וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרוב ומפורט מאי פעם: ג'יימס ווב צילם את כוכב צדק

עודכן לאחרונה: 22.8.2022 / 22:36

זוהר צפוני ודרומי, טבעות זוהרות ואפילו ירח: טלסקופ החלל היקר והמתקדם תיעד את כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש. "לא באמת ציפינו שזה יהיה כל כך טוב"

כוכב צדק כפי שצילם אותו ג'יימס ווב. NASA, ESA,
כוכב צדק כפי שצילם אותו ג'יימס ווב/NASA, ESA

ממרחק של 1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ: סוכנות החלל האמריקאית נאס"א וסוכנות החלל האירופית (ESA) פרסמו הערב (שני) תמונה חדשה של כוכב הלכת צדק, שצילם טלסקופ החלל ג'יימס ווב.

בתמונה, שנצבעה באופן דיגיטלי וצולמה ב-27 ביולי, ניתן לראות את קווי המיתאר של כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש, כאשר סביבו מופיעים אורות זוהר צפוני וגם זוהר דרומי. בנוסף, ניתן להבחין ברוחות חזקות וסופות ענק שמתחוללות בכוכב.

מדובר על צילום עם פירוט חסר תקדים - בהשוואה לצילומים אחרים של שצולמו בעבר בקרבת כדור הארץ. "לא באמת ציפינו שזה יהיה כל כך טוב, למען האמת", אמרה האסטרונומית אימקה דה פאטר מאובנירסיטת קליפורניה בברלקי.

"זה מדהים שאנחנו יכולים לראות פרטים על צדק יחד עם הטבעות שלו, לוויינים זעירים ואפילו גלקסיות בתמונה אחת", הוסיפה דה פאטר. צדק הוא ענק גזים ומרבית מסתו היא מימן והליום. בדומה לכוכבי לכת גזיים אחרים במערכת השמש, לצדק יש מערכת טבעות ומערכת ירחים.

הדמיה: ג'יימס ווב בחלל. NASA,
ג'יימס ווב/NASA

ג'יימס ווב שוגר בדצמבר 2021, וכבר נמצא בנקודת לגראנז' L2, נקודה יציבה כבידתית על ציר הארץ-שמש במרחק כ-1.5 מיליון ק"מ מאיתנו, שמאפשרת לו "לרחף" במקום תוך השקעה מינימלית של דלק. התכנון והפיתוח של ג'יימס ווב נמשכו יותר מ-25 שנה, בהשקעה של כ-10 מיליארד דולר.

בחודש יולי ווב נכנס לעבודה וסיפק כמה תמונות מרהיבות של היקום בחדות שלא נראתה קודם: של צבר גלקסיות במרחק עצום מאתינו, של ערפילית קרינה הגדולה והבהירה ביותר בשמיים, הנמצאת 7,600 שנות אור מאיתנו, של WASP-96b ענק גז המקיף כוכב במרחק של 1,150 שנות אור, ערפילית הטבעת הדרומית, וחמישיית סטפן - צבר גלקטי קומפקטי, המצוי 290 מיליון שנות אור מאיתנו, והתגלה לראשונה ב-1787.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully