וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ענקיות האינטרנט צריכות להחיל את המגבלות גם לגבי הצרכן הישראלי"

ראש רשות התחרות עו"ד מיכל הלפרין באירוע פתיחת השנה של המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה: "הרשות תפעל כך שהצרכן הישראלי לא ימצא את עצמו בנחיתות יחסית לצרכן בארה"ב או באירופה"

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, התארחה באירוע פתיחת השנה של המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה שנערך השבוע בהובלתה של ראש המרכז, פרופ' מיכל גל, שגם הנחתה את האירוע וגם לקחה חלק בין דובריו. אירוע הפתיחה של המרכז עסק באחד הנושאים החמים ביותר בעולמות המשפט והטכנולוגיה, באסדרה של ענקיות האינטרנט, ובו השתתפו בכירי האקדמיה והרגולטור בישראל.

הלפרין התייחסה לרגולציה שמסדירה היבטים תחרותיים של ענקיות האינטרנט: "הרשות תפעל כך שהצרכן הישראלי לא ימצא את עצמו בנחיתות יחסית לצרכן בארה"ב או באירופה. אם ענקיות האינטרנט גזרו על עצמם מגבלות במדינות אלו, ראוי שהם יחילו אותם גם לגבי הצרכן הישראלי. אנחנו מדברים על מונופולים ששולטים בהיבטים רבים של חיינו, ממזון וקמעונאות, דרך תקשורת ואינטראקציות עם חברים שלנו, קשה לדמיין היום מקום שבו לפלטפורמות אין משמעות על חיינו. הרבה מהן הגיעו למקום הזה בזכות חדשנות. זה לא אותם המונופולים הישנים דוגמת חברת חשמל, מלט ועוד. המונופולים החדשים הביאו לעולמות שלנו הרבה מאוד טוב והנאה, אז הדילמה לגביהם הופכת להיות יותר קשה".

פרופ' מיכל גל, ראש המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה ונשיאת הארגון העולמי של חוקרים בתחום התחרות, פתחה את האירוע ואמרה: "נושא זה עומד היום בחזית הדיון העולמית בשל השפעתו מרחיקת הלכת על היבטים רבים של חיינו. אכן, רק לאחרונה אימץ האיחוד האירופי את הרגולציה, ומאז אוקטובר האחרון אנו רואים שינוי ברוחות הנושבות גם מכיוון ארצות הברית בדוגמת תביעות של הממשל ומדינות רבות נגד גוגל, פייסבוק, ודוח של ועדת הקונגרס. מה שמניע ניסיונות אלו היא המהפכה הדיגיטלית, שהביאה בגדרה שינויים מפליגים. האפשרות לאסוף, לשמור ולעבד נתוני עתק, כמו גם הקונקטיביות המהירה והאיכותית מאי פעם, שינו את הדינמיקה בשווקים רבים. עד כדי כך שיש שמשווים את עוצמת השינויים לאלו שהתחוללו במהפכה התעשייתית. שינויים אלו הביאו בחובם יתרונות גדולים, אבל בצד יתרונות אלו יש גם חסרונות משמעותיים, לרבות פגיעה בפרטיות, שליטה ייחודית במאגר הנתונים ופגיעה בחדשנות".

מיכל הלפרין. תומר יעקובסון, Creative Commons
עו"ד מיכל הלפרין/Creative Commons, תומר יעקובסון

כאשר נשאל גיא רולניק, מאוניברסיטת שיקאגו ומייסד עיתון Themarker, האם חברות הטכנולוגיה שונות מחברות אחרות שמייצרות מוצרים טובים יותר ולכן אנשים קונים אותם, ואם זה לא המצב כיום, ענה: "אני לא חושב שזה חשש, למרות שאנחנו אוהבים להשתמש בפוטנציאלי וחששות, זה כבר כאן וזה קורה יום יום, נגרמים נזקים יום יומיים ולכן זה לא חששות לדברים שיקרו בהמשך אלא דברים שקורים כבר היום. האינטרנט היה אמור להיות פלטפורמה פתוחה והוא הפך להיות גן סגור. זה לא מקרי, מהתביעות עכשיו בארצות הברית עולה שהאסטרטגיה של גוגל ופייסבוק היא לחסל את האינטרנט".

המרכז למשפט ולטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה הינו אחד המרכזים הותיקים והמובילים בעולם בתחום, במסגרתו אורגנו עשרות רבות של כנסים מקומיים ובינלאומיים ונערכו מחקרים בקשת רחבה של נושאים הנוגעים להשקה שבין משפט לטכנולוגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully