וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת סופו: טלסקופ האבל גילה את הכוכב הרחוק ביותר

עודכן לאחרונה: 31.3.2022 / 22:49

טלסקופ החלל "האבל" שעומד לצאת משירות, עוד הספיק לעזור לתגלית נוספת: הכוכב הרחוק ביותר שנצפה אי פעם, שגילו קרוב לתחילת היקום

הכוכב הרחוק ביותר שצילם האבל. נאס"א,
הכוכב הרחוק ביותר שצילם האבל/נאס"א

דיווח שפורסם אתמול (ד') ב-"נייצ'ר", מאשש את קיומו של הכוכב הבודד הרחוק ביותר שאי פעם נצפה. הכוכב שזכה לשם "ארנדייל" (מיד נספר על השם הלא מקרי), הוא ככל הנראה שמש גדולה יותר בין 50 ל-100 פעמים השמש שלנו, ובהירה יותר פי מיליון. לאור ש-"ארנדייל" פלט לקח כמעט 13 מיליארד שנה להגיע לעדשותיו של טלסקופ החלל הזקן "האבל", שעומד לצאת משירות.

רוג'ייר ווינדהורסט, אסטרונום מאוניברסיטת אריזונה ששותף למחקר, אמר ל-"וושינגטון פוסט", כי זוהי אחת התגליות החשובות של "האבל" במרוצת 32 שנות חייו.

רוצים לקבל עדכוני טכנולוגיה לפני כולם? הצטרפו לעמוד האינסטגרם

מוביל המחקר, תלמיד לדוקטורט בריאן וולץ' בן ה-27 באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, זכה לכבוד של להעניק לכוכב את שמו. הוא בחר בשם "ארנדייל", מילה אנגלית עתיקה שמשמעותה "כוכב הבוקר", והשם נראה הולם. כמובן, ארנדייל הוא גם שם של דמות בפנטזיה של ג'.ר.ר טולקין, שנתנה לוולץ' את ההשראה לשם.

צפו בסרטון:

ארנדייל, נמצא במערכת סטוס, בסמוך לכוכב מירה, והחל לפלוט את אורו כ-900 מיליון שנים אחרי תחילת התרחבות היקום - המאורע המכונה גם "המפץ הגדול". בשל המרחק העצום, יש תיאוריות שונות לגבי אופיו של ארנדייל. יש גם השערות שזהו כלל לא כוכב בודד, אלא צמד כוכבים ואולי יותר, תופעה קוסמית מוכרת, שבה חבר אחד בצביר כוכבים פולט אור חזק יותר מחבריו (אלפא קנטאורי, מערכת השמש הקרובה אלינו, היא חלק משלישיית כוכבים, לדוגמא).

גילוי אופיו האמיתי של ארנדייל יהיה חלק ממשימתו של היורש של "האבל", טלסקופ החלל "ווב" ששוגר (יחסית) לאחרונה, והתמקם במיקומו המיועד, כמיליון קילומטרים וחצי מכדור הארץ. ווב עדיין בשלב הכיוונונים הטכניים, ואמור להתחיל לחקור את החלל והיקום בעוד חודשים ספורים.