וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק מציגה את העולם הווירטואלי - ועל הדרך חושפת שם חדש

עודכן לאחרונה: 29.10.2021 / 0:48

"אווטרים יהיו ממש כמו תמונות פרופיל": בנאום הפתיחה של צוקרברג בוועידת המפתחים הוא הציג את החזון שלו ליקום וירטואלי במציאות מדומה, טען שלמד שיעור בצניעות וביקש שלא תקראו להם יותר פייסבוק. כל הפרטים

מטא. רויטרס
מטא/רויטרס

פייסבוק לאחרונה נמצאת תחת הרבה מאוד אש, ובפתיחת ועידת המפתחים Connect, הציג הערב מארק צוקרברג, מייסד, מנכ"ל ויו"ר החברה שני דברים: את החזון שלו לעולם וירטואלי חדש במציאות מדומה ורבודה, שפייסבוק מכנה המטהוורס ו...שם חדש שאמור לגלם את החזון. מעתה אל תאמרו פייסבוק, אמרו מטא (meta). בראש החברה יעמוד צוקרברג, ומתחתיה ימשיכו להתקיים כל המותגים - פייסבוק (כרשת חברתית), אינסטגרם ו-וואטסאפ.

שידור חי וסיכום מלא של האירוע - גם בסטורי בעמוד האינסטגרם

את ההכרזה הדרמטית על שינוי השם, שמר צוקרברג לסוף: לטענתו, החברה שכיום מפוצלת לשני מאמצים עיקריים - פיתוח האפליקציות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ) ופיתוח העולם העתידני (Facebook Reality Labs), צריכה להתאחד תחת חזון אחד, כאשר המילה Meta שמקורה ביוונית, משמעה כולל או מקיף או על.

"אני יודע שיש מי שטוענים שזה לא הזמן לעסוק בעתיד. אין ספק שיש נושאים חשובים לעבוד עליהם בהווה. תמיד יהיו. אז מהבחינה הזו, אף פעם לא יהיה זמן טוב להתמקד בעתיד. אבל אני גם יודע שיש הרבה מכם שמרגישים כמוני - אנחנו חיים בשביל מה שאנחנו מפתחים, ובזמן שאנחנו עושים טעויות, אנחנו ממשיכים ללמוד, לבנות ולהתקדם", אמר צוקרברג בפתח האירוע.

פייסבוק. פייסבוק, AP
צוקרברג בכנס החדשנות: ״אנחנו חיים בשביל מה שאנחנו מפתחים״/AP, פייסבוק

"השנים האחרונות נתנו לי ולחברה שיעור בצניעות", טוען צוקרברג באמירה שככל הנראה יזכרו לו, שכן התנהלותה של פייסבוק רחוקה מלקחת אחריות על הנזקים שגרמה...

והוא המשיך: "אחד הלקחים העיקריים, הוא שבניית מוצרים זה לא מספיק. אנחנו גם צריכים לתת יד לבניית מערכת אקולוגית, כך שמיליוני אנשים יוכלו לקחת חלק בעתיד, שהם יתוגמלו על עבודתם ויהנו מהשגשוג - לא רק כצרכנים, אלא גם כיוצרים ומפתחים. עד כמה שאנחנו חברה גדולה, למדנו גם איך זה לפתח עבור פלטפורמות אחרות.

"אנחנו מאמינים שהמטאוורס הוא היורש הטבעי של האינטרנט - הוא יספק חוויות חברתיות עשירות יותר ויאפשר לכולנו להרגיש נוכחים אחד לצד השני, מכל מקום בעולם. "אווטרים יהיו ממש כמו תמונות פרופיל היום, אבל במקום תמונה סטטית - מדובר בייצוגים תלת-מימדיים וחיים של ההבעות ומחוות. הם הולכים להפוך את האינטראקציות לעשירות הרבה יותר מכל דבר שאפשרי באינטרנט של היום".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
פייסבוק. פייסבוק,
פייסבוק מציגה את החזון שלה - עולם וירטואלי/פייסבוק

החיים תחת הכללים שלהן עיצבו באופן עמוק את ההשקפה שלי על תעשיית הטכנולוגיה. יותר מכל, הבנתי שהגבלת חירות ומיסים גבוהים מקשים על חדשנות, מונעים מאנשים לפתח דברים חדשים, ומעכבים את הכלכלה של האינטרנט כולה".

צוקרברג מאמין שהמטאוורס זהו המדיום הבא להתרחש, שיהפוך למיינסטרים תוך 5-10 שנים. לפי צוקרברג, הוא יאפשר חוויות יותר עשירות ממה שניתן לחוות כיום. מהחלל הביתי שלנו כולל עולמות וירטואליים שלמים, דרך מקום עבודה וירטואלי, ועד חוויות שניתן יהיה לחוות גם בעולם הפיזי תוך שילוב של חפצים ותכנים וירטואליים שיוקרנו לתוך הועולם האמיתי כהולגרמות, זהו המטהוורס.

כמובן, הוא יכלול ייצוג מציאותי (או לא מציאותי כלל, כמו אחד מבכירי פייסבוק שהציג את עצמו כרובוט אדום) שלנו כבני אדם. כדי להיכנס לעולם הווירטואלי פייסבוק מאלצת את המשתמשים לרכוס את משקפי המציאות המדימות של אוקולוס, שבבעלות פייסבוק.

פייסבוק. פייסבוק,
צוקרברג: ״נגיע לעולמות וירטואליים שלמים״/פייסבוק

לצד משקפי המציאות המדומה של אוקולוס, החברה בונה כלים שכבר היום מאפשרים ליוצרים ואומנים ליצור תכנים ולבנות חפצים עבור העולם הווירטואלי והמשולב שפייסבוק מתכננת לנו. ההערכה שלנו היא שפייסבוק גם תשיק שוק למכירה של חפצים וירטואליים, בדומה למה שאנחנו רואים במשחקי רשת מרובי משתתפים או בסימולציות כמו Second Life שירדה מגדולתה.

מעבר לכלכלה הווירטואלית הבאה שפייסבוק רוצה לבנות, צוקרברג גם הרבה לדבר על יישומים וחיבור של אפליקציות מידע ועסקים קיימות לתוך המטהוורס, כמו למשל דרופבוקס, מה שיאפשר לאנשים להעביר את העבודה הדו ממדית שלהם לעולם התלת הממדי, או לשלב בינו ובין העולם אמיתי. בין השאר החברה תאפשר חיבור בעזרת חשבונות שהם לא חשבונות פייסבוק. צוקרברג מאמין שהשימוש בכלי העסקי שלו (כל עסקי המציאות המדומה של פייסבוק מכונים Horizon), יוכל להחליף טיסות.

חוץ ממשחקים, פייסבוק גם רוצה להפוך את המטהוורס לכלי לימודים והציגה איך נערה לומדת עם אמא שלה על הטבעות של שבתאי, ואיך הן עשויות מקרח. ברם, אם מחשיבים את בעיות אימות העובדות הנוכחיות של פייסבוק, לא ברור מה ימנע ממישהו ליצור מודל של שבתאי שבו הטבעות עשויות מגבינה לבנה ולטעון שמדובר באמת מדעית. החברה לא כל כך התייחסה למי יעשה בדיקת עובדות ואיכות לתכנים החינוכיים וזה מדאיג - שמא פייסבוק הולכת בדרכה של ויקיפדיה העברית מבחינת דיוק ונטאי.

אווטארים. פייסבוק,
"אווטרים יהיו ממש כמו תמונות פרופיל״/פייסבוק

צוקרברג המשיך ודיבר על כך שהם ניגשים לעניין בענווה, ומנהל מעבדות המציאות שלהם בוזוורת' הציג ממשקים חדשים הכוללים תרגום של תנועות ידיים ושימוש בפקודות קוליות כאמצעי הממשק הטבעיים של הפלטפורמה החדשה.

צוקרברג כאמור, כמעט ולא התייחס לפיל האחר שבחדר: היחס המחפיר של פייסבוק למידע אישי ולפרטיות המשתמשים. הוא טען כי "אנחנו משקיעים זמן רב בהתייעצות עם מומחים ובקבלת חוות דעת חיצוניות על מה שאנחנו מפתחים, ולפני שאנחנו מפתחים", ודיבר על שילוב עקרונות כמו פרטיות והכללה, כבר מהשלבים הראשונים של הפיתוח, בניסיון לטעון שמה שהיה - הוא לא מה שיהיה, אבל כשהטענה הזו יוצאת מפיו של צוקרברג, קשה להאמין לה.

על אף שרבים ציפו להכרזה על משקפי מציאות מדומה חדשים תחת המותג Quest, צוקרברג בחר דווקא להציג פרויקט ניסיוני בשם קימביריה, שאלה משקפי מציאות מדומה של הדור הבא, שהם בכלל כרגע עוד לא מוצר קיים. הם יכללו תצוגה משופרת, זיהוי מדוייק של הבעות פנים, והכלה של פרטים כמו זקן או משקפיים.

לוגו מטא החדש בכניסה למטה פייסבוק. רויטרס
הלוגו החדש מחוץ למטה פייסבוק/רויטרס

המוצר עצמו, ככל הנראה, יוצג בשנה הבאה, ולא יהיה תחת המותג Quest הנגיש יותר, אלא משהו עילי ויקר יותר. עוד הציג ראש מעבדות המחקר של החברה את הייצוג המאוד אמיתי ומציאותי של בני אדם שהם מפתחים לטובת אוואטרים (יצגנים) שלנו, לרמת הנקבוביות בעור, ומחקר על העתקה של פעולות בעולם האמיתי אל העולם הווירטואלי.

עם שם חדש ועולמות חדשים, ומצגת ארוכה מאוד של צוקרברג, היה שם הרבה חזון, אבל גם בריחה משמעותית מהעולם האמיתי - ומהבעיות שפייסבוק יצרה בו.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully