וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונים עוקבים באינסטגרם? זה מה שיקרה לחשבון שלכם

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 2:24

הרצון להגיע למספר עוקבים גדול גורם ללא מעט אנשים לפנות לדרך הקלה - רכישת קהל מזויף בכסף. אלא שמדובר בצעד שרבים לא מודעים להשלכות שלו: "ירגישו שפחות אנשים נחשפים אליהם". ומה הסיבה הפסיכולוגית?

אינסטגרם. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
אינסטגרם/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

עוקבים אחרי חשבונות אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים ואלפי לייקים? תוהים מדוע להם יש קהל גדול ולכם לא? התשובה עשויה להיות פשוטה: ייתכן כי מדובר במספר בלבד - זיוף. אם גם אתם משתעשעים ברעיון של קניית עוקבים לא אמיתיים, כדאי שתדעו שזה עלול לעלות לכם ביוקר - ובחסימה.

לא מעט דובר על השיטה - מאחורי כל עשרות אלפי העוקבים הפיקטיביים מסתתרת תעשייה שלמה שמגלגלת מיליונים בניסיון לגרום לכם להרגיש פופולרים יותר. פייסבוק, אם תהיתם, כבר מזמן החלה להילחם בתופעה והנפגעים העיקריים הם בעיקר אלה שמחליטים להכניס את היד לכיס ומשלמים על זה.

כמה עולה לקנות עוקב?

חיפוש קצר בגוגל של צמד המילים "קניית עוקבים" יניב לכם המון תוצאות - כולל מודעות ממומנות שמבטיחות "עוקבים איכותיים" ו"אספקה בתוך 24 שעות". כך למשל, אתר אחד מציע 1,000 עוקבים ב-85 שקלים, ו-20 אלף עוקבים ב-1,105 שקלים.

אתר אחר מציע לכם דיל משתלם עוד יותר: 1,000 עוקבים ב-60 שקלים, ו-15 אלף עוקבים ב-648 שקלים. הצעה נוספת שאפשר כמעט בכל האתרים היא "עוקבים פרימיום". לדברי המוכרים מדובר ב"עוקבים יותר איכותיים מהסטנדרט הנמכר בשוק", זאת משום שהם מגיעים עם קהל עוקבים גדול יותר.

צעירה גולשת בסמארטפון ברשת אינסטגרם. ShutterStock
״תעשייה שלמה של רכישת עוקבים מזויפים״/ShutterStock

המחירים, במקרה הזה, גבוהים יותר - 22 שקלים ל-200 עוקבים ו-792 שקלים ל-10 אלף עוקבים. כמו כן, אם ממש תתאמצו (ושוב, נדגיש שאנחנו לא ממליצים) תוכלו למצוא מחירים זולים לעוקבים מחשבונות מזויפים - כמו למשל 100 עוקבים ב-6 שקלים.

הסיבה לתופעה: מספר העוקבים הפך לסמל סטטוס

לדבריה של ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, הרשתות החברתיות ובפרט אינסטגרם הגדירו מחדש את המושג "סמל סטטוס" בימינו. בשיחה עם וואלה! טכנולוגיה היא מספרת כי, "שם המשחק באינסטגרם הוא עוקבים. מראיונות עם משתמשים עולה כי בעת בחינת פרופיל של משתמש, מספר העוקבים הוא הדבר הראשון אליו שמים לב בימינו, אפילו לפני המראה החיצוני".

"מספר העוקבים של משתמש מתורגם לסטטוס, יכולת השפעה, ומידת נחשקות. בעת בחינת הפרופיל המשתמשים לא מבחינים בין עוקבים מזויפים לאותנטיים ולא קיים אצלנו מנגנון שמטיל ספק באמינות העוקבים. זו הסיבה שרכישת עוקבים, גם בידיעה שמדובר בעוקבים מזויפים, הפכה להיות כל כך מבוקשת".

אישה משתמשת בסמארטפון בבית. ShutterStock
״מספר העוקבים של משתמש מתורגם לסטטוס, יכולת השפעה״/ShutterStock

"רכישת עוקבים היא למעשה כלי להעלאת נחשקות ויכולת השפעה ברשתות בהן הצעירים מבלים את מרבית זמנם", מוסיפה ד"ר מרגלית. "אינסטגרם עצמה מייצרת דיפרנציאציה (בידול) בין משתמשים עם מספר עוקבים גבוה כאשר היא מאפשרת שימוש בחלק מהפיצ'רים רק לבעלי מספר מסוים של עוקבים".

"במטרה להשתייך לאותו מועדון נחשק, אנשים מעוניינים לרכוש עוקבים, כחלק מהתהליך של ניהול הרושם הראשוני. הרכישה היא למעשה תשלום כניסה המאפשר השתייכות למועדון אקסקלוסיבי של משתמשים", מסכמת ד"ר מרגלית.

הסכנה העיקרית: החשיפה שלכם תרד

"קודם כל, היום כולם מודעים לקניית עוקבים וזה כבר לא הפקטור היחידי שמסתכלים עליו בעמוד", מסביר גל לביא, מומחה לרשתות חברתיות, בשיחה עם וואלה! טכנולוגיה. "אנשים הפכו לחשדניים והם בודקים כמות לייקים, תגובות ואפילו נכנסים לרשימת העוקבים כדי לבדוק האם הכמות היא אמיתית או מזוייפת".

"אנשים שקנו עוקבים ירגישו שאנשים פחות ופחות נחשפים אליהם ככל שהזמן יעבור", מסביר לביא. "האלגוריתם של אינסטגרם עובד על סטטיסטיקות והיסטוריה. הוא מחשב את היחס בין העוקבים שלקחו חלק בתוכן שלך או מול כמות העוקבים הכוללת וככה מחליט האם להגביר או להפחית את החשיפה לתוכן".

איך זה עובד? בזמן פרסום התוכן, אינסטגרם חושפת אותו לאחוז מסוים מסך העוקבים של המשתמש, ואם ישנה התערבות בתוכן - לייק, תגובה, שמירה, כניסה לפרופיל - המערכת מאחורי הקלעים מזהה שיש כאן שכדאי לקדם את התוכן לאנשים שהמשתמש לא עוקב אחריהם.

מעקב אינסטגרם. ShutterStock
״אנשים הפכו לחשדניים״/ShutterStock

אז איפה הבעיה? "אנשים שקנו עוקבים הוסיפו קהל שלעולם לא יתערב להם בתוכן, ובעצם הגדילו את היחס ופוגעים בסטטיסטיקה שלהם", מציין לביא. "האלגוריתם עשוי לבחור משתמשים פייק והם הרי לעולם לא יתערבו - מה שבאופן משמעותי עשוי לפגוע בחשיפה ולעצור את הסיכוי להגיע לעוד אנשים".

אין דרך חזרה

קניתם עוקבים והתחרטתם? ראשית, חשוב לציין שהאלגוריתם יודע לזהות עוקב פעיל אל מול עוקב לא פעיל - כזה שלא העלה תוכן, לא נכנס לאפליקציה או יצר מעורבות במשך זמן רב, והאפליקציה עלולה גם להסיר אותו. אם עדיין אתם מאוד רוצים להסיר את הקהל המזויף, נדגיש כי אין פתרון קסם.

"השיטה שאני הכי ממליץ עליה היא להיכנס לרשימת העוקבים ולנסות לזהות שמות מוזרים או תמונות חשודות", אומר לביא. "הפקטור המכריע לאיכות עמוד היא המעורבות. לא הגיוני שלפרופיל עם 50 אלף עוקבים יהיו רק 100-200 לייקים ואפס תגובות. וזה בדיוק כמו שלא הגיוני שלבחורה מישראל שמדברת וכותבת רק בעברית יהיו המון עוקבים סינים".

אישה מודאגת מביטה במסך הסמארטפון שלה. ShutterStock
אין דרך חזרה/ShutterStock

איך תביאו קהל אמיתי? הנה כמה טיפים

"מדובר בעבודה קשה והתמדה", מדגיש לביא. "הכל מתחיל ונגמר במעורבות, תדרבנו את העוקבים שלכם לקחת כמה שיותר חלק בתכנים שלכם, זה הדבר היחיד שיכול להגביר לכם חשיפה אורגנית".

"חשוב להיות אחרים ואותנטיים. רוב האינסטגרם ניראה כמו חיקוי אחד של השני, אותו פילטר לבן או סרטונים עם מילים גדולות ומוזיקה דרמטית. אין לי שום סיבה לעקוב אחרי עמוד מסוים בעוד שאני כבר עוקב אחרי עמוד דומה - תנסו לייצר לעצמכם דמות שאין אותה כבר, שמצליחה לחדש ולרענן לאנשים את הפייד, זו הסיבה טובה שאנשים ידברו עליכם וככה העוקבים יבואו באופן אורגני".

"חשוב לתת ערכים בעמוד שלכם. אם תסתכלו רגע על העמודים שאתם אוהבים, כל אחד מהם נותן לכם משהו, סוג של ערך שאתם רוצים להמשיך ולצרוך אותו: חדשות, הומור, מומחיות או סיפוק ויז'ואלי. תנסו לחשוב מה אתם יכולים לתרום לעוקבים שלכם, מה הסיבה שלהם להמשיך לעקוב ולהפיץ את הבשורה שהעמוד שלכם נותן".

"הטיפ האחרון שבעיני זה הבסיס של כל האינסטגרם הוא יצירת תקשורת ודו-שיח. אתם לא מייצרים תוכן כדי לדבר עם עצמכם - אתם ברשת חברתית שהמטרה שלה היא לייצר שיחה עם העוקבים. מי שלא ייצר שיח לא יזכה לעוקבים נאמנים שיגבירו לו חשיפה, יקחו חלק בתוכן, ימליצו וכמובן ישארו איתכם לאורך זמן".

  • עוד באותו נושא:
  • אינסטגרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully