וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירח הזה דומה לכדור הארץ, ולמדענים יש אולי תשובה למה

עודכן לאחרונה: 2.5.2022 / 12:13

לטיטאן, אחד מירחיו של שבתאי יש מאפיינים גיאוגרפיים המזכירים את כדור הארץ - הבעיה שעד כה לא היה הסבר הגיוני להיווצרותם בתנאים השוררים על פני הירח. כעת צוות מדענים מציע הסבר אפשרי הקשור למשקעים גרגיריים הנמצאים גם אצלנו

טיטאן, הירח של צדק. NASA,
טיטאן, הירח של צדק/NASA

טיטאן, אחד מירחיו הגדולים של שבתאי, דומה במראהו לכדור הכחול ירוק הקטן שלנו: יש בו נהרות ורכסים מפותלים, ודיונות חול רכות. בהבדל אחד עקרוני: הנהרות לא זורמים עם מים אלא עם מתאן נוזלי, וגם החול של הדיונות הוא לא בדיוק החול שאנחנו מכירים.

במשך שנים תהו מדענים מדוע לירח יש מבנה גיאוגרפי שמזכיר את כדור הארץ, אבל עכשיו נראה שיש להם תשובה.

התהייה נוצרה בגלל שהמשקעים על פני הירח עשויים מחומרים אורגניים. בכך, הם הרבה יותר שבריריים וניידים, מאשר המשקעים מבוססי הסיליקה הקשים המצויים על פני כדור הארץ ולא מסוגלים לתמוך במבנים גיאוגרפיים משתנים כדוגמת מה שנצפה על טיטאן, ולא עומדים בפני רוחות גזיות שם או המתאן הנוזלי.

שבתאי. AP
כוכב שבתאי/AP

אולם, כעת, צוות שהוביל פרופסור באוניברסיטת סטנפורד בשם מתיו ל'פוטר הגיע להסבר אפשרי: חילופי עונות אפשריים הם אלה שהובילו לשינויים הגיאוגרפיים בפני הירח של שבתאי. הצוות חקר סוג מסויים של משקעים, שנמצא על כדור הארץ, ויש לו מבנה דומה למשקעים זהים על טיטאן. בכדור הארץ אלה נמצאים בעיקר באזורי מים טרופיים, בצורה של אבק עדין, אך בעלי מבנה אחיד.
לדעת החוקרים, התגבשות של גרגירים לכדי גוש אחד יציב, יכול לעמוד בפני הרוחות הגזיות שמניעות את הגרגירים. הצוות ניתח מידע אטמוספרי שהגיע מהחללית "קאסיני", כדי להגיע למסקנה כיצד המשקעים הללו נוצרו באזורים גיאוגרפיים שונים. עוד הם גילו כי התנאים האופטימליים להיווצרותם, היו יותר באזור המשווני של הירח, מה שגרם ליצירתן של אבנים וסלעים, שנשחקו שוב.

יתרה מזאת, טיטאן הוא הגוף השמימי היחיד המוכר לנו במערכת השמש מלבד כדור הארץ, שיש לו חילופי עונות המאופיינים בשינוי זרמי מתאן, ול'פוטר משער שגם לכך יש קשר להיווצרות המבנים הגיאוגרפיים על הירח של שבתאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully