וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת אירועי גבעת הקפיטול: "טראמפ ידע שהפורעים נכנסו לבניין כשצייץ נגד סגן הנשיא"

עודכן לאחרונה: 16.6.2022 / 22:30

בשימוע השלישי של ועדת בית הנבחרים, הוצג קמפיין הלחצים של הנשיא לשעבר על מייק פנס, להפוך את תוצאות הבחירות - מה ש"תרם ישירות" למתקפה. על פי הפאנל, חבר בארגון הנערים הגאים, אמר ל-FBI שהמתפרעים שחדרו לבניין היו מוכנים להרוג את פנס ואת ננסי פלוסי

הוועדה המיוחדת של בית הנבחרים האמריקני לחקר ההסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021 ערכה את השימוע השלישי שלה הערב (חמישי), והתמקדה בלחץ שהפעיל קמפיין הנשיא דאז דונלד טראמפ על סגן הנשיא להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020, וכיצד הלחץ הזה תרם ישירות למתקפה על גבעת הקפיטול, שסיכנה גם את חיי מייק פנס.השימוע התרכז באופן שבו טראמפ הפעיל את קמפיין הלחצים על סגן הנשיא פנס, אף שעורכי הדין בבית הלבן אמרו לו שאין לפנס את הסמכות החוקתית לחתור תחת תוצאות הבחירות באופן חד צדדי.

חברת בית הנבחרים ליז צ'ייני, רפובליקנית וסגנית יו"ר הוועדה המיוחדת לחקירת המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, פתחה את השימוע השלישי ואמרה כי "היום אנחנו מתמקדים בניסיון הבלתי נלאה של הנשיא טראמפ ללחוץ על מייק פנס לסרב לספור קולות אלקטורליים ב-6 בינואר".

היא הציגה סרטון של פנס המסביר מה קרה. "הנשיא טראמפ אמר שיש לי את הסמכות להפוך את הבחירות. הנשיא טראמפ טעה. לא היתה לי כל סמכות להפוך את הבחירות", הוא אמר.

לדברי צ'ייני, "מה שהנשיא רצה שסגן הנשיא יעשה לא היה רק שגוי, אלא גם לא חוקי ולא חוקתי". היא הוסיפה כי "נאמר לנשיא טראמפ שוב ושוב כי למייק פנס אין את הסמכות החוקתית והמשפטית לעשות את מה שהנשיא טראמפ דרש שיעשה".

דונלד טראמפ בעצרת לפני המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. רויטרס
דונלד טראמפ בעצרת לפני המתקפה/רויטרס

הוועדה עברה מחקירת המקור של התיאוריה שקידם עורך דינו של טראמפ, ג'ון איסטמן, שלפיה לפנס היתה סמכות להפוך את תוצאות הבחירות, לסוגיית קמפיין הלחצים של טראמפ שנמשך שבועות והוביל למתקפה. בשימוע הוצגו פרטים חדשים, ובהם צילומים שלא נראו קודם לכן, לגבי מעשיו של פנס ב-6 בינואר, כולל מיקומו לאחר הפינוי מהאולם שבו נערך תהליך אישור תוצאות הבחירות בנובמבר 2020 - וניצחונו של ג'ו ביידן.

הוועדה הוכיחה שטראמפ ידע בוודאות כי המתפרעים מחוץ לגבעת הקפיטול הצליחו לחדור לבניין כשצייץ שפנס סרב להפוך את תוצאות הבחירות, ציוץ ששילהב את המתפרעים עוד יותר.

על פי הפאנל, חבר בארגון הנערים הגאים הימני אנטישמי, שהיו בין המתפרעים, סיפק מידע ל-FBI שלפיו המתפרעים היו מוכנים להרוג את פנס ואת ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, אם יתקלו בהם בבניי. באותו זמן, פנס היה בעיצומו של תהליך הפינוי במרחק שך כ-2 מטר בלבד מהמתפרעים.

לאחר שהגיע לאזור הבטוח מתחת לבניין, פנס התעקש לא לעזוב אותו משום שהיה מחויב להמשיך עם המשימה של אישור תוצאות הבחירות ולא רצה שהעולם כולו יראה אותו נמלט מבניין הממשלה.

העדות של התובע הכללי לשעבר של ארצות הברית, ויליאם בר, יוני 2022. רויטרס
העדות של התובע הכללי לשעבר ויליאם בר/רויטרס

הפאנל הציג עדות שבה עורך הדין לשעבר של הבית הלבן אריק הרשמן אמר לאיסטמן למחרת המתקפה ב-7 בינואר, כי כדאי לו "לשכור עורך דין פלילי 'פאקינג' מצוין".

איסטמן היה האדריכל של התוכנית לגרום לפנס להפוך את תוצאות הבחירות. הוועדה רוצה להוכיח כי הוא שיכנע את טראמפ להפעיל לחצים על סגנו - למרות התעקשות עורכי דינו של הנשיא לשעבר כי זאת עצה לא טובה.

"איסטמן שאל אותי לגבי התוצאה במדינת ג'ורג'יה ומשהו לגבי ערעור", אמר הרשמן בעדותו המוקלטת ביום שלישי. "אמרתי לו , 'האם יצאת מדעתך? משום שאני רוצה לשמוע רק את המלים האלה יוצאות מהפה שלך כעת: מעבר מסודר של השלטון. איני רוצה לשמוע שום מלים אחרות יוצאות מפיך. חזור על המלים האלה בפני'".

הרשמן הוסיף כי הזהיר את איסטמן לגבי העובדה שהפעולות שלו יכולות להיות מנוגדות לחוק. "בסופו של דבר הוא אמר, 'מעבר מסודר של השלטון'. אמרתי לו, 'טוב מאוד ג'ון. עכשיו אתן לך את העצה המשפטית החינמית הטובה ביותר שתקבל אי פעם. שכור עורך דין פלילי פאקינג מצוין. אתה תצטרך אותו' וניתקתי את השיחה".

המתקפה על גבעת הקפיטול

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

גרג ג'ייקוב, שכיהן כעורך דינו של סגן הנשיא, ומייקל לוטיג, שופט בגמלאות ששימש יועץ לא רשמי של פנס העידו גם כן בפני הפאנל. ראש הסגל של פנס דאז, מארק שורט, לא העיד היום, אבל חלק מעדות שלו הוצגה בווידאו.

על פי ניו יורק טיימס, שורט הזהיר את השירות החשאי כי טראמפ עומד לבגוד בפנס ולגנותו בעצרת המתוכננת, וכי קיים סיכון ביטחוני לחיי סגן הנשיא. "אני חושב שסגן הנשיא הרגיש בטוח בשל סוכני השירות החשאי שליוו אותו. אני חושב שאיש מאיתנו לא חזה את מה שקרה ב-6 בינואר", הוא אמר.

בראיון אתמול ל-CNN, אמר שורט כי "האחריות בסופו של דבר היא של הנשיא. הוא היה אחראי להקשיב לעצות או להתעלם מהן, אך אני גם סבור שהיו שם אנשים סביב הנשיא שנתנו לו עצה גרועה".

את השימוע ניהל חבר הקוגנרס הדמוקרטי פיט אגילר מקליפורניה. גם הפעם הציג הפאנל קטעי וידאו של עדויות. השימועים הבאים ייערכו ב-21 ביוני וב-23 ביוני בשעה 8 בערב, שעון ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully