וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פייסבוק עלולה לפגוע בטוהר הבחירות"

עודכן לאחרונה: 13.9.2022 / 13:12

בין הממצאים: בפייסבוק בישראל, כך נטען, פועלים מספר רב של פרופילים מזויפים ואנונימיים בניגוד גמור לכללי הקהילה, חלקם נוקטים בפעילות עבריינית ללא הפרעה

קלפי בחירות בירושלים, 23 במרץ 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
קלפי בחירות בירושלים, 23 במרץ 2021/פלאש 90, יונתן זינדל

מקומן של רשתות חברתיות בבחירות לראשות הממשלה הופך למשמעותי עוד יותר: ראשי איגוד האינטרנט הישראלי פנו היום (שלישי) במכתב דחוף לבכירים בחברת מטא (פייסבוק) באירופה ובארצות הברית על מנת להתריע בפניהם על העדר היערכות מתאימה של הרשתות החברתיות הפופולריות לקראת הבחירות בישראל.

במסגרת המכתב, מונים הנשיאה ד"ר שרון בר-זיו ומנכ"ל האיגוד ועו"ד יורם הכהן, מספר כשלים ואיומים פוטנציאליים על טוהר הבחירות, היכולים לנבוע מההכנה הלקויה של חברת מטא לבחירות בישראל ומזהירים מפני סכנה של פגיעה בטוהר הבחירות והאינטרס הציבורי של הבוחרים. זאת, לאור הסיכון של הפצת מידע כוזב ומטעה על ידי גורמים אנונימיים בעלי אינטרס באמצעות הרשתות החברתיות של מטא - בהן גם אינסטגרם ו-וואטסאפ.

בדיקה מיוחדת שנערכה על ידי ארגון פייק ריפורטר בשיתוף איגוד האינטרנט הישראלי העלתה כי בפייסבוק בישראל פועלים מספר רב של פרופילים מזויפים ואנונימיים בניגוד גמור לכללי הקהילה וכי חלקם גם נוקטים בפעילות עבריינית ללא הפרעה. רבים מהחשבונות הללו ניתנים לגילוי בקלות יחסית אך לא נעצרו. במכתב מתריעים כי על פי מחקרים ודוחות שחוקרים ומומחי רשת פרסמו לאחרונה בעולם נראה שמשתמשים בשפות לא-מערביות שוליות יותר - כמו השפה העברית - מקבלים מענה לקוי על ידי מערכות הזיהוי והמודרציה האוטומטיות של פייסבוק ואינסטגרם ולא מטופלים בזמן.

מארק צוקרברג. GettyImages
הסיכון: הפצת מידע כוזב ומטעה על ידי גורמים אנונימיים בעלי אינטרס באמצעות הרשתות החברתיות של מטא/GettyImages

גם מנגנוני הדיווח שמאפשרים למשתמשים לדווח על חשבונות ודפים בעייתיים לא מספקים מענה הולם לתופעות של פוגענות והתערבות עוינת בשיח הציבורי בישראל, שהופכות חשובות ודחופות במיוחד בימים אלו לקראת הבחירות.

ראשי איגוד האינטרנט הישראל, כך דווח, התריעו בפני מטא כי לא נראה שננקטו בישראל צעדים מיוחדים ומתאימים על מנת להתמודד עם מגבלות האכיפה בשפה העברית וכי לא נעשתה היערכות ייעודית להבטחת טוהר הבחירות, כפי שמטא עשתה ועושה במדינות אחרות. איגוד האינטרנט הישראלי מצביע במכתבו על כך שלאורך השנתיים האחרונות חברת מטא מתחייבת לפעילות ייחודית על מנת להבטיח את תקינות הליכי בחירות במדינות רבות, כגון: בארה"ב (בחירות האמצע לבית המחוקקים), בברזיל (הבחירות לנשיאות) ובמדינות נוספות כמו הפיליפינים ומוקדם יותר השנה גם לבחירות בקניה ובהודו.

על פי פרסומי החברה בכל המדינות הללו היא נקטה בצעדים מיוחדים כדי למנוע הפצה של דברי שנאה והסתה, לעצור התערבות זרה ופגיעה בטוהר הבחירות ולמנוע הפצה של מידע כוזב ומטעה באמצעות שיתופי פעולה עם בודקי עובדות מקצועיים וארגוני החברה האזרחית. לקראת הבחירות הקרבות בברזיל מטא פרסמה דוח מיוחד בו טענה כי השקיעה תקציבים משמעותיים בטכנולוגיות חדשות של אינטליגנציה מלאכותית ובהרחבת כוח אדם ייעודי במטרה לזהות ולמנוע הפצה של מידע כוזב והסתה באמצעות פרופילים מזויפים או מתחזים ובהקמת כוח משימה מיוחד לטיפול בבחירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בווידאו: השרה מרב מיכאלי בריאיון לטל שלו ויקי אדמקר באולפן וואלה!/צילום סטילס: ראובן קסטרו

"אנו קוראים לכם לפתוח בדיאלוג מיידי עם רשויות המדינה וגופי החברה האזרחית הרלוונטיים, על מנת לגבש מענה אפקטיבי ומיידי שיבטיח כי המשתמשים בישראל יזכו למרחב מקוון בטוח", כתבו נשיאת האיגוד בר-זיו והמנכ"ל הכהן כתבו במכתבם לראשי מטא ופייסבוק. "צורך זה הופך דחוף וקריטי אף יותר עם פתיחת הקמפיינים לקראת הבחירות לכנסת והצורך להבטיח אכיפה אפקטיבית של כללי הקהילה הרלוונטיים למניעת חשבונות מזויפים או תכני הסתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully