וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסויים והאימונים: האסטרונאוט הישראלי השני נערך לשיגור

24.1.2022 / 18:00

משימת 'רקיע' מתקדמת שלב נוסף: כ-35 ניסויים מדעיים ישראליים והדגמות טכנולוגיות יבוצעו בתחנת החלל הבינלאומית על ידי איתן סטיבה. לקראת השיגור, נמצא האסטרונאוט הישראלי בלו"ז אימונים אינטנסיבי במתקני נאס"א | צפו

איתן סטיבה באימונים לקראת השיגור/נאס"א, SpaceX

ב-31 במרץ תשוגר משימת AX1 לתחנת החלל הבינלאומית ובין האסטרונאוטים עתיד להיות האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, כחלק ממשימת "רקיע" של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וקרן רמון. היום (שני) פורסמו צילומים ראשונים של סטיבה במחנה האימונים לקראת השיגור.

במסגרת משימת "רקיע" צפוי איתן סטיבה לבצע כ-35 ניסויים מדעיים ישראלים והדגמות טכנולוגיות אשר הצלחתם צפויה להוביל לפריצות דרך טכנולוגיות, מדעיות ורפואיות ולקדם את תעשיית החלל הישראלית.

אימוניו של איתן סטיבה בחודשים האחרונים במתקני נאס"א. SpaceX,
איתן סטיבה בחליפת אסטרונאוט/SpaceX

הניסויים יתבצעו על-ידי איתן סטיבה, זאת לאחר שהגיעו לקו הסיום, עמדו בכל הקריטריונים שהוגדרו ושולבו בלו"ז המשימה על ידי נאס"א ו-Axiom.Space. החוקרים והמהנדסים יקוו לפריצות דרך מדעיות בתחומים רפואיים, טכנולוגיים והנדסיים, שיובילו להקמת חברות סטארט-אפ, פיתוח מוצרים חדשים במגוון ענפים, פרסומים מדעיים וטיפולים רפואיים חדשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אימוניו של איתן סטיבה בחודשים האחרונים במתקני נאס"א. אורי בורג,
סטיבה בחליפת האסטרונאוט של נאס"א/אורי בורג

בחודש מאי האחרון נחשפו הניסויים המדעיים שנבחרו על-ידי ועדה מדעית טכנולוגית לקחת חלק במשימת 'רקיע'. מתוך 44 הניסויים שנבחרו בשלב הראשון, מעל ל-70% מהניסויים הגיעו לקו הסיום ועמדו בכל הקריטריונים שהוגדרו, בהם: אישורים של נאס"א, עמידה ביעדי תכן הנדסי, עמידת בלוחות זמנים, חתימה על חוזה שיגור, הבטחת מימון.

"כשהוא היה בחלל הוא היה מאושר" איתן סטיבה מדבר על אילן רמון ז"ל/נאס"א

לו"ז אימונים אינטנסיבי

בחודשים האחרונים איתן סטיבה עובר אימונים במתקני NASA ו-SpaceX המכינה אותו לשהות בתחנת החלל. בד בבד, כחלק מהכנתו לביצוע הניסויים המדעיים הוא השלים סבב הכנות ב-ESA (סוכנות החלל האירופית) במסגרתן הוכשר להשתמש בציוד ייעודי למטען המדעי שישוגר לחלל.

אימוניו של איתן סטיבה בחודשים האחרונים במתקני נאס"א. SpaceX,
איתן סטיבה במחנה האימונים/SpaceX

"לחלק המדעי של משימת 'רקיע' משמעות עצומה מבחינתי, הניסויים שאבצע יסייעו לעשרות חוקרים ישראליים לקדם את העשייה החשובה שלהם, יעסקו בקיימות לטובת החיים בכדור הארץ, יסייעו לתעשיית החלל הישראלית להשתלב בתעשייה הבינלאומית, הציבורית והמסחרית ויאפשרו להזניק אותה קדימה", מסר סטיבה.

"לצד התמיכה במחקר ובפיתוח של התעשייה אני מקווה להשפיע גם על בני ובנות הדור הצעיר - המדענים לעתיד. הניסויים שאעשה יונגשו לילדים במגוון גילאים, בתקווה לעורר בהם השראה לעשייה מדעית בתחומים מגוונים - כמו רפואה, חקלאות, פיזיקה ועוד", הוסיף סטיבה.

איתן סטיבה במחנה האימונים של נאס"א/נאס"א

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן מסרה: "תחום החלל העולמי עובר מהפכה של ממש. השוק הכפיל את גודלו בעשור החולף וצפוי לגדול לשווי של טריליון דולר בשנים הקרובות. שמחה ומברכת שבמשימת 'רקיע' יבוצעו ניסויים חשובים שיקדמו את תעשיית החלל הישראלית והמדע הישראלי והעולמי. סוכנות החלל הישראלית שנמצאת במשרדי לקחה חלק בבחירת הניסויים ומימנה ניסויים חשובים שלא היו יכולים לקחת חלק במשימה ללא תמיכתה. עלינו להשכיל ולקדם גם את התחום האזרחי של החלל ולחברו לתעשיית ההייטק הישראלית. תחום החלל נמצא בתנופה ונוגע בכל תחומי חיינו - ומשימת 'רקיע' היא חלק מתהליך חשוב של העצמת תעשיה זו".

רן לבנה, מנכ"ל קרן רמון וראש משימת 'רקיע' מסר: "משימת 'רקיע' תשבור שיא של ניסויים בשבוע ביחס לכל משימת אסטרונאוט אחר בפרק זמן דומה. המספר כה גדול שהניסויים נשלחים לתחנת החלל הבינלאומית בשלושה שיגורים שונים: בדצמבר שוגרו כשבעה ניסויים גבי חללית של SpaceX, בסוף החודש ישוגר מטען נוסף והיתרה תשוגר בחללית AX1 עליה איתן יטוס לחלל. הניסויים המגוונים שיבוצעו במסגרת משימת 'רקיע' כוללים ניסויים 'כחול לבן' ושיתופי פעולה בינלאומיים בין חוקרים ומוסדות ישראלים לבין הגופים הבינלאומיים המובילים בעולם, ומעידים על מעמדם העולמי של הטכנולוגיה, היזמות, והמדע הישראליים".

הנבטת חומוס והתכלות פלסטיק בחלל: הניסויים שישוגורו לחלל

על מנת לתת הזדמנות ליותר חוקרים וחוקרות ישראליים להשתתף במשימת 'רקיע' פרסמו משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה יחד עם משרד הבריאות קול קורא לניסויים בחוסר כבידה בהיקף כולל של מיליון שקלים. המענק שניתן סייע להורדת החסם התקציבי של הניסויים פורצי הדרך בדרכם לתחנת החלל הבינלאומית.

קרן רמון, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע החדשנות והטכנולוגיה, וגורמי החלל הבכירים בישראל עבדו בחודשים האחרונים יחד עם חברות סטארט-אפ, גופי מחקר, מוסדות אקדמיים, מדענים, וחוקרים ישראלים, על מנת לעבור את תהליך ההטמעה אל מול סוכנויות החלל (נאס"א וסוכנות החלל האירופית).

בין הניסויים אפשר למצוא בדיקת היתכנות להנבטת חומוס בתנאי מיקרו-כבידה, וביצוע שליטה בקצב הגדילה עבור מושבות עתידיות על הירח, מחקר בו שותפה גם חברת שטראוס, בהובלה של ד"ר יהונתן ויינטראוב, אוניברסיטת סטנפורד, אחד ממייסדי החללית בראשית.

בנוסף, סטיבה יערוך ניסוי היתכנות של התכלות פלסטיק בחלל על ידי חיידק Ideonella Sakaiensis. לאחרונה התגלו שישנן בקטריות שכאשר שוכנות בתנאי מיקרו גרביטציה הן עוברות תהליך שינוי בגנום שלהם (מוטציות), שמקנה להן יכולות מפותחות.

מחקרים נוספים

  • תצפיות מהחלל על שדוני ברקים ותופעות חשמל אטמוספרי נוספות בשיתוף תחנות קרקע ברחבי העולם.
  • פיתוח מנגנון להגנה על מערכות חלליות מנזקי הקרינה הקוסמית
  • בחינת דור חדש של חליפת הגנה מקרינה
  • גידול של צמח עדשת המים בתנאי מיקרו-כבידה
  • אופטיקת חלל נוזלית - עיצוב נוזלים לרכיבים אופטיים בתנאי מיקרו-כבידה
  • השפעת מיקרוכבידה על הזדקנות המערכת החיסונית ומחלת האלצהיימר
  • ההשפעה של טיסה לחלל על בריאות הלב וכלי הדם של האסטרונאוטים
  • בחינת יכולת התמיינות של תאי פרה לתאים הבונים את רקמת השריר - הסטייק - בתנאי מיקרו כבידה
  • אפיון השינויים החלים בתאים סרטניים בתנאי מיקרו כבידה בחלל
  • הבנת והערכת השינויים בתפקוד הראייה במהלך טיסת חלל
  • הדגמת השימוש במכשיר Veye המאפשר ביצוע בדיקות דם ללא מחט במתארי משימות לחלל
  • זיהוי מרחוק של התפתחות מועקה רגשית ומצבי סטרס
  • בחינת השפעת הטיסה לחלל על שינוי באוכלוסיית המיקרוביום של דרכי-השתן
  • השפעת המיקרו-כבידה על מחסום הדם-מוח כפלטפורמה אפשרית לטיפול באלצהיימר
  • אבחון מבוסס קריספר של וירוסים וחיידקים במשימות חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully