וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הרוסי שביקש: אל תורידו עדכונים

שלג שפלטר, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

עודכן לאחרונה: 7.4.2022 / 7:21

קהילת הקוד הפתוח משתתפת במלחמה בין רוסיה ואוקראינה. האם סנקציות טכנולוגיות הן אמצעי לגיטימי?

מתקפת סייבר נגד רוסיה. ShutterStock
אקטיביזם, קוד פתוח והמלחמה באוקראינה/ShutterStock

הבנק הגדול ברוסיה, Sberbank, פרסם בשבוע שעבר הודעה מוזרה ללקוחותיו: אל תעדכנו את האפליקציות שלכם. בדרך כלל אנחנו רגילים לשמוע בדיוק את ההיפך, במיוחד מהבנק שלנו. אז מה קרה כאן? הכול קשור לאקטיביזם, לקוד פתוח ולמלחמה באוקראינה.

ההאקטיביסטים באים

תוכניתן שמכנה את עצמו RIAEvangelist ומתחזק את הקוד הפתוח של ספריית node-ipc ב-GITHUB, שינה אותה לפני שבועיים. בדרך כלל היא אמורה לאפשר תקשורת בין תהליכים בתוכנה. אבל לאחר השינוי, אם היא רצה על מחשבים עם כתובות IP של בלארוס או רוסיה, היא מחקה מהם קבצים.

המחיקה זכתה לביקורת רבה, ואנשים בקהילת הקוד הפתוח טענו שהנזק לא מידתי, ולא עוזר למחאה. אז המפתח שינה אותה שוב, ועידן את המחאה. במקום למחוק קבצים, היא שותלת קובץ עם מסר אנטי מלחמתי בכל מחשב שעליו היא רצה.

RIAEvangelist לא היה היחיד: עד כה ישנן לפחות 21 חבילות של תוכנת קוד פתוח ששונו בצורה דומה ושותלות מסרים נגד המלחמה, וזה כנראה עוד ימשיך.

לסגור קוד פתוח

אחרים בקהילת הקוד הפתוח מוחים בכך שהם מאתגרים את המושג "פתוח". תוכנת Scarf, למשל, שמספקת מקום מרכזי לגשת לקוד, הגבילה את הגישה למקורות ממשלתיים רוסיים. מפתחיה טענו שהם לא פוגעים ב"קוד הפתוח" - הקוד שלה נשאר פתוח, אבל הגישה לקוד שקומפל ונארז חסומה.

המחאות האלה עוררו דיון: האם אתרי הקוד פתוח, GITHUB ו-GITLAB צריכים להשתתף במחאה? הטענות בעד ידועות - צריך להצטרף לסנקציות טכנולוגיות נגד רוסיה (קראו בגיליון הקודם). אם Wix חוסמת לקוחות רוסים ופייסבוק מחוץ למדינה, למה לא גם תוכנות קוד פתוח? הטענות נגד מדברות על פגיעה באזרחים הרוסים ויכולת של הממשלה לעקוף את החסימה.

סכנה בסמארטפון. ShutterStock
האם הקוד צריך להיות שותף במלחמה?/ShutterStock

מפתחים אחרים בקהילה עלו על דרכים שלוות יותר להביע תמיכה ולעזור: מצד אחד - להמשיך להעסיק מפתחי קוד פתוח אוקראינים ולתמוך בפרנסה שלהם. ומצד שני - לא לחסום את המפתחים הרוסים - כי הרבה פרויקטים של קוד פתוח נוצרו על ידי מפתחים מהמדינה, כשהמפורסם מביניהם הוא NGINX, שרת האינטרנט הפופלרי.

כיוון אחר שקהילת הקוד הפתוח לוקחת, הוא ניסיון לספק חדשות אמינות באמצעות מאגרי מידע מבוססים קוד פתוח. בין אם זה לנסות לזהות באילו אזורים יש מלחמה פעילה, לפרסם את המחיר האנושי של המלחמה, או לפרסם רשימות של גופים שאפשר לתמוך בהם, ודרכים לסייע לאוקרינה בצורות שונות.

מה הפתרון?

האם זו דרך הביניים שבה אפשר לפעול בלי לעשות יותר נזק מתועלת, והאם הקוד צריך להיות שותף במלחמה?

עד שנחליט, יש מגוון דרכים לעזור שלא דורשות להיות על המקלדת - לתרום כספים, להתנדב עם עולים ופליטים, לעורר מודעות, להשתתף בהפגנות והרשימה עוד ארוכה.

שלג שפלטר, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully