מבעית: מה יקרה לכדור הארץ כאשר השמש תבלע את כוכבי הלכת?

כאשר כוכבים בגודל של השמש מאבדים את גזי המימן מהליבה שלהם, הם הופכים להיות ענקיים פי עשרה מגודלם המקורי. כדור הארץ אמנם עשוי לשרוד, אבל יהיה חרוך כל כך עד שהוא יהפוך בלתי ראוי למגורים לחלוטין

ככה נראית שנה על פני השמש/NASA

האם יום אחד השמש תבלע את כוכבי הלכת הסמוכים לה ותוביל לכך שכדור הארץ לא יהיה מקום ראוי לחיי אדם? זה נשמע אולי כמו תרחיש אימים לא מציאותי, אבל לצערנו זה עלול לקרות - בעתיד המאוד רחוק. ידוע כבר שנים כי בבוא היום השמש תתפשט להיות ענק אדום ותבלע את כוכבי הלכת הסמוכים לה. כעת, מחקר חדש מנסה לבחון מה תהיה ההשפעה על כוכבי הלכת שייטרפו בידי השמש וכיצד התופעה תשפיע על כדור הארץ.

כאשר כוכבים בגודל של השמש מאבדים את גזי המימן מהליבה שלהם, הם הופכים להיות ענקיים פי עשרה מגודלם המקורי. המחקר מצא כי בליעת כוכבי לכת גדולים, שגודלם פי 10 או יותר מגודלו של כוכב צדק, יכולה לגרום לכוכב להשיל את מעטפתו ולהגדיל את הבהירות שלו במשך כמה אלפי שנים.

השמש ברזולוציה גבוהה. ESA & NASA/Solar Orbiter/EUI team; Data processing: E. Kraaikamp (ROB),
השמש ברזולוציה גבוהה/ESA & NASA/Solar Orbiter/EUI team; Data processing: E. Kraaikamp (ROB)

רוצים לקבל עדכוני טכנולוגיה לפני כולם? הצטרפו לאינסטגרם

המחקר נערך באמצעות שיטה הנקראת סימולציות הידרודינמיות, ומספק הצצה לתרחישים העתידיים האפשריים של התפתחות מערכת השמש שלנו. בשל גודלם העצום של כוכבי ענק אדומים, החוקרים נאלצו לדגום רק קטע קטן מהגבול שבו הכוכבים נפגשים עם כוכבי הלכת. "אנו מדמים קטע קטן מהכוכב כדי להבין את הזרימה מסביב לכוכב הלכת ולמדוד את כוחות הגרירה הפועלים עליו".

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
כדור הארץ מהירח. נאס"א, אתר רשמי
כדור הארץ אמנם עשוי לשרוד, אבל יהיה חרוך כל כך עד שהוא יהפוך בלתי ראוי למגורים לחלוטין/אתר רשמי, נאס"א

כך אומר ריקרדו יארזה, סטודנט לתואר שני לאסטרונומיה באוניברסיטת קליפורניה, סנטה קרוז, והמחבר הראשי של המחקר שפורסם ב- Astrophysical Journal. תוצאות המחקר מספקות הצצה למה שיקרה בעוד 5 מיליארד שנים כשהשמש שלנו תהפוך לענק אדום וכיצד התופעה תשפיע עלינו.

במערכת השמש שלנו, כוכבי הלכת הקרובים ביותר לשמש, הם מרקורי ונוגה. שני הכוכבים האלו צפויים להיבלע לחלוטין על ידי השמש שתגדל. כדור הארץ אמנם עשוי לשרוד, אבל יהיה חרוך כל כך עד שהוא יהפוך בלתי ראוי למגורים לחלוטין. חלק מכוכבי הלכת הקרים הרחוקים והמרוחקים יותר, כמו צדק, שבתאי וירחיהם, עשויים לפתח תנאים ידידותיים יותר לחיים. אז האם יום אחד האנושות תיאלץ לעבור לגור בכוכבי הלכת האלו או שמא היא תושמד? נחכה לראות מה יקרה בעוד מיליארדי שנים.