"צל המוות": מאובנים של הדינוזאור הדורס הגדול ביותר נמצאו בארגנטינה

היצור חי לפני 70 מיליון שנה, לקראת סוף תקופת הקרטיקון, ונהג לטרוף דינוזאורים קטנים יותר שאותם קרע לגזרים בעזרת שני הטפרים החדים והמעוקלים שלו שאורכם היה 40 סנטימטר

Maip macrothorax. NATIONAL SCIENTIFIC AND TECHNICAL RESEARCH COUNCIL (CONICET),
Maip macrothorax/NATIONAL SCIENTIFIC AND TECHNICAL RESEARCH COUNCIL (CONICET)

צוות מחקר במוזיאון הארגנטינאי למדעי הטבע גילו מאובנים של דינוזאור דורס ענק שגובהו שלוש קומות המכונה "צל המוות". הדינוזאור, שמשקלו 5 טון ואורכו 9 עד 10 מטרים, הינו הדינוזאור הגדול ביותר ממשפחת הדורסים שתועד אי פעם. הוא משתייך לקבוצת מגה-רפטור - קבוצה של ענקים אוכלי בשר ששוטטו בעבר באזור שכיום הוא דרום אמריקה.

"צל המוות" נהג לטרוף דינוזאורים קטנים יותר שאותם קרע לגזרים בעזרת שני הטפרים החדים והמעוקלים שלו שאורכם היה 40 סנטימטר. צוות המחקר הוסיף כי הדינוזאור היה גם אחד האחרונים ששוטטו על פני כדור הארץ.

שמו המדעי של הדינוזאור, Maip macrothorax, ניתן על ידי הפלאונטולוג הארגנטינאי ארנסיאגה רולנדו. השם " Maip " מגיע מדמות מיתולוגית מרושעת עליה גדלו תושבי אאוניקנק הילידים בפטגוניה. הדמות ידועה גם בשם "צל המוות" שלפי המיתוס נהגה להרוג בהרי האנדים. החלק השני של השם, macrothorax, נובע מחלל החזה של הדינוזאור שרוחבו כ-4 מטרים.

"החיה הזו גדולה מאוד והצלחנו לשחזר שרידים רבים שלה", כך אמר ארנסיאגה לרויטרס. ל-Megaraptors הייתה תנועה זריזה, צוואר ארוך וגולגולת מוארכת עם יותר מ-60 שיניים קטנות.

המאובנים שנמצאו:

היצור חי לפני 70 מיליון שנה, לקראת סוף תקופת הקרטיקון והוא היה אחרון הדינוזאורים לפני ההכחדה. הזוחל נמצא באסטנסיה לה אניטה שבפטוגניה (חבל ארץ בתחומה של ארגנטינה) - אזור שנראה שונה מאוד לפני 70 מיליון שנה. "זה היה יער, כמעט ג'ונגל, עם שלוליות, אגמים, נחלים ויצורים מגוונים כמו צפרדעים, צבים, דגים, ציפורים קטנות ויונקים", אמר ארנסיאגה. "היום זה מקום מוקף בהרים ענקיים, קרחונים, אגמים, מה שדורש ללכת שעות רבות בתנאי מזג אוויר קיצוניים".

הפליאונטולוגים גילו את המאובנים זמן קצר לפני שמגיפת הקורונה פרצה בשנת 2020. בשל משבר הקורונה, הפליאונטולוגים נאלצו לנתח את המאובנים בנפרד בבתיהם.

מאובנים רבים של דינוזאורים נמצאו בפטגוניה. בשנת 2019, נמצא בשטח דינוזאור אוכל עשב שחי לפני 140 מיליון שנה. בשנת 2014, מדענים הודיעו שהם חשפו את השלד של זן דינוזאורים מסיבי שלא היה ידוע קודם לכן, שהיה אחד מחיות היבשה הגדולות ביותר שנמצאו אי פעם.

• עוד באותו נושא:
  • דינוזאור