וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הדור הבא של חיישני הצילום הסלולרי יהרוג את המצלמות המקצועיות?

עודכן לאחרונה: 22.7.2022 / 20:48

שם המשחק השנה בסמראטפונים יהיה קפיצה אדירה באיכויות הצילום הודות לשיפורים בחיישנים, ששמים על הכוונת גם את פלח הצילום המקצועי ומגיעים מ-4 שחקניות גדולות בתחום. האם למצלמות המקצועיות יש סיבה לדאגה?

אפל וסמסונג. ShutterStock
אפל וסמסונג/ShutterStock

לפני כמה שנים, כתבתי כתבה גדולה על שורה של פיתוחי צילום בסלולר, שיהרגו את המצלמות האוטומטיות. זה אכן קרה, ושוק המצלמות הקומפקטיות המיועדות להמונים, התכווץ אנושות ולמעשה, הסמארטפונים הרגו אותו.

האם ההיסטוריה עומדת לחזור על עצמה? שורה של חיישני צילום חדשים שיתרגשו עלינו בקרוב (חלקם כבר כאן), מאיימים לעשות למצלמות ה-SLR המקצועיות את מה שהסמארטפונים עשו לשוק המצלמות הפשוטות. נכון, צלמים מקצועיים לא יוותרו על העדשות והמצלמות הגדולות שלהם, אבל עם היכולות החדשות, פלח הכניסה של מצלמות הרפלקס - בהחלט יהיה תחת מתקפה.

סמסונג, מוטורולה, סוני ושיאומי, כולן מתכננות הפתעות בתחום הצילום, שיהוו קפיצת מדרגה רצינית במה שיש לסמארטפונים להציע בתחום, ולא מן הנמנע שנראה גם יצרניות גדולות נוספות כמו אפל מצטרפות למה שהופך להיות האופנה החדשה בסמארטפונים.

אפל וסמסונג. ShutterStock
כולן מתכננות הפתעות בתחום הצילום. סמסונג Galaxy S21 Ultra ואייפון 12 פרו מקס/ShutterStock

שם המשחק הוא חיישנים גדולים. ככל שהחיישן גדול יותר ומכסה יותר שטח חשיפה שמגיע מהעדשה, כך התמונות יהיו איכותיות יותר. היצרניות שהזכרנו עושות בחודשים האחרונים כמה צעדים מעניינים בכיוון:

נתחיל עם סוני, המלכה הבלתי מעורערת של חיישני הצילום לסמארטפונים. על אף שהטלפונים שלה עצמה פחות נמכרים, סוני מוכרת חיישני צילום לבערך חצי מהתעשיה. באוקטובר שעבר, הכריזה סוני על ה-Xperia Pro-I, טלפון עם חיישן צילום עצום יחסית לסמארטפונים, בן 1 אינץ'. החיישן אגב, באופן אירוני, נלקח ישירות ממצלמת "כוון וצלם" שסוני מוכרת, ה-RX100 VII. בשל גודלו, הוא מסוגל להכיל גם פיקסלים גדולים של 2.4 מיקרון (לעומת 1.3 מיקרון באייפון 13, לשם השוואה), ומסוגל לצלם תמונות בפורמט RAW ב-12 ביט, וצילום וידאו ב-4K בקצב של 120 פריימים לשניה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
Sony Xperia Pro-I. ShutterStock
Sony Xperia Pro-I. טלפון עם חיישן צילום עצום יחסית לסמארטפונים, בן 1 אינץ'/ShutterStock

סוני גם יצרה עבורו עדשה מיוחדת בשיתוף עם זייס, של 24 מ"מ ומפתח צמצם משתנה (עניין נדיר ומסקרן כשלעצמו בסמארטפונים), בין f/2.0 ו-f/4.0. על אף שהחיישן המקורי מהמצלמה של סוני הוא חיישן של 20 מגהפיקסל, סוני היו צריכים להתאים אותו לסמארטפון, ולכן משתמשים "רק" ב-90% מהשטח, והוא יוצר תמונות של 12 מגהפיקסל. החיישן המרכזי הזה מגובה בעוד שלושה חיישנים נוספים: עוד מצלמת 12 מגהפיקסל לטלהפוטו של 50 מ"מ, עדשה רחבה של 16 מ"מ, וחיישן עומק TOF. על אף שאין כאן עדשת פריסקופ, זהו מערך צילום אימתני - שגם יעשה לכם חור בכיס: המצלמה-טלפון של סוני עולה 1,800 דולר.

וסוני לא שוקטת על השמרים. לפני שבועיים, הכריזה שיאומי על הדור הבא של הסמארטפונים שלה, השיאומי Mi 12S Ultra, שיכיל את חיישן ה-1 אינץ' הבא של סוני, שככל הנראה הוא גירסה משופרת של החיישן מהפסקה הקודמת - בשם IMX989. שיאומי לעניין העדשות חברה דווקא ללייקה - אבל ה-IMX989 הוא כבר חיישן של 50 מגהפיקסל, אבל גודל הפיקסלים דווקא יורד כאן ל-1.6 מיקרון לפיקסל. השיאומי 12S אולטרה גם מציע ייצוב אופטי, והעדשה ששודכה לו כאן היא עדשת 23 מ"מ, עם מפתח צמצם של f/1.9, שמכניס הרבה אור פנימה. גם כאן, מערך הצילום הוא מערך מרובה, כאשר כוכב ההצגה מגובה בעוד שתי עדשות עם חיישני 48 מגהפיקסל - אחת מהן עדשת פריסקופ של 120 מ"מ, והשניה עדשה רחבה מאוד של 13 מ"מ. גם כאן יש חיישן עומק של Time Of Flight כמי שסוגר את הרביעיה.

Mi 12S Ultra. שיאומי,
המצלמה ב-Mi 12S Ultra/שיאומי

החלק המסקרן אגב, הוא העיצוב שנתנה שיאומי לטלפון הזה. היא ממש חוגגת את המצלמה יוצאת הדופן, וכל הטלפון מעוצב כגוף של מצלמה עם החספוס לטובת אחיזה ומה שהתרגלנו לראות במצלמות חצי מקצועיות. התוצאה, אגב, נראית מרשימה מאוד ויפהפיה.

תמונה על בניין שלם

כיוון אחר שממנו תוקפות יצרניות הסמארטפונים את עולם הצילום המקצועי, הוא לא גודל החיישן אלא המגהפיקסלים. סמסונג וגם מוטורולה, שתיהן הכריזו על חיישני עם כמות עצומה של מגהפיקסלים - 200 מגהפיקסל, כמות פיקסלים שחריגה בנוף אפילו במצלמות מקצועיות. החשיבה היא פשוטה: יותר פיקסלים = יותר מגיע, ותמונה שמכילה לא פחות מ-200 מיליון פיקסלים, היא תמונה שמכילה המווון מידע, ככה שאפשר להגדיל, לחתוך או לעבד חלקים ממנה, מבלי לפגוע באיכות.

כדי להדגים את היתרונות הייחודיים של חיישן 200 מגהפיקסל, סמסונג עשתה במולדתה קוריאה תעלול יח"צני של צילום תמונה של חתול (כמובן שחתול) עם החיישן החדש שלה המכונה ISOCELL ואז הדפיסה אותו כתמונה ענקית - שכיסתה חזית של בניין שלם. רק כדי לתת לכם מושג של הגודל והאיכות: מדובר בתמונה או כרזה בגודל של 616 מטר רבוע, פעם וחצי השטח של מגרש כדורסל תקני. במילים אחרות, סמסונג הולכים על הגזמה מטורפת, בבחינת - 200 מגהפיקסל זה הרבה יותר מכל מה שצלם כלשהו צריך, והם הולכים כמובן לדחוף את החיישן הזה בסמארטפון.

חתול ממצלמת 200 מגה-פיקסל של סמסונג. סמסונג,
סמסונג עשתה במולדתה קוריאה תעלול יח"צני של צילום תמונה של חתול/סמסונג

אבל הסמארטפון הראשון שיכיל את החיישן הזה, לא יהיה גלקסי, אלא טלפון של מוטורולה שבבעלות לנובו, כזכור.

לפי השמועות מוטורולה אמורה להכריז עליו ב-2 באוגוסט: ה-Edge 30 Ulrta, יהיה הטלפון הראשון בעולם שישלב את חיישן ה-ISOCELL של סמסונג. הטלפון, שזכה לשם הקוד Frontier, כבר קיבל כמה הדלפות: יהיה לו מסך P-OLED בן 6.73 אינץ' וקצב רענון של 144 הרץ, סוללה של 4,500 מיליאמפר/שעה עם טעינה סופר מהירה של 125 וואט - אבל הכוכבת הגדולה היא כמובן מצלמת ה-200 מגהפיקסל, שתגובה בעוד עדשת 50 מגהפיקסל ככל הנראה, ועדשת טלהפוטו עם חיישן 12 מגהפיקסל (פתאום זה נשמע מעט ליד 200...), בחזית, לשם הסלפי, תקבלו מצלמת 60 מגהפיקסל. לצדו של הטלפון המסקרן הזה של מוטורולה, יושק אגב, גם ה-Razr המתקפל החדש של מוטורולה לשנת 2022, אחרי שהדגם הקודם סבל מבעיות, אבל הוא מסיפור אחר.

Motorola Edge 30 Ulta. צילום מסך,
ה-Edge 30 Ulrta. הטלפון הראשון בעולם שישלב את חיישן ה-ISOCELL של סמסונג./צילום מסך

לסיכום, לפחות ארבע יצרניות סמארטפונים וחומרת סמארטפונים חשובות ומשפיעות, שמות את יהבן השנה על קפיצת הדרך בצילום הסלולרי. האם ליצרני מצלמות ה-SLR יש סיבה לא לישון בלילה? נצטרך לבדוק, אבל התמונות והסרטונים שנוכל לצלם עם הסמארטפונים שלנו, בהחלט יקפצו ליגה עם כזו חומרה. אנחנו כבר מחכים לנסות אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully