וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכנה: התערבות זרה בבחירות בישראל

רם לוי

עודכן לאחרונה: 21.3.2021 / 12:01

המשרד למודיעין הלאומי האמריקאי פרסם דוח בו הוא מאשים את רוסיה, איראן, חיזבאללה ועוד בניסיונות בניסיונות התערבות בבחירות בארה"ב. בעוד שלא נמצאו עדויות לזיוף התוצאות, עדיין מדובר בסכנה של ממש. האם דבר דומה יכול להתרחש גם בישראל?

לפיד: הבחירות מתנקזות למנדט אחד של מתלבטים שלא יוצאים מהבית/מערכת וואלה!

לפני מספר ימים פרסום המשרד למודיעין הלאומי האמריקאי (DNI) דוח בו הוא מאשים את רוסיה, איראן, חיזבאללה ועוד בניסיונות בניסיונות התערבות בבחירות בארה"ב. החדשות הטובות- שלא נמצאו עדויות לכך שהם הצליחו לחדור למערכות ההצבעה ולזייף את התוצאות. אבל כן נמצאו עדויות רבות לקמפיינים של דיסאינפורמציה ותקיפות סייבר שמטרתן להשפיע על הלך הרוח של הבוחרים. טכנית, קשה מאוד לפגוע בתהליך ההצבעה וספירת הקולות. התייחס לכך ראש הסוכנות להגנת סייבר ותשתיות האמריקאית כריס קרבס.

איראן ביצעה מגוון רחב של פעולות בהוראות חמניאי שמטרתן הייתה לפגוע בקמפיין של טראמפ. עוד לפני מועד הבחירות, הממשל האמריקאי הטיל סנקציות על 5 גופים איראניים שכללו את: משמרות המהפכה, כוח קודס של משמרות המהפכה (הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה האיראניים, האחראים בין השאר לכל המבצעים החשאיים מחוץ לגבולות איראן, מכון באייאן רזנה גוסטר ( Bayan Rasaneh Gostar Institute), איגוד הרדיו והטלוויזיה והאיגוד הבינלאומי למדיה וירטואלית.

על פי הסוכנות האמריקאית להגנת סייבר ותשתיות (CISA) איראן יצרה אתרי מדיה פיקטיביים וזייפה אתרי מדיה לגיטימיים שמטרתם הייתה לשבש את הקמפיין של טראמפ, להסיח את הדעת של הפוליטיקאים מעניינים פנימיים, תוך מאמץ מיוחד לקדם את הדיסאינפורמציה בנוגע להונאת בחירות. איראן גם ביצעה פעולת ההשפעה נגד המצביעים בפועל. בהודעות דוא"ל מזויפות ומאיימות שנשלחו לדמוקרטים במדינות מתנדנדות, אנשים שטוענים שהם מקבוצת ימין קיצוני, תומכת טראמפ, בשם הנערים הגאים הורה למצביעים להצביע על טראמפ או "אנחנו נלך אחריך". אפשר להניח שמאמצים אלו תרמו להתפרעויות בגבעת הקפיטול ולמאמצי הדחת טראמפ לאחר פרסום תוצאות הבחירות.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה, 1 במרץ 2021. רויטרס
״איראן ביצעה מגוון רחב של פעולות בהוראות חמניאי שמטרתן הייתה לפגוע בקמפיין של טראמפ״/רויטרס

למרות המיקוד באיראן, רוסיה היו האיום המשמעותי ביותר על הבחירות. בהקשר הזה גם ה-CISA וה- FBI פרסמו התרעה נוספת, והזהירו מפני קבוצת הפריצות הרוסית המכונה "Berserk Bear", הפועלת עבור סוכנות היורש של ה- KGB FSB ופגעה לכאורה ברשתות של שתי המחוזות בארה"ב. הקבוצה גם פנתה לעשרות רשתות ממשלתיות ומקומיות ורשתות תעופה, כך מסרו הסוכנויות. מיומן מבין צוותי ההאקרים הרוסים, והוא ידוע בתוך ה- FSB כמרכז 16. הערכה הייתה שהיקף הפעילות שלהם היה נמוך יותר מהבחירות 2016 אז רוסיה פרצה לשרתי הדואר של המפלגה הדמוקרטית (DNC) ראש המודיעין האמריקאי (DNI) ג'ון רטליף אמר שהמטרה "לגרום לבלבול, לזרוע כאוס ולערער את אמון (הבוחרים) בדמוקרטיה האמריקאית."

מה אנחנו יכולים ללמוד על זה בנוגע לבחירות הקרובות בישראל? שגם כאן זה יכול לקרות, אם זה לא קורה כבר עכשיו מבלי שאנחנו יודעים. בנובמבר האחרון פרסם ראש הממשלה פוסט בפייסבוק בו הוא מאשים את איראן בעידוד ההפגנות של הדגלים השחורים. הפוסט בא בעקבות דיווח של פייסבוק שהם הסירו חשבונות של גורמים זרים שהיו מעורבים בקמפיינים של דיסאיפורמציה. אומנם מקריאת הדו"ח של פייסבוק לא ניתן לקבוע את זה אבל מה שכן אפשר לקבוע זה שהיו חשבונות אינסטגרם ופייסבוק שהופעלות מאיראן ודחפו תוכן של הדגלים השחורים. האם זה ממשל האיראני? לא ברור.

התופעה שמדינות מתערבות בבחירות באמצעות מבצעי השפעה על דעת הקהל היא מדאיגה. לא קל לאתר את הפעולות האלו בזמן אמת וכשהן מתגלות זה עשוי להיות מאוחר מדי ואחרי שהבוחרים הלכו להצביע. לכן צריך מאמץ לאומי ממוקד שמשלב גם את זרועות המודיעין להבנת הכוונת והיכולות של היריבים וגם שת"פ צמוד עם חברות הטכנולוגיה, לרבות פייסבוק וטוויוטר כדי לאתר ולהוריד את הטכנים האלו בהקדם אפשרי. לכן, אם עלי חמנאי נתן את ההוראה להתערב בבחירות בארה"ב, אין סיבה שלא יעשה את אותו הדבר גם בבחירות בישראל. אם אכן יתגלה שאיראן התערבה בבחירות בישראל, מה המחיר שתשלם?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כנס הליכוד בבנייני האומה. הליכוד, אתר רשמי
גם כאן זה יכול לקרות, אם זה לא קורה כבר עכשיו מבלי שאנחנו יודעים/אתר רשמי, הליכוד

הכותב הוא רם לוי, מומחה הגנת סייבר ויועץ סייבר ומייסד ומנכ"ל קונפידס

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully