וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גימיק שיווקי או חדשות טובות? אפל בשינוי מדיניות ב-Appstore

גלעד בכר, מנכ״ל Mobrust

27.11.2020 / 7:15

אפל משנה את החוקים ומאפשרת לאפליקציות שמכניסות פחות ממיליון דולר בשנה לשלם לה עמלה מופחתת בסך 15% במקום 30%. חדשות טובות ליזמים וסטארטאפים בתחילת הדרך אבל גם בסך הכל גימיק שיווקי שכמעט ולא ישפיע על ההכנסות של אפל

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

האפסטור אחד השווקים התחרותיים ביותר בעולם כיום: כ-2 מיליון אפליקציות מתחרות על תשומת הלב של המשתמש. בעבר הרחוק, מספיק היה לייצר מוצר שמשמיע קולות של נפיחות כדי לגרוף למעלה ממיליון דולר מהאפסטור אבל מאז 2008 השוק השתנה, התבגר ונעשה הרבה יותר מתוחכם.

אפל נמצאת במאבקים משפטיים חוצי יבשות עם האיחוד האירופאי והתאגדות חברות משחקים מצליחות לאחר מאבק מתוקשר עם חברת אפיק, היצרנית של פורטנייט. אפל ספגה בשנה האחרונה ביקורת קשה גם מהקונגרס האמריקאי על ה"גן הסגור" שיצרה שבו מפתח אפליקציות חייב לשלם לה עמלות כדי לגבות כסף באמצעות הפלטפורמה. מפתח אפליקציות שמנסה לגרום למשתמש לרכוש מחוץ לפלטפורמה של אפל עשוי לעוף מהחנות. רוב החברות בעולם נאלצו להתקפל למול אפל, שפיזית לא תאפשר לאפליקציה לחיות באפסטור ללא אישורה.

המהלך של אפל הוא בעיקר יחצ"ני ותו לא. הם כביכול הולכים לקראת הקטנים וטוענים שהמהלך ישפיע על רוב האפליקציות באפסטור כי רובם לא מרוויחים למעלה ממיליון דולר בשנה. יחד עם זאת, כשבוחנים את הדו"חות הכספיים של החברה, ניתן לראות שרוב ההכנסות מהאפסטור מגיעות מפחות מ-1% מהאפליקציות, והמוצרים הללו הם אלו שמכניסים לקופה של אפל את עשרות מיליארדי הדולרים בכל שנה. כל חברה משנת 2021 שלא הרוויחה מעל מיליון דולר, תהיה זכאית לעמלה המופחתת ובכל דולר מעל המיליון הראשון, החברות יצטרכו להמשיך לשלם 30%.

אפסטור. ShutterStock
״המהלך של אפל: בעיקר יחצ״ני ותו לא״/ShutterStock

המשמעות של העניין ליזמי אפליקציות וחברות קטנות שעומדות להשיק מוצר חדש היא שההתחלה תהיה להם מעט קלה יותר. הנתח שאפל תקח מהם יהיה קטן יותר בהתחלה ולכן זה יקל עליהן במעט על הצמיחה. יחד עם זאת, ברגע שהחברה צומחת, היא עדיין "תקועה" בכללי האפסטור ותאלץ לשלם 30%. לכן, זה אומנם יקל במעט על הצמיחה בשלבים הראשונים אבל לא ישנה באופן מהותי את השוק והאתגרים של לבנות אפליקציה מצליחה.

האתגרים של לבנות אפליקציה מוצלחת הם רבים ומורכבים, מרמת האפיון והבנייה של הלוגיקה של המוצר, דרך התיכנות והתחזוקה שלו ועד לשיווק. על מנת להוכיח היתכנות כלכלית ופוטנציאל של מוצר חדש, לרוב משקיעים היזמים בשיווק לפחות פי 3 יותר מאשר שלב התיכנות ותחזוקת המוצר בשנה הראשונה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
עבודה מהבית. ShutterStock
״האתגרים של לבנות אפליקציה מוצלחת הם רבים ומורכבים״/ShutterStock

כל זאת במטרה לקבל עשרות או מאות אלפי משתמשים ראשונים ולהוכיח את הדברים הבאים

  • שיש צורך באפליקציה והיא באה לפתור בעיה משמעותית עבור המשתמשים.
  • שהפתרון שהאפליקציה מציעה אכן פותר את הצורך בצורה טובה לשביעות רצון המשתמשים.
  • שהמשתמשים חוזרים להשתמש במוצר לאורך זמן ולא מדובר בפתרון חד פעמי.

לאור העובדה שמדובר בתהליך מורכב, יחסית ארוך ויקר, אני בטוח שהרבה יזמים ישמחו מאוד על המהלך של אפל שצפוי להוריד להם במעט את רמת הקושי לייצר הצלחה. יחד עם זאת, מדובר בטיפה בים היות ורוב המוצרים לא מגיעים לפער של 15% בלבד שגורם להם לא להיות רווחיים. רוב הפערים של אפליקציות בין הרעיון והאקסל הראשוני עם התוכנית העסקית, לבין הביצוע בפועל רחוק שנות אור ולכן זה לא באמת יפתור בעיה מהותית ליזמים שבינינו.

הכותב הוא גלעד בכר, מנכ"ל Moburst המתמחה בשיווק האפליקציות הגדולות בעולם כמו Google, eBay, Samsung, Pfizer, Uber ועוד. שימש בעברו מנהל קורס שיווק בסלולר באונ' ת"א.

  • עוד באותו נושא:
  • AppStore

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully