וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצה מתקתקת: איך למנוע מסוללות נטענות להתלקח?

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 11:47

המקרים בשנים האחרונות של התלקחות סוללות ומוות בשריפה, נתנו לנו תזכורת לא נעימה לגבי הסכנות בסוללות הנטענות שכולנו משתמשים בהן מהסמארטפון, דרך המחשב ועד המכונית. כך תדאגו לסוללות ותמנעו אסון

סוללת אופניים חשמליים. ShutterStock
סוללת אופניים חשמליים/ShutterStock

סוללות ליתיום-יון הן אחת ההמצאות הגדולות של המאה הקודמת. ההליך שמאפשר את בנייתן נתגלה עוד בשנות ה-70, ולאורך השנים הן שופרו ושוכללו, והפכו אולי לסוג הסוללות הכי נפוץ בעולם שמניע כמעט כל דבר חשמלי נטען שאתם משתמשים בו - החל בסמארטפון שלכם, דרך המחשב הנייד, הטאבלטים שלכם, אופניים חשמליים ועד מכוניות חשמליות כמו טסלה.

סוללות ליתיום-יון, בגדול נחשבות לבטוחות, אבל אם הן נפגמות הן עלולות להוות סכנה של אש והתלקחות כמו שגילו בצורה מאוד לא נעימה בעלי גלקסי נוט 7 בשעתו שסבלו מסדרת ייצור של סוללות שהיו פגומות, ולצערנו, הבוקר (שני) גם בן 11 שסוללת האופניים שלו התלקחה, וגרמה לשריפה שפצעה אותו באורח קשה - לצדם של יותר מ-36 מקרים נוספים של מוות בשריפה בשנים האחרונות.

סוללת אופניים חשמליים. ShutterStock
שני הרוגים בתוך חודש. סוללה של אופניים חשמליים/ShutterStock

אל תגידו "לי זה לא יקרה", כי חלילה אם כן, אתם עלולים להילכד בשריפה מסכנת חיים. תדאגו שלכם זה לא יקרה וקבלו אחריות. הנה כמה כללים חשובים, טיפים והסברים איך לנהוג בסוללות נטענות בכל התקן שברשותכם:

"מומלץ לא להתייחס בגסות לסוללה, לא לגרום לה לחבטות, ולא לטעון את הסוללה במטענים שהם לא לפי הוראות היצרן", אומר ד"ר מלאכי נוקד מאוניברסיטת בר אילן. "כמו כן, אסור לאחסן את הסוללות במקום בטמפרטורות גבוהות. אם נגעתם בסוללה והרגשתם שהיא חמה כדאי מאוד לקחת אותה למומחה לבדיקה", מסביר נוקד.

כלל האצבע הוא: תהיו נחמדים לסוללות שלכם. אם לא תעמיסו עליהן טמפרטורות קיצוניות, לא תחשפו אותן לחבלות או חבטות, ותקפידו להשתמש רק במטען המקורי או כזה שאושר בידי היצרן - הן ישרתו אתכם נאמנה, ועכשיו ניכנס קצת יותר לעובי הקורה:

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
סוללה של אופניים חשמליים. ShutterStock
תהיו נחמדים לסוללות שלכם/ShutterStock

אל תטענו אותן טעינת יתר - בסמארטפונים ובהתקנים אחרים על פניו נבנו הגנות נגד טעינת יתר, והם אמורים להפסיק להיטען כשהסוללה מלאה. אבל למשל, מי שמשחק עם התוכנה שמנהלת את הקורקינט שלו כדי "להוציא ממנו יותר ביצועים", עלול לשבש גם את בקרת הטעינה, או במקרים נדירים, עלול להיווצר כשל בבקר הטעינה.

בכל מקרה, כשאתם טוענים התקן עם סוללה גדולה כמו קורקינט חשמלי - אל תשאירו אותה ללא השגחה ואל תשימו קורקינט חשמלי לטעינה בלילה ותלכו לישון. היו עירניים, והשגיחו על הטעינה. אם ישנם סימנים להתחממות קיצונית או עולה עשן מהסוללה - נתקו מיד את החשמל והתרחקו מהאזור.

אל תשתמשו בסוללות או מטענים שלא אושרו בידי היצרן - רבים מתפתים לקנות מאתרים סיניים מטענים או כבלים זולים מאוד, שלא מסוגלים לשאת או לייצר היטב את הזרם היציב שסוללה זקוקה לו כדי להיטען - ואלה הופכים לסכנת דליקה לעצמם - ולסוללה.

הקפידו להשתמש רק בסוללות ומטענים מקוריים של היצרן, ואם כבר הלכתם על חלופיים - אז ממותגים ידועים, העומדים בתקנים מוכרים (למשל לסמארטפונים וללפטופים יש תקן של פורום יצרני ה-USB, המכונה USB-IF ויש לו סמל משלו), ומאושרים לשימוש על ידי יצרן הציוד המקורי שלכם.

סוללה מנוקבת, רטובה או שספגה חבטה חזקה היא סכנה - עליתם עם הקורקינט על המדרכה והסוללה חטפה מכה עצבנית? נפל לכם הסמארטפון ונחבט קשות או נפל לכם למים? אל תתעלמו מזה, זה עלול להיות מסוכן.

סוללות שחוטפות זעזועים עלולות להתעוות, להתנפח או להתלקח. במקרים כאלה קחו את המכשיר והסוללה שלו לבדיקה אצל טכנאי מורשה. בסמארטפונים ולפטופים עם סוללה פנימית, אם אתם רואים נפיחות בגב המכשיר, או שינוי צבע במארז - כבו מיד את המכשיר וקחו אותו לטכנאי. באופן דומה, סוללה או מגעי טעינה רטובים עלולים לגרום לקצר שיגרום לסוללה גם להתלקח. אם המכשיר שלכם נרטב והוא לא עמיד במים בהגדרת היצרן - גם, כבו אותו מיד וקחו לטכנאי לבדיקה.

ולסיום הסעיף, הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות זה לנקב את הסוללה, בגלל התגובה הכימית עם מים או עם אוויר, שעלולה להוביל להתלקחות מהירה. אם במקרה היא נפגעה מחפץ חד כמו סכין, ואתם רואים עשן מתחיל לעלות ממנה, או מריחים ריח מוזר - התרחקו מיד מהאזור.

דאגו לטמפרטורה נאותה, ואזור מאוורר - כאמור, הסוללות שלכם גם הן לא אוהבות חום קיצוני וגם לא קור. דאגו תמיד לטעון את הסוללות שלכם בטמפרטורה ממוצעת, ודאגו לאזור מאוורר היטב בזמן הטעינה. מומלץ גם להוציא את הסמארטפון ממגן הגומי שלו בזמן הטעינה.

אל תחשפו את הסוללה לטמפרטורות קיצוניות - בהמשך לסעיף הקודם, אל תחשפו את הסוללות שלכם, גם בזמן שימוש, לטמפרטורות קיצוניות. למשל, בנסיעה, אל תשאירו את הסמארטפון על לוח המחוונים ברכב ישירות מתחת לשמשה - הסוללה עלולה להתחמם רק מהחשיפה לחום השמש שמגיע דרך השמשה ולעלות באש.

בקיצור, טפלו יפה ובעדינות בסוללות המכשירים שלכם והן ישרתו אתכם היטב ולאורך זמן, במקום להתפוצץ עליכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully