וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגסוס" הישראלית שימשה למעקב אחרי עיתונאים באל סלבדור

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 11:57

שוב מסתבכת? תוכנת הריגול "פגסוס" של NSO הישראלית, נמצאה בטלפונים של 35 עיתונאים מבקרי השלטון באל סלבדור - כך מגלה מחקר של גופי זכויות דיגיטליות בינלאומיים

חברת הסייבר הישראלית NSO  הוכרזה כ"פועלת נגד האינטרס הביטחוני האמריקני"
3.11.21. רויטרס
חברת הסייבר הישראלית NSO הוכרזה כ"פועלת נגד האינטרס הביטחוני האמריקני" 3.11.21/רויטרס

קבוצת NSO הכחישה לא פעם את מעורבותה בשימושים הלא נאותים שנעשים בתוכנת הריגול "פגסוס" שלה, אך השימושים לרעה נמשכים: הדיווח האחרון מגיע מאל סלבדור, שם תוכנת פגסוס נמצאה על 37 מכשירים השייכים ל-35 עיתונאים ופעילי זכויות אדם, מאז נובמבר האחרון. זוהי הפעם הראשונה שמתגלה שימוש לא הולם בתוכנה במדינה, ואחד המקרים הבודדים במדינות דרום אמריקה. נזכיר בהקשר זה, כי ב-2017 חוקרים מצאו כי ממשלת מקסיקו משתמשת ב-"פגסוס".

הממצאים, שפורסמו על ידי אגד של ארגוני זכויות דיגיטליות, ביניהם "סיטיזן לאב" הקנדי - המתמחה בטיפול ב-"פגסוס" ו-"אמנסטי אינטרנשיונל". מראים שלמרות ההתעקשות של NSO כי המוצרים שלה משמשים אך ורק למעקב אחרי טרוריסטים ופושעים, ממשלות ממשיכות לעשות במוצריה שימוש כלפי מטרות אזרחיות, וכי החברה לא עושה די כדי לרסן את לקוחותיה.

Israeli cyber firm NSO Group. רויטרס
ממשלות ממשיכות לעשות במוצריה/רויטרס

23 מהמכשירים שייכים לעיתונאים הקשורים לאתר החדשות הסלבדורי "אל פארו", שלושה נוספים לעיתונאים הקשורים ל-"גאטו אנצ'רדו", שני כלי התקשורת לא פעם פרסמו כתבות ביקורתיות על ממשלת אל סלבדור, שגם נקטה נגדם בצעדים נקמניים כמו הרחקה ממסיבות עיתונאים רשמיות, ובמקרה של אל פארו - גם ביקורות מסים חוזרות ונשנות והאשמות בהעלמת מסים. באופן כללי, השלטון באל סלבדור של הנשיא נאיב בוקלה אינו אוהד של התקשורת החופשית.

בין המכשירים הנגועים בתוכנת הריגול הישראלית היו גם עיתונאים של כלי תקשורת נוספים, ושנים עצמאיים, בנוסף למכשירים השייכים לארגונים אזרחיים, כמו "קריסטוסל", "פאודישן דמוקרטיה" ו-"שקיפות לצדק", חלקם הודבקו לא פחות מ-40 פעמים, לפי הדיווח של "ויירד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
משרדי חברת הריגול NSO בהרצליה, 2016. AP
בין המכשירים הנגועים בתוכנת הריגול הישראלית היו גם עיתונאים של כלי תקשורת נוספים/AP

"זה היה די מזעזע, למען האמת, לראות את ההיקף והעקביות בהדבקות של אדם אחד שהתוכנה הופעלה כלפיו מספר רב של פעמים", אומרת נטליה קראפיבה, יועצת משפטית-טכנולוגית של Access Now, אחד מהארגונים שחקר את מסע הריגול באל סלבדור. "הטכנולוגיה (פגסוס) מאפשרת גישה לכל מה שאתה עושה על הטלפון שלך. שמענו כבר הרבה פעמים בעבר את NSO אומרת שהם יפעלו כדי להטמיע מדיניות התומכת בזכויות אדם. זאת, לצד העובדה שממשלות אינן מתנהלות בשקיפות לגבי הרכש והשימוש בתוכנת הריגול הזו. הם צריכים לשאת באחריות. מעקב אחרי ארגונים אזרחיים בכלים האלה לא צריכה להיות הנורמה", מסכמת קראפיבה.

NSO לא השיבו לפניית "ויירד" לקבלת תגובה, אך העבירו לנו את התגובה הבאה: "NSO מספקת את התוכנה שלה רק ללקוחות ביון לגיטימיים ומאושרים, כמו גם לסוכנויות אכיפת חוק, המשתמשות במערכות תחת צווים הניתנים על ידי מערכת המשפט המקומית כדי ללחום בפושעים, טרוריסטים ושחיתות. מערכות אלה נמכרות אחרי הליך רישוי ואישור של משרד הביטחון הישראלי. NSO היא ספקית תוכנה, החברה אינה מפעילה את הטכנולוגיה או חשופה למידע הנאסף. לחברה אין ידע על המטרות של לקוחותיה, ועדיין מטמיעה אמצעים להבטיח כי מערכות אלה נמצאות בשימוש רק לשימושים מאושרים".

בשעה שלא ראינו את הדיווח המוזכר בשאילתא, ומבלי לאשר או להכחיש מידע על לקוחות ספציפיים, עמדתה הנחרצת של NSO בעניינים אלה ולגבי השימוש של כלי סייבר במטרה לעקוב אחרי מתנגדי משטר, פעילי זכויות אדם ועיתונאים היא שימוש חמור לרעה של כל טכנולוגיה, וסותרת את מטרתם של כלים חשובים אלו. הקהילה הבינלאומית צריכה שתהיה לה מדיניות של אפס סובלנות כלפי פעולות כאלה, ומכאן, פיקוח בינלאומי נדרש. NSO הוכיחה בעבר כי יש לה מדיניות של אפס סובלנות כלפי שימוש לרעה, על ידי ביטול חוזים רבים".

  • עוד באותו נושא:
  • פגסוס
  • NSO

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully