וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: שלוש המילים שהישראלים חיפשו הכי הרבה בגוגל ב-15 השנים האחרונות

11.8.2021 / 16:00

גוגל טרנדס, המוצר שפותח במרכז המחקר והפיתוח של ענקית הטכנולוגיה בישראל חוגג יום הולדת. לכבוד המאורע החגיגי, בדקנו מהן המילים הכי מחופשות ב-15 השנים האחרונות, ודיברנו עם יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל ומנכ"ל מרכז הפיתוח

גוגל. ShutterStock
גוגל/ShutterStock

הגרסה הנסיונית של גוגל טרנדס (Google Trends) - כלי המאפשר להציג את מגמת החיפוש של נושאים במנוע החיפוש בחתך זמנים - הושקה לפני 15 שנה במטרה לגלות דרכים חדשות להסתכל על נושאים כמו פופולריות של טעמי גלידה, מתמודדים בתחרות שירה, או כמה אנשים חיפשו פוליטיקאים מסוימים.

מאז, גוגל טרנדס הפך להיות משאב חשוב עבור עיתונאים, חוקרים, אנשי אקדמיה, מותגים ובעצם כל אחד שרוצה להשתמש בו. על אף העובדה שהשירות הושק בשנת 2004, הוא הפך להיות זמין לציבור הרחב רק בקיץ של שנת 2006 ולכן חוגג בימים אלה יום הולדת 15.

גוגל טרנדס. ShutterStock
גוגל טרנדס/ShutterStock

מה חיפשנו הכי הרבה?

לכבוד המאורע, בדקנו מהן שלוש המילים הכי מחופשות במנוע החיפוש של גוגל בישראל ב-15 השנים האחרונות. התפרצות הנגיף הסיני ברחבי העולם הזניקה את המילה "קורונה" למקום הראשון - על אף שהמגפה נמצאת בחיינו רק כשנה וחצי.

ומתברר שהישראלים מתעניינים מאוד בניירות ערך, שכן במקום השני, באופן די מפתיע, אפשר למצוא את המילה "מניה". עוד אפשר ללמוד כי לאורך השנים הישראלים לא הסתפקו במשחקי ההיגיון המצורפים לעיתונים היומיים, והביטוי "תשבץ" תפס את המקום השלישי.

אוהבים טכנולוגיה? עדכונים כל הזמן גם בעמוד האינסטגרם

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חולה בנגיף הקורונה מטופלת בבית החולים בווהאן סין, 9 בפברואר 2020. רויטרס
במקום הראשון: קורונה/רויטרס

"הבנו כמה שימושי יהיה להשיק את גוגל טרנדס כמוצר מלא"

לא רבים יודעים את זה, אבל גוגל טרנדס פותח במרכז המחקר והפיתוח של ענקית הטכנולוגיה בישראל. יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל ומנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל טרנדס בישראל ומי שהוביל את הצוות שפיתח את המוצר, סיפר לנו על תחילת דרכו של גוגל טרנדס ולאן פניו מועדות.

"גוגל טרנדס היה בתחילה כלי ניסיוני במעבדות גוגל שנועד לעזור לנו להבין מגמות חיפוש", מספר מטיאס. "זו הייתה הפעם הראשונה שהצלחנו למנף את הנתונים המצטברים האלה כדי להבין טוב יותר במה אנשים מעוניינים ומה הם מחפשים כשהם משתמשים במנוע החיפוש".

"הבנו כמה שימושי יהיה להשיק את גוגל טרנדס כמוצר מלא המספק תובנות לגבי מה שאנשים מחפשים במצטבר ולהפוך אותו לזמין לכולם. זה היה אחד הפרויקטים הראשונים של מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל, והצוות שלנו עבד בשיתוף פעולה הדוק עם צוותים אחרים בחברה". לדבריו של מטיאס, ההתמקדות הייתה בניתוח נתונים בקנה מידה גדול: "זה היה מרגש לבנות משהו ששיתף את התובנות שלנו עם העולם".

אתה זוכר איך היה להעלות לאוויר את גוגל טרנדס בפעם הראשונה?

"מכיוון שההשקה הפומבית המלאה גוגל טרנדס הייתה מהראשונות בהובלת צוות ישראלי - זה הרגיש כאילו ההשקה באמת תתן את הטון לגבי מה שנעשה בהמשך. אני זוכר שזה היה מרגש להיות חלק מההזדמנות הענקית הזאת ללמוד ולשתף במה אנשים התעניינו בקנה מידה גדול וקטן. אני גם זוכר שהתרגשתי לראות כיצד ניתן להשתמש בגוגל טרנדס כדי לזהות מגמות בשלב מוקדם, לפני שהן הופכות לתופעה גדולת מימדים, או כיצד ניתן להשתמש בהן כדי לחזות מה עשוי לקרות לאחר אירועים משמעותיים כמו התפרצות סכנה בריאותית או אירוע כלכלי".

איך צפית שהכלי הזה יתפתח עם השנים?

"ככל שהחיפוש בגוגל התפתח, כך גם גוגל טרנדס. החל ממגמות יומיומיות והיכולת לארגן נתונים לקטגוריות, הוספנו גם שפות נוספות, המחשה חזותית טובה יותר ומגמות מורחבות כדי לכלול דרכי חיפוש חדשות, כגון חיפוש תמונות וסרטוני וידאו".

גוגל. ShutterStock
"ככל שהחיפוש בגוגל התפתח, כך גם גוגל טרנדס״/ShutterStock

"כאשר החיפוש החל להסתגל למשמעות הסמנטית של שאילתות עם גרף הידע שלנו, גוגל טרנדס הביא גם מונחים ונושאים לכלי, כך שטרנדס ישקף טוב יותר את מה שאנשים מתעניינים בו, ללא קשר לנוסח המדויק שבו השתמשו בעת החיפוש".

מטיאס מדגיש כי "ככל שהחיפוש הפך לעדכני יותר ובזמן אמת יותר, כך גם טרנדס צובר תובנות על מה שמתרחש כרגע - מאירועי ספורט ועד אסונות טבע. המוצר משקף לעתים קרובות תופעות בעולם האמיתי, בזמן אמת, וזה הפך להיות בסיס "nowcasting" או לחזות את ההווה, עבור מגמות בכלכלה, בריאות ומדעי החברה. מאז הקמתה, גוגל טרנדס השפיעה על מאמרים רבים בדיסציפלינות מחקר רבות".

פריס הילטון, ג'סטין טימברלייק ו"האח הגדול": מה חיפשו האמריקאים ב-2006?

השירים הכי מחופשים בארה"ב לפי Google Trends ביולי 2006 היו: Unfaithful של ריהאנה; Sexy Back של ג'סטין טימברלייק; Crazy של נארלס בארקלי; Buttons של הפוסיקט דולז ו- Miss Murder של AFI.

ג'סטין טימברלייק חוגג יום הולדת על הבמה. splash
בין השירים הכי מחופשים ב-2006 - של ג'סטין טימברלייק/splash

בקיץ 2021 מככבים בחיפושי השירים בגוגל להיטים כמו Fancy Like של ווקר הייז; Traitor ו- Favorite Crime של אוליביה רודריגו; Ain't Shit של דוג'ה קאט ו-Deja Vu, גם הוא של אוליביה רודריגו.

השחקנים הכי מחופשים בארה"ב לפי Google Trends ב-2006 היו: אופרה, זאק אפרון, פריס הילטון, צ'אנינג טאטום ולינדזי לוהן. בקיץ 2021, השחקנים הכי מחופשים הם אוליביה רודריגו, סקרלט ג'והנסון, פלורנס פיו, טופ הולנדר ומילי בובי בראון.

מבחינת פופולאריות בטלוויזיה, בקיץ 2006 שיאניות החיפושים היו סדרות הטלוויזיה פרויקט מסלול, האח הגדול, אבודים, מיאמי וייס ואמריקן איידול. בקיץ הנוכחי, שיאניות החיפושים הן האח הגדול, Gossip Girl, האנטומיה של גריי, iCarly ו- Criminal Minds.

סקרלט ג'והנסון על השטיח האדום של גלובוס הזהב 2011. Jason Merritt/Getty Images, GettyImages
סקרלט ג'והנסון - השיאנית של 2021/GettyImages, Jason Merritt/Getty Images

כמה דברים שכנראה לא ידעתם על גוגל טרנדס

למשל, מה השאלות הכי מחופשות שעולות בהקשר של גוגל טרנדס? ובכן - "כיצד להשתמש ב-Trends Google" ו- "איך Google Trends עובד".

חיפוש נתונים לפי תאריך: גוגל טרנדס יכול לספק מידע על מה חיפשו אנשים בכל תאריך החל מ-2004 עד לפני כמה דקות. הוא מבוסס גם על שתי ערכות נתונים: היסטורי (2004 - ועד לפני לפני שלושה ימים) ובזמן אמת (בשבוע שעבר). זמן אמת הוא פרטני יותר, עד דקה אחר דקה.

טרנדס יכול לסייע לנו לחזות תחומי עניין משותפים - מתמקד בבני אדם. אנחנו מחפשים את מה שמעניין אותנו. גם אם תחומי עניין אלה עשויים להרגיש מעורפלים לפעמים, סביר להניח שאינך לבד ברצון לקבל מידע נוסף על נושא נתון.

מנגד, גוגל טרנדס הוא לא כלי ליצירת סקרים מדעיים ואין לבלבל אותו עם נתוני הסקרים. השירות רק משקף את רמת העניין בחיפוש נושאים מסוימים במהלך פרק זמן שצוין.

עם זאת, אבל נתוני טרנדס יכולים לומר לכם הרבה: ה-OECD משתמש בשירות כדי לעקוב אחר התוצר המקומי הגולמי (GDP) מדי שבוע ובין המהדורות הרבעוניות שלו כדי לקבל מבט פרטני על מה שקורה לכלכלת העולם.

ועוד משהו קטן לסיום: כ-15% מהשאילתות בחיפוש בגוגל מדי יום הן חדשות, כלומר מעולם לא נשאלו לפני כן.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully