וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשוט תגידו 'לא': שמירת מידע ברשת מסוכנת לכם

רגב גור, מייסד ומנכ״ל של חברת הייעוץ והפיתוח העסקי ״נרטיב״

3.1.2021 / 9:45

אתם נוטים לשמור מידע באתרים שונים כי יהיה לכם קל יותר להיכנס אליהם אחר כך, אבל זו מלכודת שעלולה להתברר כיקרה מאוד עבורכם. כמו עמי ותמי, אם תשאירו עקבות סופכם להילכד בבית של המכשפה

בווידאו: קצין משטרה אומר בחדשות 13 שמפגינים קראו לשאת גז מדמיע/באדיבות חדשות 13

לפני כמה ימים, במהלך הטיול השגרתי עם הכלב - נפל לי הארנק מהכיס על הדשא הרטוב, שהחריש את שקרה. כששבתי הביתה הבנתי שארנקי כבר לא בכיסי וספק אם ישוב והתחלתי במסע המפרך הזה של לבטל את כל כרטיסי האשראי, לדווח על תעודת זהות אבודה ועוד פרוצדורות טורדניות.

כעבור יומיים, הגיחה בחורה צעירה לתיבת האינבוקס שלי והפצירה באושר: "מצאתי את הארנק שלך, לאן לשלוח אותו?" שמחתי מאוד! כל הדברים החשובים והאישיים שלי שם. ואז הבנתי: כשם שעמי ותמי השאירו עקבות בדמות ממתקים ואני השארתי עקבות בדמות הארנק שלי כך אנחנו משאירים עקבות דיגיטליים בכל פינה.

ליתר דיוק, בכל רגע נתון, כ-350 חברות (ובקרב משתמשים ישראלים, כ-450 חברות) מחזיקות במידע כגון זהות אישית, כתובות ומידע פיננסי. מדובר בעקבות דיגיטליים (digital footprints) שנשארים ברשת במשך שנים, אף על פי שבכ-80% מהפעמים מדובר במידע שנמסר עבור שירות לצורך חד-פעמי בלבד. עקבות אלו מגדילים משמעותית את הסיכונים ברשת והמידע שהשארתם מנוצל מדי יום, במקרה הטוב, על ידי החברות, ובמקרה הרע על ידי האקרים המבצעים גניבת זהויות של צרכנים ושימוש בנתוני אשראי

אם כך, בזמן שאנחנו כל כך חוששים מן הפגיעות שלנו כלקוחות שירביט, שכידוע, מחשביה נפרצו והודלפו פרטים אישיים של אלפי לקוחות שלה, אולי כדאי לנו גם לחשוש מן העקבות שאנחנו משאירים בכל פינה? ונשאלת שאלה גדולה יותר: מי ישמור עלינו - אנחנו או שמא המדינה צריכה להתערב ולהכריח אתרי אינטרנט למחוק אוטומטית את המידע לאחר שימוש חד פעמי?

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, 23 אוקטובר 2019. רויטרס
״בכל רגע נתון, כ-350 חברות/רויטרס

"כולנו חיים בעידן מאד מחובר ודיגטלי, בייחוד מאז פרוץ הקורונה, שנדרשנו להעביר את כל החיים שלנו לאונליין. לצערי, פריצות לחברות וגניבת מידע אישי הפך בשנים האחרונות לאירוע כמעט יומ-יומי, ובסוף אנחנו, הצרכנים, הם אלו שמשלמים את המחיר", אמר לי גל רינגל, מנכ''ל ומייסד מיין, המנתחת את החשיפה הדיגיטלית של המשתמשים ברשת, בשיחה שקיימתי עמו. "מאחר והמידע שלנו נגנב ומשמש כנגדנו בשלל דרכים. חברות לא מצליחות לשמור על המידע שלנו, ומנגד הרגולטר מחוקק חוקי פרטיות בכל העולם לאפשר לנו הצרכנים יותר שקיפות ושליטה על המידע".

ויפה שעה אחת קודם

במציאות שבה רוב המידע הפרטי שאנו מוסרים באינטרנט הוא כתוצאה מהתקשרות חד פעמית, אין שום סיבה שנשאיר את המידע אצל חברות, שיעלה אבק ויחכה עד שיודלף או יגנב. כפי שאנחנו עושים צ'ק-אין למלון, ולא משאירים את הדרכון בקבלה, כך צריכה להיות ההתייחסות למידע הפרטי שלנו באינטרנט. רכשתם משהו ברשת? טיילתם בחו"ל? מעולה! בסיום, תדאגו למחוק את המידע שהשארתם ובכך תקטינו את הסכנות הדיגיטליות שתוכל לחוות והסכנות רבות, גם אם אתם לא נמנים על לקוחותיה של שיריבט.

הכותב הינו רגב גור, מייסד ומנכ"ל של חברת הייעוץ והפיתוח העסקי "נרטיב" בניו יורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully