וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם פייסבוק ישלטו במטא הם ככל הנראה ישלטו במציאות של כולנו

מונטי אלון

עודכן לאחרונה: 5.11.2021 / 14:31

מונטי אלון מסביר מה זה בכלל מטא (השם החדש של פייסבוק לאחר המיתוג), למה זה חשוב לרשת החברתית ואיך זה נוגע לחיים שלנו

פייסבוק. פייסבוק, AP
מארק צוקרברג, מנכ״ל ומייסד פייסבוק (מטא)/AP, פייסבוק

מתחילת עידן האינטרנט היו מחשבות על לייצר עולמות משחק מדומים שמתנהלים כמו העולם האמיתי. זה התחיל במשחקים שדימו עולם כגון World of Warcraft, GTA, SIMS ומשם עבר לעולמות של ממש שמהווים סימולטור לחיים עצמם. החלוצים שבהם היו Second Life ו-Roblox שחזקים עד היום. שם, אנשים יכלו לייצר דמות שמנהלת חיים חברתיים בעולם הווירטואלי ולסחור במוצרים וירטואליים שמתקיימים רק בעולמות הללו.

הבשורה שהם הביאו היא שהם לא מתמקדים במשחק אחד אלא שזה מין מקום להיות בו ולהתבטא. ההתייחסות אליהם היא לא כאל עוד משחק אלא כאל סביבה המאפשרת משחק ובילוי. למשל: במקום לפגוש חברים בפאב, לצאת אל עולם וירטואלי מסוים ולממש את החלומות הכי פרועים שלנו ביחד עם חברים וירטואליים מרחבי העולם. העולם הווירטואלי הזה יכול להיות כל דבר.

עולמות וירטואלים הציתו גם את דמיונם של יוצרי הקולנוע ולאורך השנים יש להם ייצוג נרחב על המסך הגדול. ב-2018 יצא הסרט "Ready player one" (שחקן מספר אחת) של הבמאי סטיבן שפילברג המבוסס על רב מכר בשם זהה. הסרט מדבר על עתיד בו כולם חיים בעולם פוסט אפוקליפטי ובורחים לעולם אוטופי של מציאות מדומה שנקרא "אואזיס" שם אנשים מייצרים הכל - מכוניות, כלי נשק ואפשר לעשות שם כל מיני דברים כמו להלחם עבור כסף. הסרט מדגים איך מישהו יכול להפוך לגיבור בתוך עולמות וירטואליים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אווטארים. פייסבוק,
עולמות וירטואלים בחזון של פייסבוק/פייסבוק

ערבוב בין הווירטואלי לממשי

במקביל לפריחת עולמות ה-Metaverse הממושחקים התפתחה היכולת להרוויח כסף במשחקים. בשנים האחרונות יש מיני טרנדים בגלל ה-NFT (מעין אסימונים וירטואליים שניתן להמיר למטבע לכל דבר) ויש שלל משחקים שבהם השחקנים יכולים להרוויח כסף באמצעות משחק. ככלל, כניסת מטבעות הקריפטו יצרה שינוי תפיסתי מהפכני. משחקים וירטואליים נתפסים אחרת מהימורים כי במשחק משקיעים הרבה זמן, נדרשת השקעה ומאמץ שיכולה להיתרגם בהמשך לרווח של מטבעות וירטואליים שמומרים לאובייקטים או לכסף אמיתי.

אחת התאוריות לגבי העתיד היא שנפגוש את זה במקומות רבים אפילו במקום העבודה שבו נתוגמל בצורה ממושחקת (למשל קבלת סכום כסף עבור השלמת משימה מסוימת בסגנון מערכת Monday). הרבה תיאוריות עדכניות גורסות שאנשים לומדים יותר טוב בתנאים של משחק וגם מתפקדים טוב יותר.

זה מקליל סיטואציות ונותן תמריץ להישגים. דוגמה לכך היא חברת ווייז - סוג של משחוק של מפת ג'יפיאס - זה מה שגרם לאלפליקציה שלהם לבלוט מבין כל אפליקציות הג'יפיאס האחרות בשוק.

קהילות וירטואליות

VR CHAT | להיט עצום שצבר תאוצה - צ'אט במציאות מדומה שבו אפשר לייצר אוואטאר ולהסתובב במגוון עולמות עם אנשים אחרים. אנשים בונים לעצמם אוואטרים לפי מה שמתחשק להם ואז אפשר לדבר, להכיר חברים, ולעשות הכל החל משיחות רציניות ועד לשיר ביחד קריוקי ולהשתטות. כל מנעד ההתנהגויות מהעולם האמיתי גולש לשם, כולל דברים שליליים (היה מקרה של הטרדה מינית ב-VR כאשר גולשת הגישה תלונה על אדם אחר שעמד לידה וחפן את האווטאר שלה ללא הפסקה).

אחד המימים הכי גדולים שהגיעו משם הוא של knuckles חברו של סוניק קיפוד. יצרו לו אוואטר שנקרא Uganda knuckles שמצויד בחנית ובא מאוגנדה, ומצטט מסרטי קאלט של תעשיית סרטים זולה במיוחד באוגנדה. זה מעט גזעני והייתה על זה לא מעט ביקורת אבל זה התפוצץ, כי זה חיבר מספר אלמנטים יחד. זו נהייתה קהילה של מאות אלפי אנשים. כולם מסתובבים בתוך העולם הווירטואלי הזה ועושים את הקולות ומצטטים את הציטוטים באנגלית קלוקלת במבטא אפריקאי. בקיץ האחרון השקיעו כאן 80 מיליון דולר, אנשים הבינו שזה תפס חזק.

פייסבוק. פייסבוק,
הופעות חזון - גם בעולם הווירטואלי לפי החזון של פייסבוק/פייסבוק

Roblox | פלטפורמת משחקים מאוד מצליחה, יש לה סביב ה-40 מיליון משתמשים. בפלטפורמה, הפונה בעיקר לילדים, לכל ילד יש אוואטר ואפשר לקנות לו אייטמים וכל מיני אביזרים. היא מציעה לילדים להיות יוצרי תוכן, ומאפשרת להם לייצר משחקים בקלות כך שהתוכן שם הוא אינסופי. הרבה מותגים נמצאים שם, חברות אופנה, מכוניות ועוד ומייצרים בתוכה עולמות. זה התחיל ב-Minecraft המקבילה הוותיקה של Roblox. האחרונה תפסה יותר כי הוא עובדת יותר בקלות על טלפון ויש לה גם אלמנטים יותר סושיאליים עם צ'טים שעובדים יותר חלק.

אפשר לייצר רכב, חולצות או כובעים או מכוניות ולמכור שם ואז להמיר את הכסף בעולם האמיתי. יש אנשים שעושים מליוני דולרים מלהכין בזה תוכן ונהיים מיליונרים, זה הפך להיות כלכלה, יש עשיה שלמה סביב זה. הבשורה המשמעותית היא שיש פה מציאות מדומה בלי קסדה, מי שמשתמש ב-Roblox נמצא בתוך העולם הזה עם הטלפון שלו, הוא עובר תהליך שנקרא Emersion שפירושו היטמעות בתוך עולם, הוא מרגיש שקוע לחלוטין בתוך העולם המדומה ללא קסדה.

פוקימון גו | חברת Niantic שצמחה בחממה של גוגל יצרה את המשחק המפורסם שבו מתווספת שכבה וירטואלית לעולם האמיתי. המשתמשים מחפשים פוקימונים/אוצרות ברחבי העולם. המשחק מאפשר לחברה לשלוט בתנועת המשתמשים במרחב ולסחור בנתונים האלה.

Axie Infinity | כאן מככבות מפלצות קטנות שיש להן כל מיני כוחות כוח אש, אדמה, מים. יש פה המוני משחקים שהם בדיוק אותו הדבר. לדמויות יש כוחות אפשר לעשות להעביר אותם תהליכי רבייה ואז הם מתרבים. יש תהליך שצריך לעבור אתם שהם מזדווגים ואז נלחמים אתם במלחמות מקבלים כסף ואפשר לקנות עוד ולייצר צבא. לחלופין אפשר לקחת אחד כזה שהגיע להתפתחות הכי גבוהה שלו למכור אותו ל-NFT שזה הרבה כסף כי הוא מחובר לאיטריום - מטבע קריפטו אמיתי.

הופעות חיות, אירועים וסופרסטארים

בעולמות הווירטואלים אפשר לקיים גם אירועי תרבות וספורט המוניים. זה התחיל ב-2008 כשלהקת U2 קיימה הופעה חיה ב-Second life. אמנים רבים הופיעו מאז היו עוד שלל הופעות כאלה, למשל טראוויס סקוט ולוגאן פול הופיעו בפורטנייט. להופעה וירטואלית אגב מוכרים כרטיסים בדיוק כמו להופעה במציאות. בנוסף, יש עוד אירועים מעניינים בתוך המשחקים - יש גם אירועי ספורט.

בעולם וירטואלי מי שמוביל במשחק מסוים הופך לסלבריטי ואחרים בתוך המשחק יכולים לצפות בו כמו באירוע ספורט אמיתי לכל דבר. בקוריאה יש סופרסטארים מטורפים, שחקנים ששווים עשרות מיליונים שמשחקים משחקי וידיאו ספורט וירטואליים. בפורטנייט הנינג'ה נהיה סופר סלבריטי. המשחקים מייצרים כוכבים שהיכולות שלהם לנצח משחק וירטואלי הופכים אותם לאישיות מעבר, הם הופכים ליוטיוברים ועוד.

הבחירה של פייסבוק לקרוא לגרסה החדשה שלהם מטא היא מעין הצהרת בעלות על העולם הווירטואלי כולו. בזמן שפייסבוק מדשדשת ומקבלת ביקורות שהן על סף האיום הקיומי, היא מנסה להכין את עצמה לדור החדש באמצעות קנייה של חברות שעוסקות בתחום המטא. במידה ופייסבוק ישלטו במטא ככל הנראה הם ישלטו גם במציאות של כולנו.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully