וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי פייסבוק: הרשת אפשרה פרסומים של סחר בבני אדם לעבדות

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 10:15

גל החשיפות מהמסמכים שדלפו מפייסבוק לא שוכך: CNN מפרסמים כי פייסבוק לא מנעה פרסומי סחר בבני אדם, בעיקר נשים שנמכרו לעבדות במשקי בית, תוך כפיה ואלימות, בעיה שכבר נמשכת למעלה משנתיים. פייסבוק במגננה

מארק צוקרברג. AP
מנכ״ל פייסבוק, מארק צוקרברג/AP

לאחר עדותה של פרנסס האגן בפני הקונגרס והעדות שמסרה לנציבות הסחר בניירות ערך (SEC), שבעה עשר גופי תקשורת בארצות הברית ממשיכים לפרק את הר המסמכים שזכה לכינוי "מסמכי פייסבוק", ולדלות מתוכו חשיפות מזעזעות על ההתנהלות הפנימית מוכוונת הרווח של הרשת החברתית הגדולה בעולם. אתמול (שני) CNN, שהם חלק מכלי התקשורת החוקרים את המסמכים, חושפים כמה עניינים ובראשם - פייסבוק אפשרה פרסומי סחר בבני אדם.

עניין הסחר בבני אדם נחשף לראשונה ב-2019, על ידי ה-BBC. מדובר במודעות סחר בבני אדם שפורסמו באנגלית ובשפות אחרות (גם ערבית), המציעות עובדות למשק בית - אלא שאותן "עובדות" פותו או גויסו לעבודה תחת כפיה, אלימות, אונס, מניעת מזון ונטילת דרכונים.

החשיפה המקורית של ה-BBC, גרמה לאפל לדרוש מפייסבוק לטפל בעניין, תוך איום להסיר את כל האפליקציות של החברה מחנות היישומים שלה. פייסבוק עשו את המינימום הנדרש מהם, רק כדי להפיס את זעמה של אפל, ולהמנע ממה שהמסמכים הפנימיים הגדירו "השלכות חמורות אפשריות" לעסקי החברה. כעת חושפים המסמכים, כי פייסבוק הייתה מודעת לעניין והתמודדה עם הבעיה הזו כבר מ-2018, ולא בהצלחה מרובה.

האיום של אפל, שאוזכר בחודש שעבר במסגרת החשיפות של הוול סטריט ג'ורנל, הציפה גם את הבעייתיות של סינון תכנים במדינות שאינן דוברות אנגלית. במסגרת התצהיר שעורכי דינה של האגן מסרו לנציבות הסחר בניירות ערך, נאמר: "משקיעים בוודאי יהיו מעוניינים לדעת את האמת שפייסבוק כמעט ואיבדה את הגישה לחנות היישומים של אפל, בגלל הכישלון לחסום את הסחר בבני אדם במוצריה".

פייסבוק. ShutterStock
האישום: אפשרה פרסומי סחר בבני אדם/ShutterStock

דו"ח פנימי של החברה מאותה שנה, אומר כי "פערים עדיין קיימים בגילוי של ישויות המגייסות, קונות ומוכרות", מה שהמסמכים כינו "שפחות ביתיות". בשבוע שעבר, איתרו CNN חשבונות אינסטגרם פעילים, המציעים עובדי בית למכירה, בדומה לאותם חשבונות שחוקרי פייסבוק בשעתו זיהו והסירו תחת החרב שאפל הניחה על צווארם. פייסבוק הסירו את חשבונות האינסטגרם לאחר פניית CNN לתגובה, ואנדי סטון, דובר מטעם החברה, הודה כי הם מפירים את כללי השימוש.

"אנחנו אוסרים ניצול של בני אדם בכל מקרה... אנחנו נלחמים בסחר בבני אדם בפלטפורמה שלנו במשך שנים, והמטרה שלנו היא למנוע ממי שרוצה לנצל אחרים לקבל מקלט בפלטפורמה שלנו", אמר סטון.

סטון אף הפנה את CNN למסמך שמוען לאו"ם, ביחס למאמצים שלהם למנוע סחר בבני אדם, ובו נטען כי זהו עניין ש-"כמעט ולא מדווח לנו על ידי המשתמשים". עוד אמר סטון: "כדי להיענות לאתגרים הללו, פיתחנו טכנולוגיה שיכולה באופן פעיל לאתר ולפעול ביחס לתוכן של עבדות ביתית... בעזרתה הצלחנו לאתר ולהסיר למעלה מ-4,000 פרסומים מפירים בערבית ובאנגלית מאז ינואר 2020".

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אינסטגרם. ShutterStock
אותרו חשבונות אינסטגרם פעילים, המציעים עובדי בית למכירה/ShutterStock

מחקר פנימי של פייסבוק שפורסם ב-2019, זיהה למעלה מ-100 חשבונות מזוייפים ששימשו את רשת הסחר בבני אדם, לגיוס קורבנות נשיים ממדינות שונות (זוהו לפחות 20 כאלה), והשתמשה במסנג'ר וואטסאפ, גם הן בבעלות בפייסבוק, כדי לתאם העברה שלהן לדובאי, שם אולצו לעבוד ב-"מועדוני עיסוי", אומר המחקר.

החקירה זיהתה גם השקעה של 152,000 דולר בפרסום בפייסבוק הקשור לפשע, כולל התמקדות בגברים בדובאי כקהל המטרה של הפרסום. מחקרים נוספים של פייסבוק, שככל הנראה לא ראו אור מחוץ לגבולותיה, מ-2020 ומ-2021, מאששים את הממצאים של המחקר המקורי.

על אף המאמצים של פייסבוק, ניכר שתוכן הקשור לעבדות ביתית, עדיין זמין ופעיל באינסטגרם. CNN איתרו מספר רב של חשבונות המציעים שפחות בית למכירה, לרבות חשבון הכולל תמונות ותיאורים של נשים, כולל גיל, גובה, משקל, משך החוזה ומידע אישי נוסף. פייסבוק שוב, הסירה את החשבונות האלה בעקבות פניית CNN. כעת פייסבוק, לטענת סטון, מתמקדת במניעת חיפושים של מושגים הקשורים לכך, אבל התוצאות בשטח עדיין מעוררות דאגה.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully