וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב אחר שלב: כך נעצרו הפושעים במבצע הגדול בעולם

9.6.2021 / 16:55

משטרת אוסטרליה וה-FBI חדרו לאפליקציית מסרים ששימשה פושעים ברחבי העולם, והצליחו להביא למעצר של מאות מהם. כך עבד המבצע המבריק

anom. צילום מסך, צילום מסך
עבריינים השתמשו בתוכנה ״מוצפנת״, על ידי ה-FBI/צילום מסך, צילום מסך

"סמארטפון שתוכנן על ידי עבריינים, עבור עבריינים", זה מה שחשבו מעל 12,000 פושעים במשך שנים לפני שמאות מהם נעצרו ברחבי העולם אחרי מבצע מתוחכם של ה-FBI ומשטרת אוסטרליה. המבצע המשותף של כוחות הביטחון, הוביל למעצר חשודים באוסטרליה, אסיה, דרום אמריקה והמזרח התיכון, שהיו מעורבים בסחר בסמים בקנה מידה בינלאומי. המבצע, שכונה "מגן טרויאני" על ידי ה-FBI, הוא מהגדולים ביותר שתוכננו אי-פעם. אותו מבצע התאפשר לאחר תכנון מוקפד והפצה של מכשירי סמארטפון עבור העבריינים שנתפסו. המכשירים הללו הגיעו ללא GPS, דפדפן, אפליקציית מייל, שיחות קוליות, מצלמה ומיקרופון, ולמעשה כללו רק אפליקציה אחת - AN0M - ששווקה כאפליקציית צ'אט מוצפנת מקצה לקצה.

המבצע תוכנן בקפידה. ל-FBI ולרשויות האכיפה באוסטרליה, הייתה גישה מלאה לכל ההודעות שעברו בפלטפורמה: החל מעסקאות הסמים ועד מזימות רצח. נציב המשטרה הפדרלית של אוסטרליה, ריס קרשו, אמר כי לאחר פשיטה רחבת היקף ב-18 מדינות שונות בעולם, נעצרו מאות חשודים מארגוני הפשיעה הגדולים ביותר. רק באוסטרליה נעצרו 224 אנשים, בהם חברי כנופיות אופנועים לא חוקיות. בניו זילנד נעצרו 35 אנשים נוספים.

anom. צילום מסך, צילום מסך
AN0M: הייתה זמינה בהזמנה בלבד/צילום מסך, צילום מסך

על פי מסמכים שהוצגו בבית המשפט, תהליך החקירה החל כבר ב-2018, לאחר שבעליו של Phantom Secure, עסק קנדי שמכר ניידים חכמים מבית בלקברי, המותאמים אישית לעבריינים, נעצר. המנכ"ל וינסנט ראמוס הודה בשנת 2018 בקשירת קשר עם סוחרי סמים ונידון לתשע שנות מאסר. נכסיו, שהיו בשווי 80 מיליון דולר, הוחרמו על ידי הרשויות.

סגירת העסק העלתה את אחד מעובדיו על הרדאר של ה-FBI. הלשכה הפדרלית לחקירות גייסה אותו מיד לאחר מכן כמפתח ושילמה לו 180 אלף דולר על שיתוף הפעולה ביניהם. על פי הדיווחים, אותו מפתח נעצר בעבר ונידון ל-6 שנים בכלא בגין ייבוא סמים לא חוקיים. לאחר מכן, עבר לעבוד על תוכנת ההודעות המוצפנת של Phantom Secure, וגם על שירות ההודעות של החברה המתחרה, Sky Global. אחרי גיוסו כמפתח עבור ה-FBI ומודיע רשמי, עבר להיות אחראי על האפליקציה AN0M, שלעתיד תשרת 12,000 עבריינים מרחבי העולם.

השלב הראשון: הפצת הסמארטפונים הנגועים באוסטרליה

כאמור, מפתח הסמארטפונים והתוכנה קיבל מה-FBI כ-180 אלף דולר: 120 אלף דולר עבור עבודתו על השירותים ו-59 אלף דולר נוספים עבור הוצאות מחיה ונסיעות. ההודעות שנשלחו על ידי משתמשי התוכנה הועתקו ונשלחו לשרתים הנשלטים על ידי רשויות החוק. כך שלמעשה, כל הודעה שהועברה לשרתים מחוץ לארצות הברית הוצפנה בשנית ומשם נשלחה גם לרשויות אכיפת החוק. לאחר מכן, השתמשו בכלים שפיתח המודיע על מנת לקרוא אותן ולבנות באמצעותן את התיק שיוביל למעצר העבריינים. הסמארטפון עלה לעבריינים 1,700 דולר, עם מנוי חצי שנתי לאפליקציית המסרים המוצפנת, AN0M - זו ששלחה את כל ההודעות חזרה למחשבי ה-FBI.

נציב המשטרה הפדרלית באוסטרליה מתייחס ל"מבצע אירונסייד" (עוקץ בין-לאומי) 8 ביוני 2021. רויטרס
נציב משטרת אוסטרליה לצד ראש הממשלה במסיבת עיתונאים בסידני/רויטרס

כדי לבדוק את אפקטיביות הפלטפורמה החדשה, נשלחו לידי עבריינים 50 סמארטפונים נגועים. במהרה, צוות המחקר זיהה כי הצליחו להסתנן לשתיים מהכנופיות הגדולות ביותר באוסטרליה. לטענת רשויות החוק במדינה, 100 אחוז מההודעות שהגיעו לידיהם מהמכשירים הנגועים - היו קשורות לפשע. יתרה מכך, המפתח לא הסתפק בזה, והוסיף מספר זהות ייחודי לכל משתמש באפליקציה. את הזהות האמיתית מאחורי כל מספר ידעו רשויות החוק באוסטרליה ובארצות הברית.

השלב הראשון הוכתר בהצלחה; השלב השני - הפצה בינלאומית

אחרי הבדיקה המוצלחת ותחת ידי החוקרים ב-FBI, המפתח החל להפיץ את הסמארטפונים אל מעבר לאוסטרליה. הלשכה הפדרלית השתמשה ברשת ההפצה כדי להתחיל לאסוף מידע על ארגוני הפשיעה בהיקף בינלאומי. לאחר משא ומתן עם מדינה שלישית, שנותרה אנונימית, הוקם בשטחה שרת שאסף את כלל ההודעות שהועברו באפליקציית הצ'אט. החל מה-21 באוקטובר 2019, אותו שרת תוכנת לשלוח את כלל ההודעות חזרה למחשבי ה-FBI מדי יומיים. על מנת לעשות זאת באופן חוקי, נציגי המדינה השלישית קיבלו צו מבית המשפט המקומי לאישור המעקב אחרי המכשירים. לאחר מכן, ה-FBI השתמש באמנה לסיוע משפטי הדדי, המכונה "MLAT", כדי לקבל מהם את החומרים המוצפנים שאוחסנו בשרת.

חשיפת של משטרת פרגוואי | קוקאין בשווי 500 מיליון דולר שנמצא בתוך משלוח פחם 20 באוקטובר 2020. רויטרס
חשיפת של משטרת פרגוואי: קוקאין בשווי 500 מיליון דולר שנמצא בתוך משלוח פחם/רויטרס

ההצלחה לא איחרה לבוא. מכירות הסמארטפונים של AN0M צמחו בהדרגה, וקיבלו דחיפה נוספת כשהממשלות של צרפת והולנד השביתו את שירות ההודעות המוצפן EncroChat בשנת 2020. הנתונים שנאספו מהאפליקציה היו מרשימים בהיקפם: 27 מיליון הודעות מ-100 מדינות וממעל ל-300 כנופיות עבריינים. ביישום העבירו למעלה מ-400 אלף תמונות, רובם של סמים ואקדחים, וכן תוכניות שילוח של סחורות מוברחות. כתוצאה מכך, במהלך שנת 2020, משטרת בלגיה קיבלה מידע על פעילות הברחה, שתוכננה באחת מהשיחות שתועדו באפליקציה. באמצעות המידע שקיבלה, הצליחה משטרת בלגיה לשים את ידה על 613 קילוגרמים של קוקאין, שהוסתרו במשלוח של פחיות טונה. לאחר איתור המקור שממנו נשלחו הסמים, המשטרה עצרה ספק מאקוודור יחד עם עוד כטון וחצי של קוקאין, שהיה מוכן למשלוח נוסף לבלגיה.

לפני כחודש, גם משטרת ספרד קיבלה הודעה על כך ש-1,595 קילוגרמים של קוקאין הוסתרו באננסים חלולים. המשלוח, שבוצע מספק בקוסטה ריקה, הוערך בכ-70 מיליון דולר. ברחבי העולם נעצרו יותר מ-800 חשודים בפרשה, לרבות שישה שוטרים אמריקאים. רוב האישומים הינם על רקע סחר בסמים, הלבנת הון, עבירות נשק ופשעים אלימים. המבצע, שזכה לשם "מגן טרויאני", "ניפץ כל טיפת ביטחון שהייתה לפושעים בשימוש בסמארטפונים מוצפנים", אמר אמש (שלישי) רנדי גרוסמן, ממלא מקום פרקליט המדינה במחוז הדרומי של קליפורניה.

  • עוד באותו נושא:
  • fbi
  • סייבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully