וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בואו נעזור לכם לבחור שעון חכם

עודכן לאחרונה: 25.6.2022 / 13:51

שעונים חכמים של ימינו מצוידים בשבבי GPS עצמאיים, חיישנים מתקדמים ותקשורת סלולרית עצמאית. מבחינת יכולות הם כמעט ולא נופלים מהסמארטפון שלכם - ויכולים אפילו להציל את חייכם. רוצים לרכוש אחד? עשינו לכם סדר

אפל ווטש. GettyImages
אפל ווטש/GettyImages

בימיו הראשונים של השעון החכם, הוא היה לא יותר ממכשיר שיקוף טיפש יחסית של הסמארטפון. עוד בשנת 2004 יצרה מיקרוסופט שעון "חכם" שהשתמש בתדרי FM כדי לקבל עדכונים כמו חדשות, מזג אוויר ועוד. אבל השעון החכם של ימינו הוא הרבה יותר חכם מאשר השעונים שהיו קיימים לפני 20 שנה ויותר.

שעונים חכמים של ימינו מצוידים בשבבי GPS עצמאיים, חיישנים מתקדמים ויכולת אחסון עצמאית ובתקשורת סלולרית עצמאית, מבחינת יכולות הם כמעט ולא נופלים מהסמארטפון שלכם - ויכולים אפילו להציל את חייכם במקרה של התקף לב, בזכות חיישנים שמזהים אותו עוד לפניכם אפילו.

אז מה הדברים שאתם צריכים לחפש בשעון חכם ב-2022 או אילו תכונות מכיל היום שעון חכם? וואלה! טכנולוגיה עוזר לכם לבחור, מה התכונות החשובות כיום לשעון חכם.

איכות וגודל המסך

האיכות וגודל המסך של השעון החכם שלכם, נגזרים משני נתונים חשובים: אחד, שטח פני המסך, והשני הוא הרזולוציה. שטח פני המסך הוא נגזרת של גודל השעון (מגיעים כיום בגדלים של בין 38 מ"מ קוטר ל-44 מ"מ קוטר ויותר), וכיום לרוב תמצאו שעונים ששטח פני המסך שלהם הוא בין 1-1.1 אינץ' לקטנים ביניהם ורצועות הכושר, ועד 2 אינץ' ויותר לגדולים שבהם (יש למצוא גם מפלצתיים שגודל המסך שלהם מתקרב לשלושה אינץ'...).

Galaxy Watch 4. ShutterStock
יכולים אפילו להציל את חייכם במקרה של התקף לב/ShutterStock

הנתון השני, הוא הרזולוציה, מידת האבחנה, שנמדדת בכמות פיקסלים. ככל שתוצאת המכפלה גדולה יותר (מספר פיקסלים לרוחב כפול מספר פיקסלים לאורך), כך הרזולוציה תהיה גבוהה יותר. לשם הדוגמא ברצועת הכושר Amazfit Band 5 הפשוטה והזולה יש 126 על 294 פיקסלים , כלומר, 37,044 פיקסלים סך הכל ואילו בסמסונג גלקסי ווטץ' 4 שנחשב לשעון חכם עילי יש 450 על 450 פיקסלים, כלומר, 202,500 פיקסלים סך הכל במסך.
ולבסוף, צריך לשים לב לסוג המסך. על אף שרוב המותגים המוכרים כיום עושים שימוש במסכי AMOLED שהם צבעוניים וטובים, עוד פה ושם תמצאו מסכי TFT/LCD שהם באיכות נמוכה יותר.

GPS עצמאי

רוב השעונים החכמים כיום, מלבד אולי הזולים ממש (רצועות הכושר הפשוטות), מכילים כיום יחידת GPS עצמאית, מה שאומר שהם לא צריכים להסתמך על הטלפון כדי לדעת מה המיקום שלהם, או למדוד את המרחק שעברתם בריצה או בהליכה. יש לזה שתי משמעויות עיקריות: האחד, היכולת למדוד מרחקים עצמאית, מה שאומר שאפשר לצאת לריצה רק עם השעון החכם שלכם, ו-GPS עצמאי גם מסייע לטלפון לזהות אוטומטית שאתם בפעילות גופנית, פשוט על ידי רישום המרחק שעברתם בזמן נתון (וכך הוא יכול לזהות ריצה למשל, באופן אוטומטי או רכיבה על אופניים).

כמובן, השעון משקלל עוד כמה נתונים בזיהוי פעילות אוטומטי. בכל מקרה, וודאו שאתם מקבלים GPS עצמאי בשעון.

eSIM - ואם כבר בעצמאות מהסמארטפון עסקינן, מה שבאמת יכול לשחרר אתכם סופית הוא SIM עצמאי בשעון או eSIM. בשעה שיש כיום לא מעט שעונים שתומכים ביכולת שיחה וחיוג ישירות מהשעון, הם עושים זאת באמצעות בלוטות', ובמובן הזה, הם לא שונים מהותית מהדיבורית המובנית עם המסך ברכב.

אפל ווטש. ShutterStock
לא צריכים להסתמך על הטלפון כדי לדעת מה המיקום שלהם. אפל ווטש/ShutterStock

שעונים עם eSIM (נקראים גם לא פעם גירסאות LTE), מכילים כרטיס SIM וירטואלי עצמאי, שבעצם משכפל את המספר הנייד שלכם (או עם מספר עצמאי אם אתם מעדיפים), לשעון - וככה אתם יכולים לחייג ולקבל שיחות לשעון החכם, בלי תלות בכלל בסמארטפון שלכם, לרבות חיבור של תעבורת מידע. הסמארטפון יכול להיות בבית או בכלל כבוי בלי סוללה, עם eSIM לשעון החכם שלכם יש חיבור עצמאי לרשת הסלולרית, ואתם יכולים להיות תמיד מחוברים, ולא רק כסיסמת מכירות.

יכולות ניטור מתקדמות

אין למעשה כיום שעון חכם בשוק שלא מודד צעדים, דופק, מרחק, קלוריות שנשרפו ושינה. אלה המדדים הבסיסיים, וגם רצועות הכושר הזולות כבר מציעות חיישנים המודדים דופק באופן רציף 24/7, שזה נהדר. לרוב האנשים אגב, המדידות הבסיסיות האלה מספיקות.

אבל למי שרוצה או צריך מדידות יותר מתקדמות לצרכים מיוחדים - פה העסק נהיה מעניין: שעוני ספורט לאתלטים רציניים או שעוני העילית יציעו גם מדידת SpO2, כלומר רוויית חמצן בדם (תכונה שהפכה די שגורה ברוב המכשירים), רמות המתח שבהן אתם מצויים, כמה אנרגיה הוצאתם (תכונה של שעוני גארמין למשל, שנקראת Battery), רוויית חמצן במאמץ (VO2) ועוד דברים כמו זיהוי פעילות וטווחי קצב לב באימון, משהו שמאוד אופייני לשעונים ייעודיים לספורט - שגם יעזרו לכם להתאמן ויתנו לכם חיווי על יעילות האימון וזמן ההתאוששות ממנו.

שעונים מהפלח העילי, כמו גלקסי ווטץ' 4 או אפל סדרה 6 גם מציעים דברים כמו מדידת לחץ דם למי שזקוק לכך או מדידת אקג לאיתור הפרעות בקצב הלב. אפל אגב מתגאים, שהשעון שלהם, שמסוגל גם להתקשר אוטומטית לאנשי קשר חירום או לכוחות הצלה, כבר הציל אנשים שחוו התקפי לב.

אלה תכונות שאולי לא שווה לכל אחד לשלם עליהן יותר, אבל אם אובחנתם עם בעיות בלחץ הדם, אתם אנשים מבוגרים עם מחלות רקע או סיכון להתקף לב - שעון חכם שמזהה את הדברים האלה, כמו גם זיהוי נפילה או חבטה לא עלינו, יכול להיות באמת השקעה מצילת חיים, בלי להגזים.

שעון חכם. ShutterStock
מודד צעדים, דופק, מרחק, קלוריות שנשרפו ושינה. שעון חכם/ShutterStock

תמיכה בסייעניות קוליות

שעונים חכמים שונים תומכים בסייעניות קוליות שונות. לעתים זה תלוי מערכת ההפעלה והיצרנית של השעון (כך למשל, שעונים של אפל יתמכו בסירי), אבל יש בשוק שעונים שתומכים בסייעניות שונות, כמו גוגל, אלקסה של אמזון או אפילו סייענית קולית שלא זקוקה לחיבור לאינטרנט כמו זו המובנה ב-GTR 3 Pro של Amazfit. אם יש לכם בית חכם או סייענית קולית מועדפת, זה בהחלט שיקול של נוחות לבחור שעון שתומך בסייענית הקולית החביבה עליכם.

אחסון מוזיקה

אחסון מקומי למוזיקה היא תכונה שלרוב נדחקת לקרן זווית, אבל בתכל'ס היא די חשובה: מרבית היצרניות הגדולות של שעונים חכמים מציעות בשעונים החכמים שלהן (לעתים בגירסה מיוחדת כמו אצל גרמין, המכונה Music), אחסון מקומי עבור מוזיקה. זה יכול להיות באמצעות הורדת שירים ושמירה מקומית דרך ספוטיפיי או דיזר, או ממש להטעין קבצי MP3 בשעון. למי שיוצאת לריצה ולא רוצה להיפרד מהמוזיקה שלה מבלי לקחת סמארטפון (ראו גם את סעיף eSIM) לטובת הזרמה, שעון חכם עם אחסון מקומי הוא פיתרון רצוי. כמובן, אפשר לזווג לו אוזניות אלחוטיות דרך חיבור הבלוטות' המובנה שלו, וכאמור, להשאיר את הסמארטפון בבית.

Galaxy Watch 4. סמסונג,
להשאיר את הסמארטפון בבית ולהאזין למוזיקה/סמסונג

מערכת הפעלה

מערכת הפעלה היא אולי שיקול משני ברכישת שעון חכם, אבל בכל זאת יש לה משמעות. עכשיו כשסמסונג חזרה לזרועות גוגל עם WearOS 3, היא ו-WatchOS של אפל הן המערכות העיקריות, לצד מערכות הפעלה קנייניות שפיתחו יצרניות כמו Amazfit או גארמין. לרובן ככולן יש תמיכה טובה וממשק הגון עם כל הסמארטפונים הנפוצים - למשל בהעברת הודעות או גירסאות מקומיות של אפליקציות למכשיר. אבל מי שכבר עובד עם מערכת אקולוגית אחת, תהא זו אפל או אנדרואיד של גוגל, יוכל ליהנות יותר אם יבחר שעון חכם שתומך באותו בית יוצר. כך למשל, זיהוי נחירות הוא משהו שמתאפשר רק בתוך המערכת האקולוגית של סמסונג (תזדקקו לשעון חכם תומך וטלפון של סמסונג גם יחד), או תכונות מתקדמות באוזניות של אותה יצרנית ותפעולן דרך השעון.

חיי סוללה

ולבסוף, יש את העניין של חיי סוללה. פעם שעונים חכמים היו זללני סוללה וזו הייתה נקודת התורפה שלהם: הם החזיקו יום אולי פחות והיה ממש צריך לטעון אותם כל לילה, מה שקצת הוציא את העוקץ מניטור שינה... קצת קשה למדוד את איכות השינה כשהשעון יושב בטעינה, נכון? אבל לא עוד.

בזכות ניהול צריכת זרם יותר חכם מבעבר, מצבי שינה מתקדמים (שינה של השעון, לא הנחירות שלכם) ועוד, שעונים חכמים מפגינים כיום חיי סוללה מצויינים של 5 ימים ויותר, במצב פעולה רגיל, ואם תשתמשו בו כשעון טיפש בלבד, הוא יכול להגיע גם לחודש. מצד שני, הפעלה רצופה של GPS למשל, תרוקן לכם את סוללת השעון במהירות או קביעה של בהירות מסך גבוהה באופן קבוע. בסך הכל את רוב השעונים תצטרכו לטעון פעם בכמה ימים.

שעון ריצה באדיבות סמסונג. יחסי ציבור,
פעם שעונים חכמים היו זללני סוללה וזו הייתה נקודת התורפה שלהם/יחסי ציבור

מחיר

וכמובן, כמה זה עולה לנו? היופי הוא שמלבד מבחר אדיר בטווחי מחירים שונים, אפשר למצוא היום רצועות כושר זולות שנותנות באמת פונקציונליות בסיסית וקצת יותר (הודעות, מדידת דופק רציפה ועוד), תמורת 200 שקלים או פחות, ובאמת יעשו את העבודה לרוב האנשים, בלי לקרוע את הכיס.

מי שרוצה קצת יותר, יש כיום בישראל מבחר גדול של שעונים חכמים שרובם נעים סביב כמה מאות שקלים ואילו על שעונים יעודיים כמו סדרות שעוני הריצה של גרמין או שעוני העילית של סמסונג ואפל, תשלמו כבר יותר מאלף שקלים. בחנו היטב את התכונות לפי המדריך שלנו, ובחרו את השעון שמתאים לכם ליד - ולכיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully