וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם האתר או האפליקציה שלכם באמת נגישים? חכמת ההמונים תעזור לדעת

יום הנגישות הבינלאומי שחל היום מזכיר לנו שלא כל האתרים נגישים דיים. זה חשוב לא רק לצרכן אלא גם לבתי העסק, שמפסידים קהל פוטנציאלי רב בשל כך. יש איך לשנות את זה

חדשות העיצוב בשיתוף ס.פ.ו דומוטק

משבר הקורונה הוביל לזינוק במספר המשתמשים באתרי אינטרנט ואפליקציות עבור קניות, פעולות פיננסיות או פניה למשרדי הממשלה. אוכלוסיות שנמנעו עד כה להשתמש בשירותים מקוונים נאלצו עקב סגירת חנויות ומגבלות הגעה לסניפים, לעבור ולהשתמש באתרי אינטרנט או אפליקציות. עסקים וגופים ציבוריים נדרשו לבצע שינויים והתאמות או מהלכים של טרנספורמציה דיגיטלית על מנת להגיע למקסימום האפשרי של הקהלים. בין הקהלים שהדירו רגליהם עד הופעת הקורונה משימוש באון ליין נכללים גם אנשים עם מוגבלויות שמתקשים בשימוש באינטרנט וכעת הצורך שלהם בשירותי און ליין הולך ומתגבר.

1.5 מיליון עם מוגבלות בישראל

על פי מחקר שערכה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בישראל חיו בשנת 2019 כ- 1.5 מיליון אנשים עם מוגבלות, כ- 20% מאוכלוסיית ישראל בני 20 ומעלה. על פי המחקר, מגיל 35 ומעלה אחוזי השימוש באינטרנט של אנשים עם מוגבלות, נמוכים משמעותית מאחוזי השימוש באינטרנט של אנשים ללא מוגבלות באותה קבוצת הגיל. קהל נוסף שנמנע בעבר משימוש באינטרנט הוא קהל הקשישים, אשר נדרשים כיום להחליף את ההגעה לסניף הבנק או לביטוח הלאומי בערוץ הדיגיטלי. בקרב אוכלוסייה זו קיים אחוז גבוה של בעלי מוגבלויות. על פי אומדני מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל כ- 33% מבעלי המוגבלויות בישראל הם בני 65 ומעלה.

עבור אתרי קניות ומפתחי תוכנות מדובר בהחמצה של קהל ובהיקפים משמעותיים. עבור גופים ציבוריים מדובר בקהל שמחויב בקבלת שירות ואינטרס ההתייעלות של גופים אלו, לצד אילוצי הקורונה, הוא שאלו יגיעו לקבל שירותים מקוונים.

אפליקציה שמראה את המצב המכני של המכונית. ShutterStock
נגישות לכולם תעזור גם ללקוח וגם לעסק/ShutterStock

מה חווה אדם עם מוגבלות מן הצד השני של המסך

חוק הנגישות לאתרי אינטרנט המחייב בעלי אתרים או אפליקציות להנגישם לאנשים עם מוגבלויות, נכנס לתוקפו באוקטובר 2017 וחולל שינוי במחוייבות בעלי אתרים ואפליקציות לנגישות. אם האם כפתור הנגישות המופיע בצד הימין העליון של אתרים בישראל, אכן יעיל ומנגיש את האתר באמת? קשה לדעת מה חווה אדם בעל לקות ראיה או בעיה מוטורית כלשהי מן הצד השני של המסך. על פי בדיקה שנערכה בארה"ב, בקרב 46% ממומחי הבדיקות שאחראים על בדיקת אתרי אינטרנט אין ודאות כי האתר שלהם נגיש.

לקראת יום הנגישות הבינלאומי שחל היום (חמישי) חשפה החברה הישראלית-אמריקנית אפלאוז, המספקת פתרונות בדיקות וחווית משתמש באמצעות ההמונים (CrowdTesting) שירות חדש המאפשר לבעלי אתרי אינטרנט או חברות תוכנה לבדוק באמצעות בודקים אמיתיים אם האתר, האפליקציה או התוכנה שפיתחו נגישה ועומדת בתקנות הנגישות העדכניות ביותר.

קהילת הבודקים של אפלאוז, הפרוסה ברחבי העולם, מספקת מגוון עצום של בודקים על פי מאפיינים שהוגדרו מראש: החל משפת מערכת ההפעלה של הבודקים, סוג ההתקן ודגם הסמארטפון ועד מאנשים עם לקויות ראייה, מגבלות מוטוריות או כל מגבלה אחרת, אשר יכולים לבדוק באופן אמיתי את מידת הניגודיות, אפשרויות ניווט, התאמת הבאנרים התאמת פקודות קוליות ועוד.

מארק גרנות. אמיר זלצר,
אין נגישות? התוצאה היא אבדן הכנסות. מארק גרנות/אמיר זלצר

צוות הבודקים מבצע בדיקות ידניות ואוטומטיות ומספק חוות דעת אודות בעיות בנגישות האתר. בין היתר יכולים בודקי אפלאוז בדיקת שימושיות של אתר אינטרנט על ידי בעלי מוגבלויות, בדיקת אפליקציה עבור בעלי לקות ראיה (כגון: עיוורי צבעים, רחקי רואי), בדיקת אפשרות לניווט באתר ללא עכבר, בדיקת פונטים נוחים לקריאה עבור אנשים עם דיסלקציה, בדיקת עמידה בתקנים ועוד. אפלאוז מציעה את בודקיה גם למשימות בדיקת נגישות פיזית, כגון בדיקות נגישות בסניפי בנק.

לדברי מארק גרנות, מנכ"ל אפלאוז ישראל, נגישות היא מרכיב קריטי לכל ארגון ועסק וכעת, שבישראל ובעולם נמצאים בעיצומו של משבר הקורונה, עסקים רבים מחזקים את הנוכחות הדיגיטלית שלהם מכיוון שמדובר בערוץ קריטי ליצירת הכנסות לארגון. אנשים עם מוגבלות ידירו עצמם מאתרים או עסקים שאינם נגישים והתוצאה היא אובדן הכנסות. למרות שכיום, בהתאם לחוק הנגישות, אתרים רבים מפעילים רכיב נגישות, אין בטחון מלא בכך שהכלי אכן נותן מענה לבעלי המוגבלויות".

גרנות מסכם: "כאשר מדובר בחברות רב לאומיות המפעילות אתר מסחר אלקטרוני או המציעות תוכנה או אפליקציה לקהל גלובלי, הצורך מתחדד במיוחד, ראשית בשל הכמות האדירה של אנשים שהם עלולים להחמיץ אם האתר לא נגיש בצורה מיטבית ושנית בשל דרישות רגולציה מחמירות במקומות כמו ארה"ב ומערב אירופה, המחייבות את העסקים להוכיח כי האתרים או התוכנות שהם מספקים נגישים. בישראל פועלות חברות רב לאומיות רבות המציעות פתרונות מקוונים ונמצאות עימנו בימים אלו בקשר הן בשל הפוטנציאל שהן רואות בהנגשת הפתרונות המקוונים שלהם והן בשל דרישות הרגולציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully