וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מביבי ועד ביידן: כך משפיעה טיקטוק על מערכת הבחירות הקרובה

דולב משה

עודכן לאחרונה: 19.3.2021 / 10:40

לקראת הבחירות בארה"ב, יותר מ-200 כוכבי טיקטוק חברו יחד לערוץ TIKTOK FOR BIDEN במטרה אחת ברורה: להכניס את ג'ו ביידן לבית הלבן. האם גם בישראל נראה מעורבות פוליטית חריגה בבחירות הקרובות, ואיך זה צפוי להשפיע על המערכה?

בווידאיו:טראמפ חתם על צו נשיאותי האוסר על עסקאות עם בעלי אפליקציית "טיקטוק"/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

לקראת הבחירות בארה"ב, יותר מ-200 כוכבי טיקטוק חברו יחד לערוץ TIKTOK FOR BIDEN במטרה אחת ברורה: להכניס את ג'ו ביידן לבית הלבן. האם גם בישראל נראה מעורבות פוליטית חריגה בבחירות הקרובות, ואיך זה צפוי להשפיע על המערכה?

תכני הטיקטוק שהפיקו פנו לצעירים ולימדו אותם את עקרונות הפוליטיקה, את חשיבות ההצבעה ובסופו של דבר הקימו אותם להצביע ביום הגדול, להפוך את קערת האנטי-טיקטוק של טראמפ על פיה ולהכתיר את ביידן כמנצח. לפי סקרים בארה"ב, אחוזי ההצבעה בקרב גילאי 18-24 נסקו בבחירות האחרונות וטיקטוק היא הסיבה המרכזית.

טיקטוק ארהב בחירות. צילום מסך, צילום מסך
יותר מ-200 כוכבי טיקטוק חברו יחד לערוץ TIKTOK FOR BIDEN במטרה אחת ברורה: להכניס את ג'ו ביידן לבית הלבן/צילום מסך, צילום מסך

דור הטיקטוק: לא מה שחשבתם

דור ה-Z מתעניין בפוליטיקה יותר מכל דור אחר שצמח כאן, אבל הדרך שבה הוא צורך אקטואליה, לומד ומבסס עמדות שונה לחלוטין מהדרך של מבזקי החדשות ותשדירי הבחירות המיושנים, גם הפוליטיקאים הישראלים כבר הבינו את זה ואלה מנסים בחודשים האחרונים לכבוש את לבם בכל דרך אפשרית.

אז איך טיקטוק תשפיע על מערכת הבחירות הקרובה? סביר להניח שעבור רובכם, שמה של טיקטוק עדיין מייצר קונוטציה לטינאייג'ריות רוקדות, אתגרים וליפסניקים שטותיים, אבל טיקטוק היא כבר מזמן לא מה שהייתה בשנת 2018.

טיקטוק של 2021 היא זירה בועטת שעומדת בחזית המחאות החברתיות והמלחמות הגדולות בעולם, כפי שגילה גם דונלד טראמפ בפעם הראשונה בעצרת הבחירות שלו בטולסה שנחלה כשלון צורם במיוחד בעקבות תעלול מחתרתי של יוצרי טיקטוק ובפעם השנייה בבחירות עצמן.

הטעות המרכזית בקרב אלה שעדיין לא נוכחים בטיקטוק היא התפיסה המוטעית לגבי קהל המשתמשים שלה. כשפרצה לתודעה נשלטה טיקטוק באופן כמעט אבסולוטי על ידי בני נוער, מאז פרוץ משבר הקורונה הצטרפו אליה מאות אלפי משתמשים ישראלים בגילאי 18-26, חלקם כצופים מהצד.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

המלחמה על קולות החיילים

אחד מהקהלים הפעילים בטיקטוק, שמהווים גם נתח קולות משמעותי הם החיילים, שעבור חלקם יהיו אלה הבחירות הראשונות שבהן יצביעו. החיילים, שבניגוד לרוב העם, נמצאים בריכוז גבוה יחד בקבוצות על בסיס יומי, נחשפים לתכנים בטיקטוק, מעבדים אותם ומקבלים לעתים החלטות חברתיות וקבוצתיות גם בנושאים פוליטיים. נראה שדווקא יועציו של בני גנץ זיהו את הפוטנציאל ודאגו ליצור גם תכנים שפונים לקהל זה, תחת החיבור הברור מאליו לרמטכ"ל לשעבר ובמטרה להשיג את אהדתם.

בניגוד לגנץ שעוד מחפש את דרכו בפלטפורמה ומבצע לא מעט טעויות אסטרטגיות, נראה שדווקא יועציו של בנימין נתניהו פיצחו את הפלטפורמה והפכו את ביבי למותג טיקטוק לוהט במיוחד, שצובר מאות אלפי צפיות לכל סרטון והצליח בזמן קצר להפוך בעצמו לסוג של טרנד כשהוא נע על הגבול הדק בין דמות מחנכת לשטותניקית.

ביבי טיקטוק. צילום מסך, צילום מסך
ראש הממשלה בנימין נתניהו, פיצח את הפלטפורמה?/צילום מסך, צילום מסך

את מירב המאמצים ניכר שביבי משקיע דווקא בתיכוניסטים, שרובם ללא זכות הצבעה אך בהחלט יכולים להוות גיים צ'יינג'ר בהשפעתם על ההורים והאחים הגדולים במשפחה. גם יאיר לפיד נוקט באסטרטגיה דומה, מנסה לייצר הזדהות ואהדה דרך סטוריטלינג מרגש מתקופת בית הספר לטרנדים קלילים שבעיקרם פונים לאותם תיכוניסטים.

האחרון ברשימה הוא נפתלי בנט שלא נשאר חייב ומככב לעתים קרובות כבדרך אגב בערוץ הטיקטוק של בנו יוני, שבחשבון הטיקטוק שלו מאות אלפי צפיות אורגניות- מה שמאפשר לו גישה אותנטית ולא מתאמצת לקהל היעד של אותם בני נוער.

יאיר לפיד בטיקטוק. צילום מסך, צילום מסך
יאיר לפיד, מנסה לייצר הזדהות ואהדה דרך סטוריטלינג מרגש/צילום מסך, צילום מסך

היתרונות של טיקטוק במערכת בחירות

לטיקטוק מספר יתרונות מובהקים ביחס לפלטפורמות כמו פייסבוק ואינסטגרם: האלגוריתם של טיקטוק משחזר את הויראליות מימיה הראשונים של פייסבוק, ומאפשר למועמד תפוצה אורגנית של מיליוני צפיות בקרב משתמשים שלאו דווקא עוקבים אחריו בפיד ה-FOR YOU.

הכניסה של פוליטיקאים למגרש הביתי של משתמשי טיקטוק בישראל מלהיבה אותם במיוחד וגורמת להם להיות משתמשים מעורבים מאד, מדובר בחרב פיפיות שמצד אחד נותנת את האפשרות לגרוף עשרות אלפי לייקים, ומצד שני גם אלפי תגובות שליליות לתכנים שלא יעברו את מבחן הטיקטוק. ריצה מתחת לראדאר של עולם המבוגרים- גם כאן, הכניסה לטיקטוק מנגישה את המועמד ובמקרים מסוימים יכולה להפוך אותו לחתרני, מוערך וחדשני או לחשוף אותו כ-BOOMER מזיע ממאמץ.

בנט בטיקטוק. צילום מסך, צילום מסך
נפתלי בנט, לא נשאר חייב ומככב לעתים קרובות כבדרך אגב בערוץ הטיקטוק של בנו יוני/צילום מסך, צילום מסך

נפגש בקלפי

נראה שבצל משבר הקורונה וחוסר היכולת לגעת בקהל הבוחרים מקרוב, הפוליטיקאים מחפשים אחר במות דיגיטליות נגישות ככל האפשר, אין ספק ששימוש נכון בטיקטוק יספק להם בדיוק את מה שהם מחפשים- יכולת לגעת בקהל בצורה בלתי אמצעית, תוך פוטנציאל תפוצה אדיר שמגיע למספרים של פריים טיים תוך שעות בודדות. .May the best TikToker win


דולב משה, מנכ"ל בית התוכן והפרסום לצעירים FRESH

  • עוד באותו נושא:
  • טיקטוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully