וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדקנו את ווינדוס 11: שפכטל וצבע לווינדוס 10

עודכן לאחרונה: 6.7.2021 / 13:09

רגע לאחר אירוע ההכרזה, הלכנו לבדוק מה חדש במערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט. ונראה שבחברה לקחו לא מעט השראה מהמתחרה הגדולה ביותר - אפל. חושבים לשדרג? זה מה שתקבלו

ווינדוס 11. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
ווינדוס 11/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

לפני כשבוע וחצי מיקרוסופט הפירה הבטחה: הם הבטיחו בשעתו שווינדוס 10 תהיה הגירסה האחרונה של ווינדוס, ושמכאן ואילך יצאו לה רק עדכונים. אז הבטיחו. לפני עשרה ימים הם הכריזו על הגירסה החדשה של ווינדוס, הלוא היא ווינדוס 11. הורדנו גירסת מפתחים והנה הרשמים הראשונים שלנו מגירסת מערכת ההפעלה שמשרתת למעלה ממיליארד בני אדם ברחבי הפלנטה...

הממשק

אם נתחיל ישר בשורה התחתונה: ווינדוס 11 כרגע לפחות, היא בעיקר שכבת שפכטל וצבע חדשה על ווינדוס 10 הישנה: הממשק עבר מתיחת פנים, האייקונים (צלמיות בשפת הקודש) הוחלפו, נוספו ערכות נושא חדשות, הגרפיקה שופרה, החלונות קיבלו פינות מעוגלות ו...זהו, בערך. ואה, הזיזו לנו את כפתור ההתחל למרכז המסך (למי שזה ממש מפריע, אפשר להזיז אותו בחזרה לפינה).

אבל נצלול קצת יותר לעומק: על אף הסרקזם בפסקה הקודמת, מיקרוסופט באמת עשו פה שינוי - כל ההגדרות והאפשרויות עכשיו מסודרים ברשימות עץ קלות לניווט יותר מאשר ערימת האייקונים שהייתה מתנפלת עליכם כשהייתם פותחים את מסך "הגדרות". באופן כללי, הזרימה של הממשק שופרה. התחושה של הכל היא זורמת ומהירה יותר. בעניין הזה, מיקרוסופט הבטיחו בהכרזה וקיימו.

הצצה לווינדוס 11. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
עיצוב חדש לשולחן העבודה/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

וכמובן, יש אייקונים וצלילים חדשים, ככה שהתחושה היא שונה מאוד ממה שקיבלנו בווינדוס 10. תפריט ההתחל עוצב מחדש, ועכשיו הוא קטן, מצומצם וענייני יותר: יישומים בשימוש גבוה מוצמדים ישירות עליו, והחצי התחתון מוקדש לכל הקבצים שניגשנו אליהם אחרונים. רוצים את רשימת היישומים ב-א'-ב'? היא תחת מסך נפרד, העיקר לא להעיק בעין. האריחים החיים הושמדו או הפכו להיות וידג'טים בנפרד (ראו גם בהמשך). בגדול, תפריט ההתחל הפך להיות מינימליסטי וענייני.

בכל הקשור לצבעוניות בעין, מיקרוסופט עשו כאן קפיצה: ווינדוס 11 דומה עכשיו ל-OSX של אפל יותר מתמיד. לא רק שהאנימציות והגרפיקה שופרו, יש כאן ניצול של המעבד הגרפי במלואו, וניכר שמיקרוסופט עשו מאמץ לסלק רכיבים לא חיוניים, ולתת לנו מידע יותר ממוקד בכל חלון או חלק עיקרי בממשק. גם מגש המערכת נראה נקי ענייני ודומה לממשק של אפל יותר מתמיד, וזה לא דבר רע.

חלוקת מסך וריבוי שולחנות עבודה

אחד השינויים הגדולים שווינדוס 11 מביאה איתה היא הטיפול בריבוי מסכים. אם פעם ניתוק או חיבור של מסך נוסף היו גורמים לבאלאגן, עכשיו ווינדוס 11 תשחזר לכם בדיוק איפה כל יישום עמד. החלק הזה בגירסת הפיתוח עוד עושה קצת צרות.

תכונה אחרת, שמגיעה מובנית למשל עם מסכים של Dell, אבל עכשיו מיקרוסופט הכניסה אותה לתוך ווינדוס, היא שלחיצה על כפתור ההגדל/הקטן חלון תפתח לנו עכשיו גם אפשרות לחלק את המסך הבודד לכמה חלקים, שווים או לא שווים, לאורך או לרוחב. בניגוד לריבוי המסכים שעדיין מקרטע כאמור, התכונה הזו עובדת מצוין ומאוד נוחה לעבודה.

בווינדוס 11 מיקרוספט גם מציגה מחדש את ריבוי שולחנות העבודה. בתכל'ס, התכונה הזו הייתה קיימת גם בווינדוס 10, אבל היא הייתה כל כך נגישה שמעטים זכרו שהיא קיימת. עכשיו הניהול של ריבוי שולחנות עבודה הוא משוכלל יותר, כולל אפשרות לתת שמות לשולחנות עבודה, ולהזיז ולסדר אותם בקלות, מה שלא היה מנת חלקה של הגירסה הקודמת. נראה שעכשיו התכונה הזו באמת הפכה לשימושית.

ווינדוס 11. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
סייר קבצים חדש/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

סייר הקבצים והחנות

שינוי גדול אחר הוא סייר הקבצים. תכונת ניווט הקבצים הוותיקה לא עברה שינויים רציניים לאורך הגירסאות, אבל בווינדוס 11 באמת עשו עליה עבודת בניה מחדש רצינית. יש פה כמה שינויים משמעותיים: ההגדרה של ספריות מסוג מסויים (נגיד תמונות), תשנה גם את ההתנהגות שלהן, ואת הזמינות של אפשרויות מסוימות בסרגל הכלים העילי, עם אפשרויות תואמות, כמו סיבוב תמונה. כוננים קיבלו אפשרויות כמו "ניקוי" או "מיטוב" ישירות מסרגל הכלים העילי, אם כי אני לא בטוח שזה חכם להפוך את האפשרות "פורמט" לכל כך נגישה...

עוד נוספה מלבד התצוגה המקדימה המוכרת, תצוגת פרטים נפרדת ושימושית, ומצב הצגת קבצים חדש מלבד אייקונים או רשימה בשם "תוכן", המסדר את הקבצים עם פרטים שימושיים עליהם, כמו רזולוציה לקבצי תמונה וכיוצא באלה. מיקרוסופט מתכננת לכלי הזה עוד הרבה שינויים עד הגירסה הרשמית, ובינתיים נראה שבשינויים הושקעה מחשבה על שימושיות.

עוד רכיב שהיה אמור לקבל טיפול בנייה מחדש יסודי זו חנות היישומים. אבל, בינתיים השינויים נראים קוסמטיים בעיקר. החנות נראית מסודר וזורם יותר, אבל לא מעבר לכך, והכי גרוע - לא ראינו עדות עדיין לאפליקציות אנדרואיד, אולי התכונה החדשה הכי מדוברת של ווינדוס 11, למעט נציגות של טיק טוק (שתואמת לכל סוגי המעבדים, והיא כנראה סנונית ראשונה של העתיד לבוא).

ווינדוס 11. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
ווינדוס 11/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

מסך הווידג'טים

לפני שנים, בווינדוס 95 או 98 הייתה תוכנה שהייתם מריצים מעל מערכת ההפעלה, רק כדי להניח ווידג'טים מטופשים כמו שעון אנאלוגי או פתקיות על שולחן העבודה. כותב שורות אלה בזבז עליה שעות ארוכות בנערותו. דלגו קדימה 30 שנה - והנה זה חוזר. הפעם, כחלק ממערכת ההפעלה.

מיקרוסופט מספקת לנו לוח "זכוכית" שעליו מונחים כל הווידג'טים כמו חדשות, מזג אוויר או אוסף התמונות שלנו, שהתרגלנו לראות כאריחים חיים בתפריט ההתחל. כמובן, אפשר לעשות התאמות אישיות, ולהזיז וכולי, אבל אליה וקוץ בה: כדי להתאים את הווידג'טים, אתם חייבים חשבון מיקרוסופט מופעל.

ווינדוס 11. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
מסך הווידג'טים המשודרג/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

בכלל, נראה שמיקרוסופט לוקחת בגירסה הזו דף מהספר של אפל בכל הנוגע לריכוזיות ופטרונות של סביבת העבודה מעל המשתמש, וזו, לא בהכרח התפתחות טובה. צריך לראות מה יהיה בהמשך.

הגירסה שנבדקה כאמור היא גירסת פיתוח בלבד, אנחנו בוואלה! טכנולוגיה נמשיך לעקוב אחרי השינויים עד השקתה הצפויה של ווינדוס 11 בעוד מספר חודשים. יהיו הפתעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully