת מדרגה אדירה - טכנולוגית, כלכלית, עסקית וחברתית. זה לא רק שדרוג התשתיות, המהירות (עד פי-100 ממהירות הדור הרביעי) ויציבות הרשת שהדור החמישי יספק. אלה לא רק כמויות המידע העצומות שאפשר יהיה להעביר, בדגש על תכני וידיאו שהם כיום שם המשחק בסלולר. כל אלה חשובים מאוד ללא ספק, אך העיקר הוא מגוון היישומים שניתן יהיה להפעיל באמצעות תשתית זו וזאת בשלל תחומים, שכולם יתרמו לשיפור איכות החיים שלנו.

undefined. ShutterStock
לא רק שדרוג התשתיות, אלא הרבה מעבר לזה/ShutterStock

חשבו, למשל, על התחום המתפתח של ערים חכמות ורכבים מקושרים. הדור החמישי יהיה "המאפשר הגדול" Enabler)), זה שיספק את התשתית עליה ניתן יהיה ליישם תקשורת בין רכבים לתשתיות פיזיות (הרכב ידבר עם הרמזור החכם), שתאפשר את ויסות התנועה בצורה חכמה ותמנע תאונות. באותה נשימה מדובר גם על מערכות לניהול תשתיות דרכים אוטומטיות וכן שירותי בטיחות תחבורה מתקדמים המבוססים על ניתוח נתוני עתק (ביג דאטה).

שימוש ב- 5G יאפשר גם להניע חידושים בתחום התחבורה הציבורית. חיישנים שיותקנו באוטובוסים ובמוניות יאספו מאות סוגים שונים של מידע על הכביש והתנועה וישדרו את הנתונים דרך רשת 5G - התומכת בהעברה מהירה במיוחד של מאסות של נתונים - כדי לתת בזמן אמת תמונה על מצב התנועה, כולל מפות תלת-מימד ברזולוציות גבוהות. כך ניתן יהיה להגביר את היעילות בתפעול הרכב והתנועה ולהגביר את הבטיחות בדרכים.

חשבו - אם להזכיר דוגמה אחרת - על הפעלת אלמנטים אוטונומיים מרחוק כמו רובוטים, הן לצרכים מסחריים (כמו שירותי אבטחה והדרכה) והן לצרכים אנושיים (כמו סיעוד). הדור החמישי יאפשר זאת באמצעות חיבור רובוטים אוטונומיים לפלטפורמת ענן מבוססת 5G. חשבו על כל העולם המתפתח של "אינטרנט של הדברים" (IoT) שיאפשר איסוף מידע ממאות סנסורים, על תחום הרחפנים ועל מהפכת התעשייה הרביעית, שכולם יושפעו וייהנו מתנופת הדור החמישי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משקפי גיימינג. יח״צ,
השינוי יורגש היטב בתחום הגיימינג/יח״צ

אם נחזור לקורונה, הרי תחום הבריאות הוא אחד מהתחומים שיושפע מאוד ממהפכת הדור החמישי. השיח העדכני בתחום מדבר על הקמת בית חולים דיגיטלי למשל, שיופעל בסיוע תשתית 5G. בית החולים יצויד במערכת אודיו מבוססת בינה מלאכותית, שתאפשר לחולים עם קשיים פיזיים לשלוט בקלות במיטותיהם, בתאורתם ובטלוויזיה באמצעות קולם. הם יוכלו אפילו להשתמש בשירות שיחות כדי לקבל סיוע רפואי במקרה חירום. יתר על כן, בית החולים יציע שירות ניווט מקורה מבוסס מציאות רבודה ((AR ומיפוי תלת-מימדי בכדי לשפר את נוחות המטופלים והמבקרים. וזו אכן אחת הבשורות החשובות של המהפכה התקשורתית - הוספת שכבות מידע חדשות שיועברו במהירות למשתמשים ויספקו חוויית גלישה טובה יותר.

השינויים הגדולים שרשת ה- 5G צפויה להביא יורגשו היטב בשוקי התוכן והגיימינג. מדובר בחידושים טכנולוגיים מונעי 5G כמו משחקי AR ו-VR וטכנולוגיות פורצות דרך כגון Multi-View, טכנולוגיה המספקת תצוגות מרובות אשר נלקחות ממספר מצלמות ממיקומים וזוויות שונות, תוך שילוב טקסטים ונתונים. הדבר יביא לשינוי סביבת המשחקים ולשיפור דרמטי בחוויית הצפייה במשחקי ספורט. כך למשל, אם כיום אפשר לצפות במשחק של ליגת ה-NBA וליהנות, תוך כדי משחק, משכבות מידע וסטטיסטיקות שונות, בעתיד הקרוב נוכל גם ל"פתוח חלון" ולחלוק את אותן שכבות מידע עם חבר ולעקוב אחר המהלכים שלו. הטכנולוגיה הזאת היא כבר בשלה ואין ספק שהיא תואץ ותתרחב הודות לפלטפורמה של הדור החמישי.

כל תרבות הפנאי תשתנה. הגיימרים ישמחו לשמוע, כי משחקים יעלו לענן כחלק מחבילת ה-Xbox כתכונת שירות נוספת ללקוחות, ותתאפשר להם גישה ליותר מ-100 משחקים מאולפני Xbox Game וגם מיוצרי המשחקים ברחבי העולם. הגיימרים יוכלו לשחק במשחקים שהם רוצים, עם האנשים שהם רוצים, בכל מקום שהם רוצים, באמצעות גישה לשרת הענן באמצעות טלפונים חכמים או טאבלטים.

איך ישראל משתלבת במהפכה זו?

כאן צריך לדייק ולהבהיר שהחוזקות של ישראל בתחום התקשורת הסלולרית הן גם במימד התשתיתי, אך בעיקר במימד היישומי. ואכן, שורה של חברות וסטארט-אפים ישראלים מציעים כיום פתרונות ליישומים על גבי תשתית הדור החמישי והמטרה של מכון היצוא ומנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה היא לחשוף אותם לשחקנים הגדולים בשוק העולמי ולייצר שיתופי פעולה עסקיים ביניהם.

קחו למשל את חברת TetaVi (תטא-וי) שפיתחה מערכת מצלמות מקיפה, שיודעת ללכוד ולשדר בשידור חי וידיאו וולומטרי באיכות גבוהה. הטכנולוגיה של החברה יכולה לייצר דמויות, להקליט וידיאו ואף להפיק הולוגרמות בשידור חי - וכל זה בעזרת מערכת ניידת, ללא צורך במסך ירוק או סטודיו, ובאיכות גבוהה.

דוגמה אחרת היא של חברת הסטארט-אפ Binah.ai המתמקדת בתחום הבריאות הדיגיטלית ומפתחת טכנולוגיה מתקדמת לדליית מדדים רפואיים באמצעות ניתוח וידיאו בזמן אמת, על-ידי כל מכשיר חכם בעל מצלמה. גם היא משתלבת מאוד במהפכת הדור החמישי. דוגמה נוספת היא של חברת נו טראפיק (NoTraffic), שפיתחה פלטפורמה המותקנת על-גבי רמזורים בצמתים מרכזיים המסייעת לנהל בצורה אופטימלית את התחבורה בעיר. הטכנולוגיה הזאת משתלבת באפליקציות סלולארית בסמארטפון, המספקות התרעות בזמן-אמת לנהגים והולכי-רגל מפני סכנות בכביש.

חברות אלה ועוד אחרות ממחישות את היתרון היחסי של ישראל בפיתוח יישומים מתקדמים, שיכולים למנף את תשתית הדור החמישי ולהציע פתרונות בתחומי חיים שונים. חברות אלה מושכות לכאן חברות טלקום בינ"ל, אינטגרטורים, חברות הסלולר ומפעילי סלולר, המעוניינים לשלב את היישומים השונים בהצעת הערך שהם מציעים ללקוחות על גבי תשתית הדור החמישי.

מהפכת הדור החמישי בסלולר מזמנת לישראל הזדמנות יוצאת דופן למנף את החדשנות הטכנולוגית שלה ויש לקוות שאכן נדע למצות את הפוטנציאל העסקי שמהפכה זו מייצרת.

הכותב הוא מנכ"ל מכון היצוא.

*מכון היצוא, בשיתוף עם מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, יוזמים את הכנס הווירטואלי "Mobile 5G Innovation, Israel", שייערך ב-17-18.11.20 ונועד לקדם חברות וסטארט-אפים המציעים יישומים לדור החמישי. בכנס ישתתפו נציגי חברות תקשורת סלולרית מכל העולם, כמו וריזון, דויטשה טלקום, NTT Docomo, Rakuten, וודאפון ואחרים במטרה לייצר שיתופי פעולה עסקיים עימם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully