וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

IFA 2022: יאללה, מתקפלים ובינה מלאכותית להמונים

עודכן לאחרונה: 3.9.2022 / 10:46

על אף שהמגיפה נתנה השנה את סימניה בתערוכת האלקטרוניקה הגדולה בברלין, החדשנות האנושית לא נעצרת. הנה סיכום המגמות והפיתוחים המסקרנים

תערוכת IFA, ברלין. GettyImages
תערוכת IFA, ברלין/GettyImages

לאחר שנתיים של מגיפה, נראה שתערוכות האלקטרוניקה הגדולות מתחילות להתאושש. תערוכת IFA בברלין מתקיימת למעשה לראשונה מזה שנתיים באופן המלא והמסורתי, ונפתחה אתמול (ששי) לקהל הרחב. אבל המגיפה נתנה כאן את אותותיה: על אף מזג אוויר שמשי ונעים, האולמות הגדולים של מרכז הכנסים "מסה" שבלב שכונת שרלוטנבורג השלווה לא היו מלאים ועמוסים לעייפה כמו בשנים קודמות, רבים מהמשתתפים עוטים מסיכות, וחברות גדולות שבעבר אכלסו ביתנים שלמים, כמו סוני ופיליפס, נעדרות מכאן כליל או לכל היותר מאיישות דוכנים צנועים בהרבה מאשר שנים עברו. ועדיין, ניכר שאפילו מגיפה כלל עולמית לא יכולה לעצור את החדשנות האנושית - הנה המגמות והדברים המעניינים שראינו בתערוכת IFA.

על אף שהקהל עדיין קצת מעקם עליהם את האף - המסכים הגמישים הפכו לגולת הכותרת של התערוכה, ואחרי שראינו אותם בסמארטפונים שהושקו ממש לאחרונה כמו הפליפ והפולד של סמסונג, הם עושים את דרכם בעוז למחשבים: אסוס הכריזה כאן (ואף מחזיקה ביתן בתערוכה, מחזה נדיר כשלעצמו), על ה-Zenbook Fold OLED, מחשב שהוא בעצם טאבלט ענקי עם מסך גמיש, שמתקפל כמו ספר ונוח לנשיאה. ברווח שבין שני חלקי המסך, ניתן גם לדחוף מקלדת מגנטית דקה המצורפת לערכה, וכשמניחים אותה על חציו התחתון של המסך, הוא למעשה הופך ללפטופ צדפה קטן. הקונספט של אסוס מחקה בעצם את אותם העקרונות שהציגה לנובו עם ה-Thinkpad X1 Fold שלה, שכאן בתערוכה הוצג ממש לרגע הדגם החדש שלו (והספקנו לעשות עליו הצצה, ראו גם בסרטון מטה).

ה-Zenbook Fold. GettyImages
ה-Zenbook Fold/GettyImages

אבל כשאומרים מסכים גמישים, לא מתכוונים רק למחשבים. במתחם המשחקים בביתן של LG נתקלנו ב-Flex, שהוא מסך מחשב עצום ממדים, שדפנותיו מתקמרות באופן ממונע, כך שהן עוטפות את השחקן בצורה של חצי מעגל, או ניתן ליישר אותו למסך שטוח רגיל. כך או כך, המפתח למסך המשחקים המסקרן הזה, גם כאן - הוא פאנל גמיש. כך שגם אם בסמארטפונים המסכים הגמישים נראים כגימיק, כשזה מגיע למכשירים גדולים יותר, ניכר שהם באמת מחוללים שינוי ומתווים את הדרך לאיך ייראו המחשבים והמסכים שלנו בשנים הקרובות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ה-Thinkpad X1 Fold של לנובו. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
לנובו עם ה-Thinkpad X1 Fold/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

חתול ביוני

המגמה השנייה המשמעותית שניכרת בתערוכה, היא קצת סמויה מהעין, ובכל זאת הנוכחות שלה ניכרת: בינה מלאכותית. החדירה של מכונות לומדות ומגיבות ובינה מלאכותית לחיינו אולי לא תמיד מורגשת, אבל היא כבר כאן, וביתר שאת: לא רק שראיתי כאן חברות שמציעות כלים לכל אדם ללמוד לתכנת בינה מלאכותית, רבים מהמוצרים כאן נשענים לחלוטין על יישום כבד של בינה מלאכותית.

נתחיל עם הדבר הכי מוזר ומסקרן שכנראה מוצג כאן בתערוכה: חתול ביוני. זהו חתול לכל דבר, אלא שהוא רובוטי לחלוטין, ונועד להחליף חתולים חיים. כמו אייבו של סוני שהוצג עוד ב-1999, אז MarsCat שמפותח בידי חברת Elephant Robotics, הוא חיה מלאכותית, המבוססת כולה על בינה מלאכותית.

למארס, יש לגמרי התנהגות של חתול אמיתי: כלומר, אל תצפו שהוא תמיד ירצה לשחק אתכם. הוא מסוגל גם להישכב ופשוט להירדם מול העיניים שלכם במקום לרצות לשחק, על אף שהוא רובוטי. למה? כי הוא חתול. ההתנהגויות האלה, שנועדו לדמות התנהגות של חתול אמיתי, נשענות על אלגוריתם משוכלל עם שש תכונות "אישיות" שונות, המתבססות לאורך זמן, ולטענת מפתחיו - כל מארס שיימכר, מפתח עם הזמן אישיות משלו, ואין שני חתולי ביוניים שהם זהים בהתנהגות שלהם.

בישול למטומטמים

הבינה המלאכותית ניכרת גם במכשירים קצת יותר שגרתיים מאשר חתולים רובוטיים: קוואלקום הציגה כאן בדוכן שלה, כיצד בינה מלאכותית יודעת לסדר מסגרת של תמונה ולהתאים אותה אוטומטית לכמות האנשים שנמצאים בטווח המצלמה, הכל על ידי למידת מכונה וזיהוי פנים: אם המצלמה מזהה פרצופים של כמה אנשים בתמונה, היא תרחיב את הזום ותפתח זווית רחבה ככה שיראו את כולם, ומנגד אם מאותר רק פרצוף אחד, היא תתמקד רק בו לתמונת פורטרט אישית יותר. זהו פיתוח שעומד להפוך שיחות וידאו להרבה יותר זורמות מבעבר, ומן הסתם נראה אותו מגיע בקרוב לסמארטפונים, למחשבים ולמצלמות הרשת שלנו - כי אם יש משהו שהמגיפה החזירה לאופנה, הוא וועידות הווידאו. באופן דומה, בינה מלאכותית יודעת לנקות עכשיו רעשי רקע כמו תינוק צורח או כלב נובח, ככה שלפחות העמיתים שלנו לשיחת הווידאו לא יצטרכו לסבול מהרעש...

ולבסוף, הבינה המלאכותית מגיעה גם למכשירים הביתיים שלנו, וזה די מדהים: החזון שבו המקרר מזהה יש בתוכו ומגיב בהתאם, סוף סוף קורם עור וגידים. סמסונג (שמארחת אותנו כאן בתערוכה בברלין, גילוי נאות), מציגה בביתן שלה, מקרר עם מצלמות מובנות בדלתות שלו, כך שאפשר בכל רגע נתון לראות את התוכן שלו. זה לא רק שימושי בזמן קניות בסופר, שאפשר להתחבר מרחוק למצלמה דרך האפליקציה בסמארטפון, ולראות מה באמת חסר לנו במקרר, המצלמות מצויידות שוב, ביכולת זיהוי עצמים, כך שהן יכולות למשל לזהות נתח בשר שמונח במקרר, ואז להציע לנו מתכונים לסטייק. ורגע, זה לא הכל - אם בחרנו בסטייק, התנור החכם, שמדבר גם הוא עם האפליקציה, יקבל את התוכנית המתאימה לצליית אומצה, ויתחמם בהתאם. החזון שתמיד הובטח לנו על בית חכם באמת, סוף סוף קורם עור ושבבים.

MyCook Next. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
הבינה המלאכותית מגיעה גם למכשירים הביתיים שלנו/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

באופן דומה, ראינו כאן סיר בישול חכם, הכולל טאבלט מובנה של חברה בשם טאורוס. הסיר, שנקרא MyCook Next, ידריך אותנו בבישול - צעד אחר צעד, מתי להוסיף רכיבים, יבצע את פעולות הבישול הנדרשות עליהם ואז למשל, אחרי שיחמם את השמן, יבקש מאיתנו להוסיף גם קוביות בטטה, באמצעות הוראה על המסך. חזון אחרית הימים של בישול למטומטמים, באמצעות מכונות חכמות... כל מה שיישאר לנו זה לאכול, ולנסות לשחק עם החתול הרובוטי.

כלומר, אם הוא יסכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully