וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שירותי ה-VPN הם התקווה האחרונה של רוסיה לאינטרנט חופשי ללא צנזורה?

עודכן לאחרונה: 24.3.2022 / 13:35

חירות אינטרנטית היא מצרך מבוקש בימים אלה. כשהרוסים סוגרים את השלאטר על האינטרנט ניצב מולם פתרון אחד שמאפשר לאזרחים את המשך הגישה למידע חופשי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 18 במרץ 2022. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 18 במרץ 2022/רויטרס

בימים האחרונים, עם התגברות המלחמה באוקראינה וסגירת הרשתות החברתיות ברוסיה, אנו שומעים יותר ויותר על ניסיונות לעקיפת הסגר האינטרנטי אותו כפה ולדימיר פוטין והניסיון של העריץ הרוסי לסנן את המידע המקוון הנגיש לאזרחיו, כמו חסימת הגישה לאינסטגרם.

האם מדינה יכולה להתנתק רק מחלקים מסוימים האינטרנט, ולהחזיק מעין "אינטרנט בלי אינטרנט"?
"זה כמו דפי זהב של פעם. פוטין מעוניין להפיק דפי זהב שעובדים ברוסיה בלבד", אומר אבי רז-כהן, מנכ"ל חברת HolaVPN, המפתחת את מוצר ה-VPN המוביל בעולם. "אבל לאזרחים הרוסים יש מסלול עוקף לסינון הזה: טכנולוגיית ה-VPN, המסייעת לגולשים לשנות לכאורה את מיקומם הגאוגרפי, על ידי הענקת כתובת IP המשויכת למדינה אחרת".

רוסיה אמנם הודיעה לפני שנה שהיא חוסמת כמה משירותי ה-VPN הפופולריים בעולם - כולל Hola - אך רז-כהן מסביר שישנה דרך להשתמש בטכנולוגיה הקריטית הזאת מבלי להיות חשוף לממשל הרוסי:

הדרך האידיאלית שיש לרוסים להמשיך לקבל את כל המידע הקיים ברשת היא שימוש ב-VPN במיקור המונים. לכלי זה יתרונות רבים בהשוואה לחלופות מבוססות מינוי או חלופות חינמיות הנסמכות על הכנסות מפרסום. כלי VPN מסורתיים משתמשים בכתובות IP המגיעות מ-Data Center. אלו מזוהות פעמים רבות על ידי חוסמי תוכן - ויכולות להיות מזוהות גם על ידי שלטון שמעוניין "לסגור את השאלטר" על האינטרנט. לעומת זאת, VPN במיקור המונים משתמש בכתובות IP אישיות ואנונימיות של משתמשים אחרים ברשת, וכך נשאר מתחת לרדאר.

רוסיה, אינסטגרם. רויטרס
הגישה לאינסטגרם נחסמה/רויטרס

VPN נגיש לכל אחד - ובחינם

אין ספק שהרוסים רוצים להמשיך להשתמש ברשתות החברתיות, לקבל מידע חדשותי שאינו מסונן על ידי הממשל הרוסי ולהישאר בקשר עם חברים ובני משפחה באוקראינה. ב-24 בפברואר, עם פרוץ המלחמה, זינק הביקוש לשירותי VPN ברוסיה ב-55%. זה היה רק סיפתח: לפני מספר ימים נרשמה קפיצה של 2,000%. כך שאין זה מוגזם להגיד שה-VPN בכלל וה-VPN במיקור המונים בפרט הוא הגיבור הלא-מושר של חירות האינטרנט.

"אם מסתכלים על נושא חופש התוכן מסביב לגלובוס, רק במעט ממדינות העולם יש כיום אינטרנט חופשי לחלוטין", מציין רז-כהן. "סקר שערך ארגון Freedom House מצא שרק 15 מתוך 66 המדינות שנדגמו יכולות להתהדר בכך. לאור זאת, VPN משחק תפקיד מכריע במתן גישה מדויקת ולא מסוננת למידע עבור האזרחים. בדיקות סטטיסטיות מראות שבמדינות עם אינטרנט פחות חופשי יש אחוז גבוה יותר של משתמשי VPN. באינדונזיה, למשל, בה יש גישה מוגבלת לפלטפורמות מדיה חברתית ושממשלתה משתמשת במניפולציות תוכן למטרות פוליטיות יש את אחוז השימוש הגבוה בעולם ב-VPN: לא פחות מ-55% מהאוכלוסיה".

אינדונזיה ממש אינה לבד בכך. מדינות נוספות בראש טבלת השימוש הן גם כן כאלו הנוקטות בפרקטיקות דומות: איחוד האמירויות (38%) וערב הסעודית (37%). עבור כל המשתמשים הללו ולאחרים מוצע כלי ה-VPN במיקור המונים לשימוש בחינם, שכן פעמים רבים המפתחים מבצעים דרכו מונטיזציה במטרה לפתח כלי תוכנה שונים (לכן חשוב לוודא שמשתמשים בכלי של ספק הדוגל בסטנדרטים אתיים, דוגמת Hola). ככזה, הוא נגיש לכל אחד, ללא קשר למצבו הכספי ומשחק תפקיד מכריע בסיוע לקיומם של חופש הביטוי והדמוקרטיה.

עבודה על מחשב. ShutterStock
"רק במעט ממדינות העולם יש כיום אינטרנט חופשי לחלוטין"/ShutterStock

למה נוכל לצפות?

רז-כהן: "עם חסימתם של יותר מ-300 אתרי חדשות והכרזה על כ-6,000 אתרים כאסורים לגלישה - התקדמותה של רוסיה לסגר מוחלט על האינטרנט בחסות הקרמלין ברורה. לרוסים שרוצים להימנע מהליכה אחורה, לימים בהם הקשר עם העולם החיצון היה חסום, הדרך היחידה לעקוף את החומה האינטרנטית היא בעזרת כלי VPN מבוסס שיתוף, שתמיד יוכל לעקוף עבורם כל חסימה. זו טכנולוגיה שהקדימה את זמנה כשיצאה והיום יותר מתמיד ברור עד כמה היא חיונית".

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully