מחקר: המסך של הסלולרי עלול להאיץ את הזדקנות העור

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 10:05

צופים בטלוויזיה? משתמשים הרבה בסמארטפון? אולי כדאי שתמרחו קרם הגנה: מחקר חדש מצא את ההשפעה הקשה של המסכים על העור. "המסר שאחנו מנסים להעביר הוא מידת זהירות. כמה שפחות אור כחול, יותר טוב", אמרה אחת החוקרות

סמארטפון. ShutterStock
סמארטפון/ShutterStock

סמארטפונים, טלוויזיות, טאבלטים ומסכי מחשב: המסכים סביבינו פולטים כמות גבוהה יחסית של אור כחול (קרינה בגלים קצרים), ולמרות שזה נראה לנו הכי טבעי ואנחנו נמענים בעיקר מהחשיפה לקרינת השמש, מתברר שהם עלולים לגרום להזדקנות העור שלנו ולקמטים - כך עולה ממחקר חדש שפורסם אתמול (רביעי) בכתב העת Frontiers in Aging.

מדענים מהמחלקה לביולוגיה אינטגרטיבית באוניברסיטת אורגון סטייט, חשפו זבובי פירות לקרינה חזקה של אור כחול, וגילו שחלק ממרכיבי התאים שלהם נפגעו. "אנחנו הראשונים להראות שרמות של מטבוליטים ספציפיים - כימיקלים החיוניים לתפקוד תקין של התאים - משתנות בזבובי פירות שנחשפים לאור כחול", אמרה פרופסור יאדביגה גיבולטוביץ'.

"כדי להבין מדוע אור כחול בעוצמה גבוהה אחראי להאצת ההזדקנות בזבובי פירות, השווינו את רמות המטבוליטים בזבובים שנחשפו לאור כחול במשך שבועיים לאלו המוחזקים בחושך מוחלט", הוסיפה פרופסור גיבולטוביץ'. "עם זאת, השתמשנו באור כחול חזק למדי על הזבובים - בני אדם נחשפים לאור פחות חזק, כך שהנזק ממסך הסלולרי עשוי להיות פחות דרמטי".

עבור כל מי שמבלה את רוב היום מול מכשירים ניידים, הממצאים הללו עשויים להיראות מדאיגים, אך למעשה גם אם בסופו של דבר מדענים יגלו השפעה דומה על תאים אנושיים, חשוב לציין שמידת הנזק שירגישו אנשים תהיה מינימלית בהשוואה לזה שניתן לראות בזבובים. "המסר שאנחנו מנסים להעביר הוא מידת זהירות. כמה שפחות אור כחול, יותר טוב. הימנעות מחשיפה מוגזמת לאור כחול עשויה להיות אסטרטגיית אנטי-אייג'ינג טובה", אמרה גיבולטוביץ'.

סמארטפון. ShutterStock
"כמה שפחות אור כחול, יותר טוב"/ShutterStock

גם בריאן זולטובסקי, פרופסור באוניברסיטת סאות'רן מתודיסט במחלקה לכימיה, אמר שבעוד שהמחקר מלמד אותנו עוד יותר על סכנות האור הכחול, זו לא סיבה לדאגה. "בניגוד לזבובים, לא ידוע באיזה שלב חשיפה לאור כחול נחשבת מוגזמת עבור בני אדם", אומר זולטובסקי. "בינתיים, כאשר זבוב נחשף לאור כחול, הוא יכול לחדור לכל הרקמה שלו. עבור בני אדם, אור כחול יכול לחדור אולי מילימטר לתוך הרקמה. זה עלול לגרום להזדקנות מוקדמת בעור, אך לא לניוון עצבי מוגזם. כל עוד אתה לא מציף את עצמך בכוונה בכמויות גדולות של אור כחול, אין הרבה סיכון". לצד זה, רופאים ברחבי העולם עדיין ממליצים למרוח קרם הגנה בעת קרבה מרובה למסכים במהלך היום.