וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמונות הן רק יחסי ציבור: ההישג האמיתי של הטלסקופ ג'יימס ווב

יניב יאיר, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

14.9.2022 / 9:48

לראות בעיניים שלנו גלקסיות רחוקות זה מרהיב, אבל זה לא העיקר. הנה מה שהטלסקופ של NASA באמת תרם למדע ולחקר החלל

ערפילית קארינה, כפי שתועדה על ידי טלסקופ ג'יימס ווב. NASA,
ערפילית קארינה, כפי שתועדה על ידי טלסקופ ג'יימס ווב/NASA

בשבועות האחרונים מתפרסמים חדשות לבקרים הישגים מרשימים ומרחיבי אופקים של טלסקופ החלל האימתני "ג'יימס ווב" ששוגר לחלל בסוף שנת 2021, בעיצומו של חג המולד. בין ההישגים: סריקה איכותית של כוכב הלכת צדק, אדוות אנרגיה מרהיבות של כוכבים גוססים במרחק מיליארדי קילומטרים מאיתנו, ועד טבעות איינשטיין - תופעה שבה תנועת קרני האור המגיעות מגרם שמיים מוסתת על ידי מסה גדולה במיוחד, כשהצופה מזהה אותו כטבעת אור.

ג'יימס ווב, שעל שמו קרוי הטלסקופ המוערך בשווי של כ-10 מיליארד דולר, היה טייס אמריקאי, איש חינוך והמנהל השני של סוכנות החלל הלאומית לאווירונאוטיקה וחלל של ארה"ב, הידועה גם כ-NASA.

לא רק תמונות

אין ספק שהתמונות שצולמו עד כה על ידי האינסטרומנט העוצמתי נראות כאילו נלקחו מהסדרה "מסע בן הכוכבים". התמונות שנחשפו לציבור הן אמיתיות כמובן, אבל היו ערוכות היטב, כדי להמחיש את התגליות והתיעוד המרהיבים. אלא שהן רק נועדו בעיקר ליחסי ציבור. לג'יימס ווב יש הישגים נוספים מרחיקי לכת מהשבועות האחרונים, שבמהלכם שייט בחלל בין צילום לצילום.

המידע שהגיע מווב, בין השאר, אפשר את הצבתו של לוויין המחקר האיטלקי LASER-2 במסלול סביב כדור הארץ. מדובר בכדור דחוס של סגסוגת ניקל ומתכות נוספות, ובו משובצים עשרות רפלקטורים - מחזירי אור הבנויים כך שיחזירו את הקרן בדיוק לכיוון שממנו הגיעה.

באמצעות מדידות לייזר מדויקות של מיקומו של הלווין ביחס לכוכבים אחרים כדוגמת כדור הארץ, מתכננים המדענים לחקור בדיוק רב יותר את ההשפעות של כבידת גוף גדול - כמו כדור הארץ עצמו - על המרחב-זמן, וכן גם על הכבידה המתווה את מסלול הלוויין.

כבר במאה הקודמת נודעה השפעת הכבידה על המהירות ביצירת ממד זמן שונה. מניסוי השעונים (ניסוי הייפלי-קיטינג) - בו נשלחו שעונים למסלול סביב כדור הארץ בהם הזמן עבר לאט יותר מזה של שעונים על פני האדמה ומסרטים שעליהם גדלנו כמו חזרה לעתיד, הפלאש ועוד - אנחנו למדים על משמעותה של המהירות על מנת לייצר חור שחור, שדרכו, כרגע רק בסרטים, הצליחו הגיבורים לעבור לממד זמן אחר - לגלוש בזמן.

לראות ולא לגעת

התצפיות של הגלקסיות הרחוקות, הן בבחינת לראות ולא לגעת - בגלל המרחק הרב כרגע לא ניתן להגיע אליהן, לפחות עד שנדע בוודאות מהו המרחק אליהן, על ידי שימוש בלווייני מדידה כגון lars2. בו בזמן יהיה על האנושות לייצר חללית ממש מהירה שתוכל להתגבר על השפעות כגון כבידה, כוח גרירה של האטמוספירה, טמפרטורה ועוד. וכן, היא תצטרך גם להיות מסוגלת לחזור.

לגבי החורים השחורים, ידוע שמרכז הכבידה שלהם כל-כך גבוה, שהם בולעים את מה שסביבם. כל מה שנכנס אליהם, נמשך למרכז הכבידה של החור ונעלם. כלומר, על מנת שנוכל לחצות חור שחור, לעבור לממד זמן אחר ולגלוש בזמן כמו שמתואר בסרטים, יידרש עוד זמן רב. אבל לפחות נוכל להסתכל על התמונות.

יניב יאיר, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully