וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד שמיימי: כוכבים שהתלכדו לסוג כוכב חדש

עודכן לאחרונה: 16.2.2022 / 10:46

סוג חדש של כוכב שהתגלה מאתגר את הבנת ההתפתחות של כוכבים: האם מדובר באיחוד שמיימי של שני כוכבים שסיימו את חייהם?

גלקסיה ספירלית. נאס"א, אתר רשמי
גלקסיה ספירלית/אתר רשמי, נאס"א

אסטרונומים גילו סוג כוכב חדש, שהוא חידתי, במקום שטח פנים המורכב ממימן והליום, בדומה למה שאנחנו מכירים בכוכבים, פני השטח שלו מורכבים מחמצן ופחמן. ייתכן, משערים המדענים, שזהו תוצר של התנגשות כוכבים ייחודית.

כוכבים, כמו גם שמשות, מבקעים מימן בליבתם והופכים אותו להליום. אם הם גדולים מספיק, כשנגמר המימן הם הופכים לענק אדום, וההליום מומר לפחמן וחמצן. אם הם קטנים, אז הם נותרים ככוכב הליום קטן, מה שמכונה גם ננס לבן, שבו יש רק שאריות של פחמן, חמצן וחנקן, הנותרים משריפת הליום.
אולם, לכוכבים שדווח בעדכונים החודשיים של האגודה האסטרונומית המלכותית, יש פנים עשירים בחמצן ופחמן, המהווים בערך 20 אחוז מהרכב השטח. מתחת לפני השטח, מה שנראה כמו שני כוכבים שהתלכדו, הם עשירים בהליום.

שביל החלב. ShutterStock
כוכבים, כמו גם שמשות, מבקעים מימן בליבתם והופכים אותו להליום/ShutterStock

"בדרך כלל אנחנו מצפים שכוכבים עם הרכב שטח פנים כזה, כילו כבר את שריפת ההליום בליבותיהם, ויהיו בדרכם להפוך לננסים לבנים. זהו אתגר רציני להבנה שלנו את התפתחותם של כוכבים", אמר בהצהרה לתקשורת פרופ' קלאוס וורנר, מוביל המחקר מאוניברסיטת טובינגן שבגרמניה. צוות אחר, שפרסם גם הוא את ממצאיו במסגרת הפרסומים של האגודה המלכותית, מציע את האפשרות שמדובר בהתלכדות של שני ננסים לבנים, כהסבר אפשרי לתופעה הייחודית.

"אנחנו מאמינים שהכוכבים שהתגלו בידי עמיתינו הגרמנים, נוצרו בסוג נדיר של "איחוד שמיימי" בין שני ננסים לבנים", טוען ד"ר מילר ברטלוני מהמכון לאסטרופיזיקה בלה פלטה, שהוביל את המחקר השני ומציע הסבר אפשרי לכוכב הייחודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully