וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שומר על הפרטיות שלנו? ברשות שאמונה על כך מודים שאין להם משאבים

הדו"ח השנתי של הרשות להגנת הפרטיות חושף ירידה במספר הליכי האכיפה בהם נקטה הרשות במהלך שנת 2021, דווקא בצל עלייה של מקרים חמורים בהם דלף מידע רגיש לרשת. מומחה מזהיר: הרשות חלשה מדי מכדי להגן על הפרטיות שלנו

על אף שהחשיבות של תחום הגנת הפרטיות רק הולכת וגדלה בעידן הטכנולוגי, ועל אף הצורך בחיזוק פעולות האכיפה מצד המדינה כדי להגן עלינו מפני דליפת מידע רגיש - הרשות להגנת הפרטיות סיכמה את שנת 2021 עם ירידה של כ-10% במספר הליכי האכיפה המנהלית בהם נקטה, בהשוואה למספרם בשנת 2020.

לפי הדו"ח שפרסמה הבוקר הרשות לסיכום שנת 2021, במהלך השנה החולפת היא טיפלה ב-32 אירועי אבטחת מידע חמורים לעומת 54 בשנת 2020, וגם בהליכים הנוגעים לשימוש במידע שלא למטרה שלמה נמסר חלה ירידה ניכרת מ-43 אירועים כאלה שטופלו בשנת 2020 לעומת 29 בלבד בשנת 2021. עוד עולה מהדוח, כי הרשות טיפלה באמצעות אכיפה מנהלית רק ב-29% מהדיווחים שהופנו אליה בגין אירועי אבטחה חמורים, וכי פחות מ-50% מההליכים בהם טיפלה החליטה לנקוט בהליכי פיקוח מנהלי.

כל זאת, נזכיר, בשעה שמתקפות הסייבר והאיומים לנקוט בהן רק הולכים ומתגברים, ובשעה שמאגרי המידע של חברות פרטיות שכוללות מידע רגיש וסודי על אזרחי ישראל דלפו לרשת השנה בקצב גבוה יותר מאי פעם. בין יתר האירועים בהם נאלצה הרשות לטפל במהלך שנת 2021: דליפת פנקס הבוחרים המכיל מידע על 6.5 אזרחי ישראל מאפליקציית "אלקטור" בהן עשו שימוש במערכות הבחירות האחרונות מפלגות ישראל ביתנו והליכוד; דליפת מידע רגיש מאפליקציה המשמשת רשויות מקומיות רבות; דליפות מחברות אשראי וקופות חולים; ועוד.

סייבר. ShutterStock
ברשות עובדים ימים כלילות, אבל הידיים קשורות מאחורי הגב/ShutterStock

בדו"ח מציינת הרשות כי היא פועלת מאז 2017 ללא תוספת תקנים, עם תקציב שלא גדל כבר 5 שנים, ומזכירה את התפקיד החשוב שמילאה בהגנה על פרטיות אזרחי ישראל מפני מדינות הממשלה לעשות שימוש באיכוני השב"כ בתקופת מגיפת הקורונה.

עו"ד סער גרשוני, מומחה בתחום הגנת הפרטיות, לא מופתע מהנתונים. לדבריו, "האנשים שעובדים ברשות להגנת הפרטיות והעומד בראשה עובדים ימים כלילות, אבל התחושה היא שהם עושים זאת עם ידיים קשורות מאחורי הגב. אלה לא רק התקנים והתקציבים שחסרים לרשות, אלא בעיקר המקום הנמוך שנבחרי הציבור מעניקים לזכות לפרטיות בכלל ולרשות שאמונה על קידומה בפרט בשיח הציבורי בישראל, כפי שהוכיח גם משבר הקורונה. הסיכום השנתי של הרשות מוכיח, יותר מכל, עובדות מצערות אלה".

לפי עו"ד גרשוני, "המדינה חייבת להתעשת ולשאול את עצמה איזה תפקיד היא מייעדת לרשות להגנת הפרטיות במאבק מפני פריצות אבטחה ותקיפות סייבר. הגוף המוחלש שקיים היום לא יכול לענות על האתגרים העצומים שמציב תחום הגנת הפרטיות בפנינו בעידן הנוכחי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully