וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישפיע על השעון? מדענים סבורים: כדור הארץ מסתובב מהר יותר

עודכן לאחרונה: 3.8.2022 / 19:13

אם אתם מרגישים שהימים קצרים יותר, אתם לא טועים: בשנים האחרונות כדור הארץ מסתובב מהר יותר, כך שהיממות לעתים אכן מעט יותר קצרות. איך זה משפיע על האנושות והאם נפסיד זמן חיים?

כדור הארץ, ינואר 2012. NASA, AP
מסתובב מהר יותר? כדור הארץ/AP, NASA

אם אתם מרגישים לאחרונה שהימים מרגישים טיפה יותר קצרים, אתם לא טועים. ה-29 ביוני השנה, זה היה היום הקצר ביותר שנרשם מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת כאשר החלו להשתמש בשעונים אטומיים מדויקים במיוחד.

כמו שכל אחד יודע, ברגיל, כדור הארץ משלים סיבוב שלם על צירו כל 24 שעות, המייצג יממה - מחזור שלם של זריחה ושקיעה כפי שהיה מזה מיליוני שנים, אבל ב-29 ביוני האחרון, שעת חצות הגיעה טיפה יותר מוקדם - 1.59 מילישניות מוקדם מהצפוי.

ישראל בגלובוס. ShutterStock
כמו שכל אחד יודע, ברגיל, כדור הארץ משלים סיבוב שלם על צירו כל 24 שעות/ShutterStock

השנים האחרונות הניבו עדויות שכדור הארץ אכן מסתובב מהר יותר - ב-2020, היו 28 ימים מהקצרים ביותר בחמישים השנים האחרונות, אחד מהם, ה-19 ביולי, "גילח" 1.47 מילישניות מ-86,400 השניות המרכיבות יממה. ב-26 ביוני, נרשם יום קצר עוד יותר - 1.5 מילישניות שהתקצרו, בדומה לשיא שנרשם ב-29 באותו החודש.

אז האם באמת הכדור מסתובב מהר יותר? ברמה הקוסמית, כזו שדוחסת את זמן הקיום שלנו כגזע וגם את הדינוזאורים לאירועים שחלפו כהרף עין, התשובה היא לא. כדור הארץ, בגדול, מסתובב לאט יותר. אם נזיז את השעון אחורנית 1.4 מיליארד שנים, יממה תעמוד על 19 שעות, ולא 24 שעות - כך שפעם, כדור הארץ הסתובב מהר יותר.

ההאטה נגרמת בשל משיכת הירח - זו טיפה משפיעה על הכדור שלנו ומאיטה במקצת את סיבוב כדור הארץ. ארגון התקשורת הבינלאומי (ITU), למעשה היה צריך לעצור ב-2016 את השעונים האטומיים לשניה, כדי לתת לכדור הארץ זמן להסתנכרן איתנו. הרעיון של "תיקון שניה" החל ב-1972, והפעם הבאה לכאורה תהיה בדצמבר 2022, אבל כיון שהכדור לאחרונה מסתובב מעט מהר יותר, כנראה שלא יהיה צורך בתיקון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הירח בשמי ג'ורג'יה שבארצות הברית. 31 בינואר 2018. רויטרס
ההאטה נגרמת בשל משיכת הירח/רויטרס

אז מה קורה בשנים האחרונות? כשבוחנים את הדברים בטווחי זמן קצרים יותר ולא מיליארדי שנים, העסק נהיה מסובך. כדור הארץ הוא לא יצור פשוט: יש לו ליבה נוזלית של לבה מותכת, הקרום שלו הוא מעטה של יבשות, אוקיינוסים וקרחונים, שכולם בתנועה ושינוי מתמיד, כל זה מכוסה בשכבה עבה של גזים (האטמוספירה), וכל המערכת הזו גם מסתובבת על צירה בחלל... כל אלה, משפיעים על מהירות הסיבוב של כדור הארץ, מאיצים או מאטים את קצב הסיבוב, בשינויים שלנו נראים מזעריים.

על פי נאס"א, רוחות חזקות כמו אל ניניו יכולות להאט את סיבוב הכדור כי הן יוצרות התנגדות ולהאריך את היום במילישניה, ואילו לרעידות אדמה יש אפקט הפוך - רעידת האדמה שחוללה את הצונאמי של 2004, הזיזה מספיק שכבת סלע כדי שהיום יתקצר בשלוש מיקרו-שניות.

@nivlilien האם כדור הארץ מסתובב מהר יותר? את התשובה המלאה וההסבר איך זה משפיע עלינו תוכלו לקרוא בידיעה שלי ב-"וואלה", עם הקישור בתגובה הראשונה. #science #earth #space #sciencetok ♬ original sound - nivlilien

פיזיקלית, כל מה שמניע חומר ודוחף אותו מטה לכיוון מרכז כדור הארץ יאיץ את מהירות הסיבוב (כמו שבלרינה שאוספת את זרועותיה תסתובב מהר יותר בפירואט), וכל מה שדוחף מאסה החוצה מהמרכז, יאט אותו.

כל אלה, מן הסתם משפיעים על אורכה של היממה. איך בדיוק? עדיין לא ברור. אם תופעת הימים המתקצרים תימשך, ייתכן ונצטרך לעשות תיקון שניה הפוך - במקום להוסיף שניה לשעונים, נצטרך לדלג על אחת, כדי להתאים את עצמנו למהירות הסיבוב של הכדור שעליו אנחנו חיים.

  • עוד באותו נושא:
  • כדור הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully