וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנחנו לא מקבלות הנחות בגלל שאנחנו נשים": הסטארטפיסטיות שכובשות את תחום ההייטק

נועה מוסקוביץ

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 20:00

הן חלמו להשפיע ולשנות, היה להן רעיון ייחודי, הן לקחו סיכון והקימו בעצמן מיזם חדשני - לכבוד יום האישה הבינלאומי, שוחחנו עם נשים שמוכיחות שגם הן יכולות לכבוש את העולם ולהצליח בגדול - בדיוק כמו גברים

משרד עובדי הייטק. ShutterStock
משרד עובדי הייטק/ShutterStock

דנה מיולגאי (בת 30, נשואה), מייסדת שותפה של חברת הסטארט אפ פיבו (Fibo)

דנה נמצאת בתחום ההייטק כבר 15 שנים. בעלת תואר ראשון במדעי המחשב מאוניברסיטת רייכמן ומגיעה מרקע של ניהול מוצר וחווית משתמש. את דרכה בתחום ההייטק היא החלה כבודקת תוכנה בחברת סטארט אפ קטנה בשם SweetIM, שמאוחר יותר נקנתה על ידי חברת הענק .Perion משם היא התקדמה לפלטפורמת בניית האתרים Wix שם עבדה 4 וחצי שנים כמנהלת מוצר. בשנת 2018 הקימה את חברת הסטארט אפ פיבו (Fibo), והיום היא בתפקיד סמנכ"לית מוצר Co-Founder & CPO.

דנה מיולגאי. דרור עינב,
דנה מיולגאי/דרור עינב

ספרי לנו על חברת הסטארט אפ שלך

"הקמתי את פיבו יחד עם שני שותפים - איתמר אפלבלט ורועי קמחי. החברה הוקמה במסגרת תכנית Zell ליזמות באוניברסיטת רייכמן שמקדמת סטרטאפים. עבדנו עם המנטור אורי לוין, אחד ממייסדי חברת וויז, שמשקיע בחברות רבות, והצגנו לו רעיונות לסטארט אפ. בכל פעם שהצענו רעיון הוא אמר לנו שהמצאנו פתרון לבעיה שלא באמת קיימת, והציע שנחשוב על בעיות אמיתיות. אז אני והשותפים ניסינו לחשוב על רעיון שייתן משמעות ושיהיה לו ערך".

"רועי העלה את הבעיה שהוא מתמודד עמה - קבלת החזרי מס, ואיתמר הסכים שמדובר בבירוקרטיה מתישה. אני שעבדתי כל חיי כשכירה, לא ידעתי מה זה החזרי מס. חקרנו את הנושא וגילינו שבקופת המדינה יש כסף שמגיע לשכירים בהיקף של 8.2 מיליארד שקלים עבור החזר מס. גילינו גם ש-91% מהשכירים לא מגישים בקשה לקבלת החזר מס כי הם לא מודעים לכך שמגיע להם החזר מס וגם בגלל הבירוקרטיה הכרוכה בהגשת הטפסים. הבנו שזאת בעיה גדולה ומכאן צמחה בנו התשוקה לפתור אותה. פיתחנו טכנולוגיה ייחודית שמשיגה את כל המידע הנדרש לקבלת החזר מס באופן אוטומטי עבור המשתמש. כך אנחנו חוסכים את כל הבירוקרטיה ומשיגים לעובדים את החזר המס שמגיע להם. הצלחנו להחזיר לאנשים עשרות מיליוני שקלים. כיף ליצור מוצר שעושה טוב ועונה על בעיה אמיתית".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

בתור אישה, איך זה להיות שותפה של שני גברים?

"כיום אין לזה כל כך משמעות. יש לנו כבר 35 עובדים בחברה ויותר מ-50% מהם נשים שנמצאות בתפקידי הנהלה. שמנו את שיוון ההזדמנויות כערך עליון, גם בייצוג בחברה וגם בשכר. אני והשותפים שלי חברים מאוד טובים ומגבים תמיד אחד את השני. אני מאוד רגישה לנושא של שיוון, ומעולם לא הרגשתי מצד משקיעים שנפגשנו איתם יחס מפלה כלפיי בגלל שאני אישה".

יש טענות על כך שבתחום ההייטק קשה לשלב בין הקריירה לחיים האישיים. יש לך זמן לזוגיות שלך?

"בן הזוג שלי עובד גם הוא בהייטק ויש לו עבודה תובענית. הקריירה זה משהו שמאוד חשוב לשנינו והגענו להחלטה שאנחנו רוצים להשקיע בקריירה בשנים הקרובות. כל דבר בא על חשבון משהו אחר, וזה בסדר שיש תקופה שבה הקריירה היא בראש סדר העדיפויות. יש לי מזל שהבן זוג שלי מאוד תומך ומבין. פעם אחת כשהיה לי עומס גדול בעבודה חזרתי הביתה ב-4 לפנות בוקר. במקום להתלונן על כך שחזרתי כל כך מאוחר, הבן זוג שלי הזמין לי פיצה. זה מאוד חשוב שתהיה תמיכה הדדית בין בני הזוג".

מה החזון שלך?

"החזון הוא להנגיש את החזר המס לכל ציבור השכירים בישראל, ולהרחיב את השירותים הפיננסיים שאנחנו מעניקים כיום. אנחנו מתכננים לחסוך את הבירוקרטיה בתחומים נוספים".

מה המסר שלך?

"אני חושבת שצריך לשאוף לשיווין הזדמנויות, שכר שווה בין נשים לגברים וייצוג נשי של לפחות מחצית מההנהלה. צריך לדבר על זה לא רק יום אחד בשנה, אלא לדאוג לזה כל הזמן. אנחנו הנשים צריכות להתמקד בלעשות עבודה טובה ולקדם אחת את השנייה, ואם כל אחת תשקיע בעשייה אנחנו נצליח להשפיע ולהגיע לשיווין".

נטע שרייבר גמליאל (בת 31, נשואה, אמא לילד בן 3 וחצי ותינוקת בת חודשיים), מייסדת שותפה של חברת הסטארט אפ SafeUP

נטע אינה מגיעה מרקע טכנולוגי, והחלה את הקריירה שלה דווקא במגזר הציבורי. "כל החיים הייתי סביב עשייה חברתית והאמנתי שדרך המגזר הציבורי אוכל להשפיע", היא אומרת. היא בעלת תואר ראשון בכלכלה ובפסיכולוגיה ובוגרת התכנית צוערים לשלטון המקומי שמטרתה לשלב כוח אדם איכותי ברשויות המקומיות. לאחר לימודיה עבדה כסגנית מנהלת אגף חינוך בעיר חריש, וכשהבינה שהיא רוצה לייצר השפעה רבה יותר היא התגלגלה לתחום היזמות.

ראשית דרכה בעולם הסטארט אפ היה באפליקציית BOOKIT שחיברה בין לקוחות לספקיות בתחומי לייף סטייל. היא השתתפה בתכנית "הכרישים" וזכתה בהשקעה, ובשנת 2020 הקימה את הסטארט אפ שלה - SafeUP יחד עם השותף שלה טל זוהר, כחלק מ-cityzone פארק עתידים תל אביב. בשנת 2021, נטע אף נבחרה לאחת מ-30 הצעירים המצליחים ביותר מתחת לגיל 30 של מגזין פורבס.

נטע שרייבר גמליאל. יובל ויצמן,
נטע שרייבר גמליאל/יובל ויצמן

ספרי על חברת הסטארט אפ שלך

"החלום שלי היה לעסוק בנושא של ביטחון אישי בקרב נשים והטרדות ותקיפות מיניות. כשהייתי נערה יצאתי עם חברות למסיבה שנערכה בבית. במהלך המסיבה, אחת החברות שלי נעלמה לי. אני וחברה נוספת התחלנו לחפש אותה ומצאנו אותה בחדר חצי עירומה ונאבקת עם שני גברים. כשהגברים ראו אותנו מגיעות הם ברחו משם. הצלנו את החיים שלה. המקרה הזה שינה את האופן שבו הסתכלתי על העולם".

ה"בנתי שיש לי את היכולת להגן על החברות שלי ואת האחריות לעשות את זה. אז חשבתי על פתרון שיאפשר לכל אישה להרגיש שיש מאחוריה נשים ששומרות עליה. כך נולדה SafeUP - אפליקצייה שהיא רשת קהילתית של נשים שנותנות אחת לשנייה תחושת ביטחון בזמן אמת. האפליקציה מיועדת לנשים ונערות מעל גיל 13".

"אנחנו עורכות אימות לכל מי שנרשמת לאפליקצייה כדי לוודא שהרשת הקהילתית בטוחה. כשהמשתמשת הולכת ברחוב חשוך ומרגישה איום על הביטחון שלה, היא יכולה לפתוח את האפליקציה המציגה סביב המיקום שלה שלוש משתמשות אחרות שמוגדרות כשומרות. היא יכולה להתקשר אליהן באמצעות שיחת וידאו או אודיו כדי שילוו אותה בדרך, או לקרוא להן שיגיעו לעזרתה. עצם זה שאת יודעת שיש סביבך נשים שיכולות לעזור לך, נותנת לך להרגיש בטוחה יותר. כיום יש בחברה 25 עובדים והיא ממומנת על ידי קרנות הון סיכון".

את מרגישה שבגלל שאת אישה נאלצת להתמודד עם אתגרים מסוימים בהקמת הסטארט אפ?

"זה שאני אישה לא מונע ממני להגיע להישגים. לצד זאת, השותף שלי הוא גבר ואני חושבת שזה יתרון. האפליקצייה מיועדת לפתור בעיה נשית, וזה היה עלול לתייג אותי כפמיניסטית זועמת רדיקלית. בזכות העובדה שיש לי שותף שהוא גבר זה מוריד התנגדויות. השותף שלי הוא הבן אדם הכי נכון לתפקיד. יחד עם זאת, אם הייתי מוצאת את השותפה המתאימה, הייתי מקימה את הסטארט אפ עם שותפה".

איך את מצליחה לשלב בין אימהות לקריירה?

"זה לא קל, אבל גם מנכיחים לנו את זה שזה לא קל. כשאת מסירה את המחסומים האלה בראש, אז זה הופך להיות פשוט יותר. יש לי ילדה בת חודשיים בבית ולא יצאתי לחופשת לידה. שאני לא יכולה ללכת איתה לחוגים לתינוקות, ולדעת שבזמן הזה העסק פועל בלעדיי. זה לא היה עושה לי טוב. שבועיים אחרי הלידה לקחתי מטפלת צמודה ותמיד יש לי יד נוספת כדי שאוכל לעבוד. עם הבן הבכור שלי יצאתי לחופשת לידה, והבת שלי לא מקבלת את אותה תשומת לב שהבן שלי קיבל, אבל אני רוצה להיות אמא שהיא מעוררת השראה. לכל אחת צריכה להיות את היכולת לבחור אם היא רוצה לצאת לחופשת לידה או להמשיך לעבוד".

יש לך חזון?

"התכנון הוא להקים קהילה גלובלית של נשים מכל העולם שעוזרות אחת לשנייה ושיעניקו להן תחושת ביטחון".

מה חשוב לך להעביר הלאה?

"אנחנו שמות לעצמנו מחסומים פסיכולוגיים רבים בראש, מתוך פחד להיכשל ושאיפה לשלמות. אם למשל מישהי מחפשת עבודה והיא נתקלת במשרה שהיא רוצה אבל היא לא עונה לכל הדרישות, אז היא לא תגיש קורות חיים. לעומת זאת, אם גבר ייענה על 20% אחוז מהדרישות הוא יגיש את קורות החיים שלו וגם יצהיר על עצמו שהוא הכי טוב. חשוב לי לעודד נשים להסיר את המחסומים האלה".

רווית דדון (בת 50, רווקה, אם יחידנית לילד בן 10 וחצי) ותמי מרגלית (בת 47, רווקה, אם יחידנית לילדה בת 10), הקימו יחד את חברת הסטארט אפ As Simple as that (ASAT)

לפני שנכנסו לעולם הסטארט אפ, רווית ותמי הגיעו מתחום הטלוויזיה. הן עבדו כמפיקות בכירות של פרויקטים טלוויזיוניים מורכבים מעל ל-20 שנה. לפני שנה השתיים החליטו לעזוב את עולם ההפקה והקימו את חברת הסטארט אפ As Simple as that (ASAT) להנגשת תכני וידיאו וסטרימינג בשיטת הפישוט הלשוני עבור אנשים עם קשיי הבנה של שפה.

רווית (מימין) ותמי. שרון הרמן, Mixermedia,
רווית (מימין) ותמי/שרון הרמן, Mixermedia

"הרעיון להקמת הסטארט אפ צמח משינוי שהתרחש בחיים האישיים שלי, ובעקבות אירוע טלוויזיוני. לפני שלוש שנים קרוב משפחה שלי הפך ביום בהיר אחד לדמנטי ואני הפכתי להיות האפוטרופוס שלו. במקביל לכך, שודרה בערוץ "כאן" תחרות האירוויזיון שנערכה בישראל. "כאן" יצרו שלושה שידורים של האירוויזיון שהונגשו לאנשים עם מוגבלויות - חירשים ועיוורים ובפעם הראשונה הונגש שידור לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית", מספרת רווית.

"השידור שהונגש לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית היה הנצפה ביותר מבין השידורים המונגשים. זאת, משום שאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית מהווים 10 אחוז מהאוכלוסייה. בעקבות זאת ולצד ההתמודדות של קרוב המשפחה שלי עם הדמנציה, הבנו שיש צורך נחוץ בהנגשת תכנים לקהל גדול. אז החלטנו לעזוב את עולם ההפקה ולהקים סטארט אפ להנגשת שפה של תכני וידאו בשיטת הפישוט הלשוני. חברנו למומחים בעיבוד שפה ובינה מלאכותית ויצרנו אלגוריתם ייחודי לפישוט שפהאשת המקצוע שלנו לשפת הפישוט היא ד"ר סיגל עוזיאל שהיא מומחית להנגשת מידע לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית", מוסיפה רווית.

"פישוט לשוני זה בעצם להפוך את המשפט לפשוט יותר", אומרת תמי. "למשל 'המכתב יסופק לך על ידי הרופא', יהפוך בעזרת הפישוט הלשוני למשפט: 'הרופא ישלח לך מכתב'. בפישוט לשוני אין כינויי גוף (הוא, היא, הם), בלי ציון של מספרים גדולים ואחוזים. המשפטים קצרים יותר. זאת שפה חדשה שכתבנו אותה באופן טכנולוגי, והיא מאפשרת להנגיש את תכני הוידאו לכל מי שיש לו קשיים בהבנה של השפה כמו אנשים עם פגיעות מוח, בעיות נפשיות, עולים חדשים, אנשים עם מוגבלות שכלית וקשישים. הצופה בתכנים מקבל את אותה תמונה, אבל עם ערוץ סאונד מדובב ובשפה פשוטה וקלה להבנה. אנחנו מתנהלים בימים אלו מול נטפליקס ופרטנר כדי שכל אחד יוכל לבחור באפשרות של הנגשת התוכן ולצפות בבית בתכנים עם טקסטים פשוטים להבנה".

דוגמה להנגשת סרטון ב-As Simple as that:

האירוע של אפל בגרסת ASAT/ASAT

הסרטון המקורי:

הסרטו המקורי מתוך אירוע ההכרזה של אפל/אפל

אתן מרגישות שכנשים התמודדתן עם אתגרים רבים יותר בהקמת הסטארט אפ שלכן לעומת האתגרים שגברים מתמודדים עמם?

רווית: "אנחנו עשינו הסבת מקצוע מעולם הטלוויזיה לסטארט אפ ממקום של בגרות ובשלות. במפגש שלנו עם גברים אני לא הרגשתי יחס מפלה כלפינו בגלל שאנחנו נשים".

תמי: "אנחנו לא מקבלות הנחות בגלל שאנחנו נשים. למי שבוחר להשקיע בנו זה לא משנה אם אנחנו נשים. הכל שאלה של איך אנחנו מציגות את הסטארט אפ שלנו וכמה אנחנו בטוחות בעצמנו. עברנו תהליך ולמדנו המון בשנה הזאת, כך שגם ברמה הטכנולוגית קשה להתקיל אותנו".

איך אתן מצליחות לשלב בין הקריירה לגידול ילדים, במיוחד כשאתן אימהות יחידניות?

"גם כשעבדנו בטלוויזיה היינו אימהות יחידניות. בזכות הרקע שלנו כמפיקות יש לנו את הכלים שמאפשרים לנו לתמרן בין הקריירה לאימהות. החזון שלנו הוא שכל אדם בעולם יוכל לצרוך תכנים בצורה שמתאימה לו. חשוב לי שהבן שלי יראה שאמא שלו התגברה על האתגרים והצליחה לעשות שינוי".

"אנחנו רוצות לדאוג לעתיד טוב יותר לעצמנו ולאנשים אחרים שיכולים להיעזר במיזם שלנו", הוסיפה תמי בחיוך.

יש לכן מסר?

"אני מאמינה שנשים צריכות כבר להבין שהן יכולות וששום רעש רקע לא צריך לבלבל אותן. לנשים הדרך קשה יותר, אבל יש לנו יותר כוח ממה שלימדו אותנו", אומרת רווית. תמי מוסיפה: "אף אחת לא צריכה לעשות לעשות לעצמה הנחות כי היא אשה או לצפות שיעשו לה. ברגע שאת רואה עצמך כשווה, ככה יראו אותך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully