וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: האפליקציה שדנה זרמון מקדמת עלולה לחסום אתכם מאינסטגרם

עודכן לאחרונה: 14.8.2021 / 12:38

אושיית הרשת הבטיחה לחצי מיליון העוקבים שלה כי האפליקציה בה היא שותפה, "מימהמו", בטוחה לשימוש. אלא שכבר לפני כשנתיים פייסבוק החלה לפעול נגד אפליקציות מהסוג הזה - ולחסום משתמשים. החברה בתגובה: "השימוש ב-mimamu לא גרם מעולם לחסימה". תחקיר וואלה! טכנולוגיה

דנה זרמון. ניר פקין, ניר פקין
דנה זרמון/ניר פקין, ניר פקין

"זה בטוח ב-100% ולאף אחד אין גישה לפרטים האישיים שלכם חוץ מלכם. פרטיות ובטיחות מלאה!", כך כתבה דנה זרמון אמש (רביעי) ל-545 אלף העוקבים שלה באינסטגרם כאשר נשאלה על הבטיחות של האפליקציה בה היא שותפה, ‎mimamu ("מימהמו").

מדובר באפליקציה שמבטיחה לנתח עבורכם את נתוני החשיפה של העוקבים שלכם, ולספק לכם מידע מעמיק - מי צופה לכם בפרופיל, מי לא צופה בכם בכלל ומי שם אתכם על "השתק". ליישום יש כמובן גם מודל עסקי, וכדי לעשות שימוש בחלק מהפיצ'רים תצטרכו לשלם.

הסטורי שפרסמה דנה זרמון. אינסטגרם, צילום מסך
״לא! לא! לא!״, ההודעה של דנה זרמון לעוקבים/צילום מסך, אינסטגרם

אלא שזרמון אמנם הבטיחה שהאפליקציה לא תביא לחסימה שלהם ("לא! לא! לא!", השיבה לעוקבים), אך בפועל המצב שונה לחלוטין ויישומים מהסוג הזה כבר מזמן על הכוונת של פייסבוק, שפעלה בנושא בעבר וחסמה מיליוני חשבונות אינסטגרם ברחבי העולם.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

הפרה של המדיניות

״הן יכולות לראות את ההודעות האישיות שלכם. הדבר מעמיד את האבטחה שלכם ושל חבריכם בסכנה״

כדי לאפשר ל-mimamu לספק לכם את הנתונים, יש לתת לה הרשאה להתחבר לחשבון - ולמסור את שם המשתמש והסיסמה שלכם - דבר שנוגד באופן מוחלט את תקנון החברה. במדיניות של הרשת החברתית יש התייחסות מפורשת לאפליקציות שעושות פעולות דומות.

"אם אתם מוסרים לאפליקציות אלה את פרטי ההתחברות שלכם, או את שם המשתמש והסיסמה שלכם, הן יכולות לקבל גישה מלאה לחשבון שלכם", כותבים באינסטגרם. "הן יכולות לראות את ההודעות האישיות שלכם, למצוא מידע על חבריכם, ופוטנציאלית, ביכולתם לפרסם ספאם או תוכן מזיק בפרופיל שלכם. הדבר מעמיד את האבטחה שלכם ושל חבריכם בסכנה".

"שירותים מסוג זה אינם מאושרים על ידי אינסטגרם, ואתם אף פעם לא צריכים לתת למישהו אחר גישה לחשבון האינסטגרם שלכם. חשבונות שיוצרים פעילות לא אותנטית פועלים בניגוד להנחיות הקהילה של אינסטגרם".

דנה זרמון באירוע הרמס. רפי דלויה
דנה זרמון/רפי דלויה

שינוי באלגוריתם

בשנת 2019 פורסם מאמר ב-Business Insider שהתייחס לגל חסימות פתאומי, ככל הנראה בעקבות שינוי באלגוריתם של האפליקציה. בהפתעה מוחלטת, אינסטגרם החלה לחסום משתמשים ולהזהיר מלשתף את פרטי ההתחברות שלהם עם אפליקציות צד שלישי - כמו ‎mimamu של זרמון.

בהודעת החסימה שהופיעה למיליוני משתמשים ברחבי העולם, נכתב כי "זוהתה פעילות חשודה בחשבון", וכי "הסיסמה שותפה עם שירות חיצוני, מה שמנוגד לכללי הקהילה". איך דבר כזה קורה? בעזרת למידה ממוחשבת, הרשת החברתית יכולה כעת לזהות משתמשים ששיתפו את פרטי החשבון עם אפליקציות חיצוניות.

במקרה כזה, יש לכם שתי אפשרויות: או לשנות את הסיסמה שלכם - ולנתק את כל הקשרים עם השירות האוטומטי (תקבלו בהתחלה הודעת אזהרה), או להסתכן בחסימה לפרק זמן לא ברור, ואף בגירוש לצמיתות מהפלטפורמה.

בתגובה לפרסום ב-Business Insider, ברשת החברתית מסרו כי "אנו מבצעים סקירה מפורטת של אפליקציות צד שלישי כדי להילחם בהתנהגויות מהסוג הזה, וכאמצעי זהירות, ביקשנו גם מאנשים שאולי נתנו גישה לאינסטגרם שלהם לאפליקציות לשנות את הסיסמאות שלהם".

״נראה שהסיסמה שותפה״. ההודעה שהופיעה למשתמשים. אינסטגרם, צילום מסך
ֿ״הסיסמה שותפה עם שירות חיצוני״. ההודעה שקיבלו משתמשים/צילום מסך, אינסטגרם

"שחזור החשבון - בלתי אפשרי"

"פייסבוק חוסמת חשבונות שמשתמשים באפליקציות צד שלישי שמספקות נתונים משום שזה נוגד את המדיניות שלה, ומשום שמדובר בסכנה לפרטיות", אומר אור פיאלקוב, מנכ"ל חברת הדיגיטל פיאלקוב דיגיטל, והבעלים של EasyCloud - אחסון אתרים, בשיחה עם וואלה! טכנולוגיה. לדבריו, יש לא מעט דיונים ברשתות החברתיות של אנשים שנחסמו לאחר שימוש באפליקציות מהסוג הזה.

"כל אפליקציה שיכולה לעשות שימוש במידע שלך, ועושה פעולות אוטומטיות בשמך עוברת על תנאי השימוש, ויכולה לגרום לחשבון להיחסם. פייסבוק חסמה בעבר מאות אלפיקציות שעברו על תנאי השימוש והשתמשו בדאטה של המשתמשים. מומלץ לא להשתמש בתוכנות כאלו, אחרת לשחזר את החשבון יהיה בלתי אפשרי".

"למעשה, בתנאי שימוש של אינסטגרם כתוב במפורש 'עזור לנו להישאר ללא ספאם בכך שלא תאסוף לייקים, עוקבים או שיתופים באופן מלאכותי, לא תפרסם תגובות חוזרות או תוכן חוזר ולא תיצור שוב ושוב קשר עם אנשים למטרות מסחריות ללא הסכמתם', זאת אומרת שכל שימוש באפליקציה מלאכותית אסור לפי תנאי השימוש", מוסיף פיאלקוב.

אפליקציית MiMaMu. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
אפליקציית MiMaMu/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

החסימה לא תהיה מיידית

"תוכל לבצע את ההפרה היום, ולהיחסם סופית משימוש בפלטפורמה בעוד כמספר חודשים"

"לפייסבוק ולאינסטגרם יש מדיניות שימוש ופרסום הנאכפות בשיטת אי ידיעת החוק אינה פוטרת מענישה", מספר תמיר פרקש, יועץ לארגונים וחברות בענייני מדיניות הפרסום של פייסבוק ואינסטגרם, בשיחה עם וואלה! טכנולוגיה. "המדיניות אינה אינטואיטיבית וללא הבנה עמוקה שלה, הסיכוי להפר אותה, עולה על הסיכוי שלא תפר אותה כמפרסם או גולש".

"אכיפת המדיניות מבוצעת על ידי כלים אוטומטיים (AI ואלגוריתמים שונים) שסורקים את התכנים כל העת ומנפים החוצה תכנים מפרי מדיניות. כלים שמתערבים באותנטיות הזו, אם על ידי שינוי החוויה של הגולש (לדוגמה, בוט שמייצר פניות לגולשים בשם העסק, או עושה לייקים מפרופילים שאינם אמיתיים) נחסמים כל הזמן מכיוון שהם גם פוגעים בחווית הגולש וגם מתערבים באופן שבו פייסבוק ואינסטגרם רוצות שנחווה את הפלטפורמה".

פרקש מספר כי גם אם הכלי מציית לחוקים הטכניים של משיכת נתונים מהפלטפורמה ואינו פוגע בחוויה האותנטית של השימוש בה, הדרך בה תפרסם אותו, תציג אותו ואת התועלות שלו לקהל, תימדד גם בהתאם למדיניות הפרסום של הפלטפורמות.

"יכול להיות שהכלי לא מפר את המדיניות, אבל אופן הפרסום שלו בפייסבוק וגם באתר ובחנות האפליקציות כן מפר אותה. האכיפה תוכל להגיע הרבה זמן לאחר שהפרת המדיניות בוצעה. תוכל לבצע את ההפרה היום, ולהיחסם סופית משימוש בפלטפורמה בעוד כמספר חודשים".

כמו כן, כידוע, אחד מקווי היסוד של פייסבוק ואינסטגרם ובכלל של חברות שעושות שימוש בנתונים של משתמשים היא פרטיות. "ברגע שאתה מושך נתונים, גם אם הנתונים קיימים, אתה יכול להפר את המדיניות של פייסבוק", מדגיש פרקש.

"כלים שנותנים לך לראות נתונים נוספים מעבר לאלו שהפלטפורמות מציגות לך, הם כלים ש'משחקים' עם החוויה שפייסבוק הייתה רוצה שתקבל כיוזר ולכן הם מאוד טריקיים כאמור. בסופו של דבר, המדיניות היא האופן שבו פייסבוק מתנהלת ורואה את הפלטפרומות ואת עצמה וכל רעיון עסקי, אפליקציה, מיזם ופרסום ימדדו בבוא היום לפי אופן ההתאמה שלהם למדיניות".

מעקב אינסטגרם. ShutterStock
"האכיפה תוכל להגיע הרבה זמן לאחר שהפרת המדיניות בוצעה"/ShutterStock

"חסרי אונים מאחורי חשבון חסום"

"הבעיה באפליקציות כמו מ-mimamu היא החיבור לפרופיל האישי ומסירת פרטי ההתחברות", מסביר גל לביא, מומחה לרשתות חברתיות, בשיחה עם וואלה! טכנולוגיה. "אינסטגרם עובדת קשה על מנת לשמור עלינו ועל הקהילה שלה והיא עושה זאת על ידי מניעת שימוש ברובוטים או חיבור מאזורים/מכשירים חשודים".

"ברגע שאינסטגרם מזהה אחד מהשניים היא מזהירה את הפרופיל ואף חוסמת אותו. הרבה מתעלמים מאותן אזהרות ומוצאים את עצמם חסרי אונים מאחורי חשבון חסום ואי יכולת שחזור אותו רק כי רצו לדעת מי מוריד להם עוקב".

לביא מסביר כי כל אפליקציה כזאת שמשתלטת על הפרופיל שלכם ואין לה הסכם עם אינסטגרם עלולה להעמיד אתכם בסכנה. "המידע שאתם מקבלים מאותן מערכות הוא לא חוקי בעיני אינסטגרם והיא תעשה הכל כדי למנוע פגיעה במשתמשים שלה".

"כשהחשבון שלכם מתחבר פתאום משוודיה ואתם בכלל מישראל, אינסטגרם מסיקה שזה כנראה רובוט ותחסום את החשבון. כשיש התחברויות מרובות לחשבון שלכם - כנ"ל. ההמלצה שלי, תסתפקו במידע שיש לכם באפליקציה. המרדף אחרי מי הסיר עוקב או מי הסטוקר שלכם הוא ללא ספק התעסקות מיותרת שרק מעוררת לחץ נפשי".

אינסטגרם. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
"הרבה מתעלמים מאותן אזהרות ומוצאים את עצמם חסרי אונים"/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

תגובת mimamu:

"ההאשמות כי אפליקצית "מימהמו" (mimamu) חוסמת/פורצת לחשבונות הן שיקריות, ויעידו על כך עשרות אלפי משתמשים שנהנים ממנה יום יום. אנחנו לא יכולים לדבר בשם שום אפליקציה אחרת מלבד עבודתנו. השימוש ב"מימהמו" לא גרם מעולם לחסימה של משתמשים".

"בסוף שנת 2020 במסגרת המאמצים של מדינת ארה"ב למנוע התערבות זרה בבחירות במדינתה, חברת פייסבוק, בעלת אינסטגרם, שלחו בקשות אימות לכל משתמש שזיהו אצלו התחברות לשירות צד שלישי, על מנת לוודא שאכן מדובר בהתחברות אותנטית ולא בוט למטרות אהדה (לייקים)".

"התהליך הזה, שלעיתים קורה עוד היום, שיבש את חווית המשתמש להרבה יוזרים ישראלים מ-2 סיבות עיקריות: קוד האימות שנשלח ב-SMS מטעם אינסטגרם נשלח הפוך, (ערבוב אותיות מימין ושמאל, כשל טכני של תרגום אנגלית לעברית), שגרם להמון ישראלים לטעות בהקלדת הקוד ובכך להיכשל בתהליך האימות".

"ישראלים רבים היום מחוברים לאינסטגרם האישי עם כתובת אימייל ישנה של חברת וואלה!, שהפסיקה לתמוך בתיבות אימייל שלא היו פעילות מעל שנה. חוסר היכולת של אותם משתמשים לשחזר את תיבת האימייל שלהם גרמה למשתמשים רבים להנעל מחוץ לחשבון".

"לסיכום, אנחנו חברת סטארט-אפ ישראלית, כל הפיתוח שלנו יושב בישראל, אנחנו עושים את מירב המאמצים יום יום כדי לתת שירות מעולה, תוך כדי שמירה על המשתמשים שלנו, על פרטיותם ותמיכה טכנית מתמדת בשלל נושאים בתחום. אנו נמשיך לעשות זאת על אף המאמצים להשמיץ אותנו".

יש לכם שאלות לכתב? פנו אליו באמצעות עמוד האינסטגרם שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully