וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגלית מרתקת: חוקרים מצאו בריכת מים על מאדים

עודכן לאחרונה: 16.12.2021 / 21:37

מקור המים אותר בתחתית הגראנד קניון של הכוכב האדום, הוואלס מרינריס, שווה ערך לגודלה של הולנד. "מצאנו שחלק מרכזי באזור מלא במים - בכמויות גדולות בהרבה ממה שציפינו", אמר אחד החוקרים

מאדים. AP
מאדים/AP

בריכת מים עצומה נמצאה בתחתית הוואלס מרינריס, אחד מהקניונים הגדולים ביותר במערכת השמש, המכונה הגראנד קניון של מאדים, אלא שאורכו פי עשרה ועומקו פי חמישה מהגרנד קניון שבאריזונה.

בעזרת ה-TGO של סוכנות החלל האירופית, מכשיר המזהה עקבות גזים שונים ועוקב אחר מסלולם, מדענים הצליחו למפות את כמות המימן בקרקע העליונה המכסה את פני המאדים עד לעומק של כשלושה מטרים - ומצאו מים! זה מקרה יוצא דופן שכן עד היום רוב התגליות של מים על מאדים נמצאו באזורי הקוטב של כוכב הלכת ובמצב צבירה של קרח.

"עם TGO אנחנו יכולים להסתכל עד מטר מתחת לשכבה הקרקע המאובקת של מאדים, ולראות מה באמת קורה מתחת לפני השטח", אמר איגור מיטרופאנוב, חוקר באקדמיה הרוסית למדעים והמחבר הראשי של המחקר. "חשפנו אזור עם כמות גדולה במיוחד של מימן במערכת הקניונים העצומה של Valles Marineris: בהנחה שהמימן שאנו רואים קשור למולקולות מים, נראה כי 40 אחוז מהחומר באזור זה הוא מים", הוא הוסיף.

תיעוד מהנסיעה הראשונה של רכב החלל "התמדה" של נאס"א במאדים, 6 מרץ 2021. רויטרס
מדענים הצליחו למפות את כמות המימן בקרקע העליונה/רויטרס

למעשה, גודלו של הגראנד קניון של מאדים שווה ערך לגודלה של מדינת הולנד, מה שהופך אותו למקום מבטיח במיוחד לתגליות מים נוספות בעתיד. "מצאנו שחלק מרכזי בוואלס מרינריס מלא במים - בכמויות גדולות בהרבה ממה שציפינו", אמר חוקר שותף, אלכסיי מלאכוב. "זה מאוד דומה לאזורי פרמפרוסט (קפאון-עד) של כדור הארץ, שבהם מים נשמרים לצמיתות מתחת לאדמה יבשה בגלל הטמפרטורות הנמוכות הקבועות באזור".

התגלית הזו מאפשרת לבני האדם הבנה טובה יותר של האבולוציה של כוכב הלכת האדום, נותנת לנו מושג טוב יותר היכן לחפש אחר סימני חיים עתיקים - ואלי אפילו מקומות שיום אחד בני אדם יוכלו לחיות בהם.

  • עוד באותו נושא:
  • מאדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully