וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 17 ימים בחלל: איתן סטיבה וחללית הדרגון נחתו בכדור הארץ

עודכן לאחרונה: 26.4.2022 / 11:43

איתן סטיבה נחת בהצלחה מול חופי פלורידה. זמן קצר לאחר שחצו את האטמוספירה - חודש הקשר עם חללית הדרגון ואיש העסקים צנח אל המים. כנהוג במשימות חלל - צוות המשימה פונה מתוך החללית, תוך ביצוע בדיקות רפואיות

צפו: איתן סטיבה ואנשי הצוות נוחתים בכדור הארץ

בווידאו: האסטרונאוט איתן סטיבה נחת בכדור הארץ/מערכת וואלה!

אחרי שבוע של דחיות ועיכובים זה קרה: האסטרונאוט הישראלי ואיש העסקים איתן סטיבה, יחד עם חברי צוות משימת AX-1 נחתו הערב (שני) בכדור הארץ מול חופי פלורידה. לרגע הנחיתה המרגש קדמו מספר שלבים, כאשר תהליך הניתוק מתחנת החלל הבינלאומית החל כבר בשעה 03:55 לפנות בוקר (שעון ישראל).

סטיבה שהה בחלל מאז 8 באפריל, ובסך הכל השלים 17 ימים בחלל, מתוכם 16 בתחנת החלל הבינלאומית. רגע לפני הכניסה לאטמוספירה תא הצוות של החללית נפרד מתא השירות (הכולל את הפאנלים הסולריים) והפעיל מנועיו במטרה להכנס לאטמוספרה. ההיפרדות מתא השירות בוצעה על מנת שמגן החום יוביל את כניסת הקפסולה בה נמצאים האסטרונאוטים לאטמוספירה.

רוצים לקבל עדכוני טכנולוגיה לפני כולם? הצטרפו לאינסטגרם

החללית נכנסה לאטמוספירה במהירות של כ-17,000 מייל לשעה (27,000 קמ"ש). החיכוך בשכבת האטמוספרה האט את החללית בצורה דרסטית תוך חימום הקפסולה לטמפרטורות שגבוהות מ-1600 מעלות.

לאורך כל התהליך, מערכות אוורור בחללית ובחליפות שמרו על חברי הצוות ועל החללית עצמה.
המהירות של החללית המשיכה לרדת עד שהגיעה למהירות של 560 קמ"ש שמאפשרת את פתיחת המצנחים.

איתן סטיבה. courtesy of SpaceX,
איתן סטיבה יוצא מהקפסולה על רגליו, בסיוע אנשי צוות של SpaceX/courtesy of SpaceX
החללית דרגון 2 לאחר הנחיתה על המים. courtesy of SpaceX,
הקפסולה (חללית דרגון 2) לאחר הנחיתה על המים/courtesy of SpaceX
איתן סטיבה בדרכו לכדור הארץ. SpaceX, אתר רשמי
הקפסולה (חללית דרגון) אחרי הכניסה לאטמוספרה/אתר רשמי, SpaceX

בעת הנחיתה במים, האטה החללית עד למהירות של כ-30 קמ"ש. מיד לאחר הנחיתה הגיעו סירות מהירות שבדקו את מצב החללית הכללי, ו-ווידאו שאין דליפות או פגיעות לא צפויות בגוף החללית. לאחר הנחיתה במים תגיע ספינה של SpaceX שתעלה את החללית לסיפונה.

כנהוג במשימות חלל - צוות המשימה (Ax-1) יפונה מתוך החללית, תוך ביצוע בדיקות רפואיות. מאתר הנחיתה ילקח הצוות לאתר השיגור, קייפ קנוורל בפלורידה, שם ממתינים צוותי Axiom Space, SpaceX ונאס"א לביצוע בדיקות המשך עבור חברי צוות Ax-1.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך את האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה עם נחיתתו חזרה בכדור הארץ במסגרת משימת 'רקיע', ואמר "איתן סטיבה האסטרונאוט הישראלי - ברוך השב לכדור הארץ! צעד קטן לאדם, צעד גדול למדינת ישראל ולמשימת החלל של האנושות".

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, בירכה גם כן ואמרה: "איתן, שמחים שחזרת לכדור הארץ! משימת רקיע הושלמה, הניסויים שבוצעו יעזרו לקדם את תעשיית החלל ואת המדע הישראלי שנים רבות קדימה".

החללית דרגון 2 לאחר הנחיתה על המים. צילום מסך, SpaceX,
החללית דרגון 2 לאחר שנמשכה מהמים/צילום מסך, SpaceX
האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה בשידור חי מתחנת החלל, 9 באפריל 2022. SpaceX, צילום מסך
איתן סטיבה בתחנת החלל הבינלאומית/צילום מסך, SpaceX
איתן סטיבה ושאר אנשי הצוות. Courtesy Of SpaceX,
איתן סטיבה עם אנשי צוות המשימה Ax-1/Courtesy Of SpaceX

סטיבה שוגר כחלק ממשימת החלל הפרטית הראשונה בהיסטוריה, של חברת אקסיום (Ax-1) בה משתתפים מייקל לופז-אלגריה, לשעבר אסטרונאוט נאס"א וסגן נשיא החברה, לארי קונור, יזם אמריקאי ומשקיע אקטיביסט בארגונים ללא מטרות רווח ומארק פאתי, משקיע ופילנתרופ קנדי. לופז-אלגריה, אשר טס לחלל ארבע פעמים במהלך 20 שנים, ושבר שיאי נאס"א רבים, הפך לאדם הראשון שפיקד על טיסת חלל מאוישת אזרחית ומסחרית לחלוטין. קונור הפך לטייס המשימה הפרטי הראשון בהיסטוריה של טיסות החלל, והאסטרונאוט ה-11 של קנדה.

משימתו של סטיבה, בשמה העברי 'רקיע', התארכה כאמור ביותר משבוע, ובמהלכה נערכו עשרות ניסויים של מדענים, חוקרים ויזמים ישראליים. הניסויים הללו משקפים מגוון רחב של תחומים, וצפויים להביא לפריצות דרך טכנולוגיות, מדעיות ורפואיות, אשר ישפיעו על האנושות בכדור הארץ - ומחוצה לו. לצד הניסויים, סטיבה העביר מהחלל פעילויות חינוכיות לילדים ונוער בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully