וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תעלומת הזוהר של כוכב הלכת שבתאי נפתרה סוף סוף?

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 10:40

מחקר חדש מצביע על כך שהרוחות של כוכב הלכת, שיכולות להגיע ליותר מ-1,609 קילומטר לשעה, עשויות להיות אחראיות לתופעה המשונה - שקיימת גם בכדור הארץ

שבתאי. AP
שבתאי/AP

אסטרונומים רבים ברחבי העולם ניסו לפתור את אחת התעלומות הגדולות ביותר - כיצד נוצרים אורות הזוהר של שבתאי? כעת, הודות לצפיות האחרונות שנערכו על הכוכב, ייתכן שנמצא הסבר לתופעה המשונה.

מחקר חדש מצביע על כך שהרוחות של שבתאי, שיכולות להגיע ליותר מ-1,609 קילומטר לשעה, עשויות להיות אחראיות לזוהר של כוכב הלכת. זוהר שבתאי הראשון נצפה רשמית בשנת 1979 על ידי החללית Pioneer 11. מאוחר יותר, הוויאג'ר 1 ו-2 של נאס"א ערכו מאוחר תצפיות דומות.

הזוהר של הכוכב הוא בצבע שונה מאורות הזוהר הצפוני והדרומי שאנו רואים בכדור הארץ, זאת בשל הפרעות בשדה המגנטי. צבעם של האורות נראה בכדור הארץ ירקרק, אך בדרך כלל זוהר השבתאי הוא אדום או סגול. כאשר מצלמים את הצבעים, הם עשויים להיראות שונה בהתאם לשיטת הצילום.

שבתאי. NASA,
בירוק: אורות הזוהר של שבתאי/NASA

בעבר נהוג היה לחשוב שהאורות של שבתאי התרחשו באופן דומה לאופן שבו הם מתרחשים כאן על כדור הארץ - באמצעות אינטראקציה בין חלקיקי השמש והשדה המגנטי. עם זאת, צוות של מדענים שערך תצפיות במצפה הכוכבים W.M. Keck, מצא כי לשדות המגנטים בכדור הארץ ובשבתאי אין קשר לתופעה. המדענים, שפרסמו את הממצאים הייחודיים שלהם ב-Geophysical Research Letters, השתמשו במכשיר בשם Near-Infrared Spectrograph (NIRSPEC) כדי לצפות בשינויים באטמוספירה של שבתאי. לאחר שערכו את התצפיות, הם מצאו שדווקא הרוחות הקיצוניות בשבתאי הן שגורמות לתצוגות האור המדהימות.

  • עוד באותו נושא:
  • שבתאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully