וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן טיורינג: סיפורו הטרגי של אבי מדעי המחשב

בוריס וולודרסקי, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 17:31

המדען הבריטי, שהורשע בקיום מערכת יחסים עם גבר, השאיר חותם משמעותי שגרם לעולם לחשוב מחדש על היחס לשונה ולאחר

בדצמבר 1951, המתמטיקאי וחוקר מדעי המחשב אלן טיורינג נכנס למערכת יחסים זוגית עם ארנולד מוריי, בחור צעיר בן 19, מחוסר עבודה. זמן קצר אחרי שנוצר הקשר הרומנטי בין השניים, ביתו של מוריי נפרץ, ובמהלך חקירת המשטרה, נחשפה מערכת היחסים. באותה העת, החוק בממלכה המאוחדת אסר על קיום יחסי מין בין שני גברים, השניים הועמדו לדין והורשעו בעבירה שנקראה "התנהגות בלתי הולמת חמורה".

בגזר הדין ניתנה לטיורינג האפשרות לבחור בין עונש מאסר לבין טיפול הכולל זריקות של הורמונים נשיים, על מנת לדכא את יצרו המיני. טיורינג בחר באפשרות השנייה, תחת איום שאם לא יסכים לכך, לא יוכל להמשיך במחקריו. הוא פיתח תופעות לוואי קשות ונכנס לדיכאון. טיורינג מת כתוצאה מהדיכאון ב-7 ביוני 1954, שבועיים לפני יום הולדתו ה-42.

מתכנת כותב קוד. ShutterStock
מתכנת כותב קוד/ShutterStock

סייע במלחמה נגד הנאצים

במהלך הלימודים בבית הספר, בתקופה שבה החינוך התמקד בעיקר במקצועות ההומניים, הנטייה הטבעית של טיורינג למתמטיקה לא הוסיפה לו כבוד בקרב מוריו. למרות זאת, טיורינג המשיך להתעניין בתחום ואף להצליח לפתור תרגילים מסובכים בלי ידע בסיסי בחשבון.

בשנת 1931 טיורינג התחיל ללמוד מתמטיקה באוניברסיטת קיימברידג' ובשנת 1938 הוסמך כדוקטור מטעם אוניברסיטת פרינסטון בארה"ב.

ב-4 בספטמבר 1939, יום אחרי שבריטניה הכריזה מלחמה על גרמניה הנאצית, טיורינג התייצב בבלצ'לי פארק, בסיס מודיעין סודי של הצבא הבריטי שמוקם צפונית ללונדון, והצטרף למטה התקשורת הממשלתית.

בדצמבר 1943 הושלמה בנייתו של "קולוסוס" המחשב האלקטרוני-ספרתי הראשון על בסיס התפיסה המתמטית של טיורינג, וסייע לבריטים לפענח את הצופן הצבאי הנאצי "אניגמה", הישג מדעי ששינה את מהלך המלחמה והציל את חייהם של מיליוני אנשים. הידע שנצבר בפרויקט שימש בסיס לפיתוח טכנולוגיית המחשבים בבריטניה ובארצות הברית.

בשנת 1950 טיורינג הציע את "מבחן טיורינג" כדרך לוודא האם למכונה יש בינה מלאכותית. בהמשך, יצר תוכנת מחשב שמסוגלת לשחק שחמט ברמה בסיסית נגד מתחרה אנושי, בהתבסס על התאוריה ששטח ב"מבחן טיורינג".

פסל בדמותו של אלן טיורינג בבריטניה. ShutterStock
פסל בדמותו של אלן טיורינג בבריטניה/ShutterStock

לא זכה להכרה בימי חייו

היום כמעט בכל מכשיר שמחובר לחשמל יש מחשב, שנבנה בהתבסס על האקסיומות ששטח טיורינג בתאוריה שלו, וכל מחשב מתקדם בשילוב בינה מלאכותית מסוגל לנצח את השחקנים האנושיים הטובים ביותר במשחק שחמט.

בשנים האחרונות חוקרים רבים מנסים לפענח את הסיבות שהפכו את טיורינג למדען המשפיע בתחום מדעי המחשב. רבים מהם מגיעים למסקנה שטיורינג היה על הספקטרום האוטיסטי, וזה מה שגרם לו למקד את כל מוחו בתחומי עניין צרים הקשורים למתמטיקה.

טיורינג לא זכה במהלך חייו להכרה ראויה לתרומתו האדירה לחברה, וגם היום, 68 שנים לאחר מותו, ההבנה שלכל אחד מגיעה הזדמנות שווה ולכל אחד יש זכות לאהוב ולהקים משפחה בלי קשר להעדפות מיניות או מיקום על הרצף האוטיסטי, אינה מובנת מאליה בחלקים רבים של כדור הארץ.

בוריס וולודרסקי, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים
  • עוד באותו נושא:
  • תכנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully