וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם הווירטואלי קרוב מתמיד: איך ניראה במטאוורס?

שלג שפלטר ואופיר אורן-נמדר, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

עודכן לאחרונה: 29.6.2022 / 12:15

רגע לפני שנצעד לעולם הווירטואלי שישנה את חיינו, אנחנו צריכים להחליט איך ניראה שם. אבל זה הרבה יותר מסובך ממה שזה נשמע

מטאוורס. ShutterStock
אתם מסוגלים, למשל, לדמיין את כל ההתראות שאתם מקבלים בטלפון, אבל בעולם וירטואלי?/ShutterStock

מאז שפייסבוק הכריזה על שינוי שמה ל"מטא" היא תעסוק בהקמת מטאוורס, הבאזוורד המדובר שנמצא בנסיקה. דוגמה בולטת לכך היא הודעה של דיסני מתחילת השנה, על מינוי בכיר שיהיה אחראי על אסטרטגיית מטאוורס בחברה. אבל מה זה בעצם מטאוורס? ואיך זה ישפיע עלינו?

כמו חיים נוספים

עולם האונליין הוותיק Second Life שאפשר לנו לייצג את עצמנו באמצעות אווטאר תלת ממדי, הוא ההמחשה הטובה ביותר לעולם החדש הזה. גם במטאוורס ייצג אותנו אווטאר - דמות מונפשת תלת ממדית, ונוכל ממש לחיות בה: ללמוד, לעשות קניות, לעבוד, לקבל טיפולים נפשיים, לשחק ומה לא.

נקודת הגישה למטאוורס אמורה להיות המכשירים הניידים שאנחנו מסתובבים איתם, או מכשירי VR ו-AR. אבל עד שחברות הטכנולוגיה הגדולות יהפכו אותנו למכורים למטאוורס, יש זמן לחשוב על הנטיקה (נימוסי הרשת) של העולם החדש וההשפעה שלו עלינו.

אתם מסוגלים, למשל, לדמיין את כל ההתראות שאתם מקבלים בטלפון, אבל בעולם וירטואלי? האם כשאותם אווטארים תלת מימדיים ינסו למשוך את תשומת ליבכם, ההתראות יהיו מטרד גדול יותר, או שסוף סוף יהיה לנו רגע של שקט?

מטאוורס. ShutterStock
אם יצא לכם לשחק במשחקי מחשב כמו סימס ו-GTA שבהם יוצרים דמות, כנראה שחוויתם חלק מהבעייתיות שביצירת אווטאר/ShutterStock

אומרים שאני אינני אני

עיצוב דמות האווטאר אינו עניין כזה פשוט. אם יצא לכם לשחק במשחקי מחשב כמו סימס ו-GTA שבהם יוצרים דמות, כנראה שחוויתם חלק מהבעייתיות שביצירת אווטאר.

הספרות המקצועית מחלקת את זה לשלוש אפשרויות: האני המציאותי עם המאפיינים הפיזיים שלי, האני האידאלי עם המאפיינים שאני רוצה, והאני המצופה, עם המאפיינים שאני חושב שצריכים להיות לי.

מחקרים מדברים על כך שיש העדפה ליצירת אווטאר מנותק לחלוטין מהמציאות שהוא שילוב של שתי התפיסות האחרונות - מה שהיינו רוצים להיות ומה אנחנו חושבים שמצופה מאיתנו להיות, שיוצר הפרדה פסיכולוגית בין הקיום הפיזי לווירטואלי.

יצירת אווטאר במינון שלא נותן הרבה משקל לאני המציאותי, אלא מתייחס לכל האופציות הפתוחות בפנינו לשנות את המראה ואת המאפיינים שלנו - יוצר תמונה שאיננה מציאותית בהכרח ומאוד תלויה בתפיסות חברתיות עכשוויות. אנחנו עלולים לאבד את הזהות האמיתית שלנו, ולהתחיל להזדהות עם הדמות הלא מציאותית הזאת שאנחנו יוצרים.

מציאות אלטרנטיבית

המחקרים בעיקר מתייחסים לבני נוער ולאנשים צעירים, שגם ככה חווים ברשתות החברתיות המון תגובות שליליות וביקורתיות. אז איך זה יתורגם למציאות חברתית מקבילה, שבה הייצוג שלהם אולי יהיה מה שהם רוצים, אבל לא קשור למציאות בכלל?

כמו כל דבר חדש בחיינו - אנחנו נדרש לצרוך את הפלטפורמה במידתיות ובהבנה שמדובר במשהו אחר. אם נבוא מוכנים ונתמודד מראש עם הבעיות, נבין שיש פה גם כוח עצום.

למרות שהאינטרנט כבר מזמן בחיינו, אנחנו עדיין מוגבלים בגלל הזמן והמרחק מאנשים אחרים. בשנים הקרובות, המטאוורס יפתח לנו דלתות וירטואלית ויאפשר לנו להשיג הרבה יותר.

שלג שפלטר ואופיר אורן-נמדר, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully