וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוח ותפעול יד ביד: המהפכה הרעיונית הגדולה של עולם ההייטק

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

21.7.2022 / 9:48

יועץ פיתוח אחד חשב לראשונה על דרך חדשנית לפתח מוצר במהירות וביעילות, וסחף אחריו עולם שלם של מתכנתים ואנשי תפעול. ברוכים הבאים ל-DevOps

מתכנתים. ShutterStock
מחלקת ה-DevOps שאליה ביקשו להתמיין לא הייתה קיימת לפני עשור, לפחות במתכונת הנוכחית שלה/ShutterStock

אנשי פיתוח צעירים אולי לא מודעים לזה, אבל מחלקת ה-DevOps שאליה ביקשו להתמיין לא הייתה קיימת לפני עשור, לפחות במתכונת הנוכחית שלה. איך התפתחה פילוסופיית הפיתוח החדשה המשלבת בין עולם הקוד לעולם התפעולי, מי אחראי אליה ואיך קיבלה אותה הציבור הטכנולוגי? סקירה קצרה על ציר הזמן הקצר והמשמעותי של DevOps.

2007

הכול החל באדם בשם פטריק דבואה, שזכה במשרת ייעוץ לממשלת בלגיה, עבור מהלך להגירת אתרי מחשוב. דבואה נעשה מתוסכל מהשוני בין שיטות העבודה של מחלקת הפיתוח (Dev) לבין השיטות של מחלקת התפעול (Ops), ובייחוד מתהליכי העבודה שדרשו שיתופי פעולה בין הצדדים.

באותה תקופה, תהליכי האינטגרציה המתמשכת (CI) הפכו לפופולריים בקרב הארגונים האג'יליים, אבל עדיין היה ריק גדול בניסיונות הגישור השונים שנעשו בין Dev ל-Ops. דבואה חשב שחייבת להיות דרך בה השתיים יעבדו טוב יותר ביחד.

2008

דבואה ניסה לקדם את הרעיון לחבר בין המחלקות בפאנל מיוחד שנערך בוועידת אג'ייל, שבו רצה לדון בתשתיות. הוא נחל תבוסה מבישה כשאף אחד לא הגיע לדיון, לרבות מנהל הוועידה בכבודו ובעצמו. דבואה לא אמר נואש, וייסד קבוצת דיון אינטרנטית בשם "ניהול מערכות אג'ילי".

2009

במסגרת ועידת O'Reilly Velocity שנערכה בסן חוזה, חברת שיתוף התמונות פליקר הציגה פרזנטציה מאלפת על יישום עבודה משותפת של Dev עם Ops בארגון. כך הונחה, הלכה למעשה, אבן הפינה לשיפור האופן שבו השתיים עובדות יחד.

הכנס דירבן את דבואה לערוך כנס משלו תחת הכותרת "ימי DevOps", ובו השתתפה קבוצת הוגי דעות ממולחת עם תשוקה לשיפור וקידום עולם הפיתוח. מאוחר יותר, הקבוצה פתחה שיח בטוויטר ותייגה אותו תחת #DevOps.

גבר יושב מול מחשב. ShutterStock
חזונו של איש אחד לשטוף את עולם הטכנולוגיה ולייצר בו מהפכת פיתוח של ממש/ShutterStock

2010

כנס "ימי DevOps" החל להתפשט ברחבי ארה"ב, אוסטרליה ובמרוצת הזמן גם בארצות נוספות. הכנסים עודדו אנשים שהזדהו עם האג'נדה להיפגש פנים אל פנים, ולהלהיב את הקהל, עד השלב בו רעיון ה-DevOps הפך לתנועה עממית של ממש. התנועה נשענה על שימוש בכלי קוד פתוח ומומחים ספציפיים, אבל בלי תשומת הלב של חברות מחקר ויצרנים טכנולוגיים.

2011

חברת המחקר והייעוץ "גרטנר" ראתה שכל העולם מדבר על DevOps. מבחינתה, נוצרה סוגיה ששווה מאד לדבר עליה. היא החלה לצאת בפרסומים נרחבים על הנושא הלוהט, והתנועה החלה בהתאם לחדור למיינסטרים העולמי. הדרך משם אל ידיהם של ענקי תעשיית התוכנה הייתה קצרה מאד.

2013

התנועה הצליחה לזקוף לזכותה מספר ספרי DevOps מקצועיים מאת כמה מחברים בעלי שם, שביקשו להרוות את הצמא ההולך וגובר בקרב הקהל הטכנולוגי.

2014

כמה מהחברות הגדולות ביותר בעולם החלו להטמיע DevOps בתוך הארגונים שלהם, ובהן לגו, נורדסטרום (רשת בתי כלבו יוקרתית) ותאגיד טארגט (קמעונאי אמריקאי ענק שמפעיל כ-1,844 חנויות).

לסיכום, כך הצליח חזונו של איש אחד לשטוף את עולם הטכנולוגיה ולייצר בו מהפכת פיתוח של ממש המתבססת על תפיסות, כלים ותהליכים חדשים. עולם ה-DevOps הוא חלק משגרת חייהם של אלפי אנשי פיתוח ועובדי הייטק בארץ ובעולם.

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully