וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לירח: מצלמה שפותחה בבאר שבע תורכב על "בראשית 2"

עודכן לאחרונה: 4.10.2022 / 9:52

למשימת "בראשית 2" עוד אין תאריך יעד לשיגור, אבל כבר מפתחים למשימה השאפתנית כלים מדעיים: אחד מהם הוא מצלמה היפרספקטרלית שפותחה באוניברסיטת בן גוריון בנגב

חללית SpaceIL בסלפי. בראשית,
חללית "בראשית" בדרכה לירח/בראשית

עד גיל 21 לא תגיע לירח: כזכור לכולנו, משימת "בראשית" של שיגור חללית ישראלית לירח, נחלה מפלה ברגע האחרון כשבעשרות המטרים האחרונים לפני הנחיתה אבד הקשר עם החללית, והיא התרסקה על פני הירח. אבל זה לא עצר את אנשי עמותת SpaceIL מלהגדיר את משימת "בראשית 2", שתהיה אף יותר שאפתנית מהמשימה הראשונה, ושעלותה מוערכת ב-100 מיליון דולר.

הפעם מתכננת העמותה הישראלית, לשגר לירח חללית מסלולית (אורביטר) שתיכנס למסלול לווייני סביב הירח, ומשם תשגר אל פניו שתי נחתות, שישאו עמן כלים מדעים ויבצעו ניסויים על פני הירח. אם המשימה תצלח, ישראל תצטרף למועדון קטן ויוקרתי של מדינות שהצליחו לנחות על הירח.

אחד הכלים, הוא מצלמה היפרספקטרלית שפותחה באוניברסיטת בן גוריון שבנגב. הייחוד של המצלמה, שפותחה על ידי פרופ' אדריאן שטרן, פרופ' דן בלומברג, פרופ' סטנלי רוטמן וד"ר יצחק אוגוסט, הוא ביכולת לדחוס את המידע האופטי שישודר בחזרה לכדור הארץ. המצלמה, המכונה מחוש, תוכל למפות בצורה ברורה את הגיאולוגיה והרכב המינרלים על פני הירח. הפרויקט נמסר ברישיון לחברת Noohra, העובדת על פיתוח המצלמה הייחודית ביחד עם חברת ISI הישראלית.

החללית בראשית של SpaceIL. עמית לגו, מערכת וואלה!
חללית "בראשית"/מערכת וואלה!, עמית לגו

מחוש מכסה מעל 100 אורכי גל שונים בטווחי האור הנראה ואינפרא אדום קרוב (בדומה למצלמות המותקנות בטלסקופ החלל ווב), היא בעלת רזולוציה גבוהה ותצלם מ-"בראשית 2" אזורים נבחרים על אדמת הירח, כולל אזורים שעד כה הגישה אליהם הייתה מוגבלת כמו הקטבים וצדדים אחרים של הלוויין הקטן שלנו שטרם נחקרו במלואם.

פרופ' דן בלומברג, סגן נשיא האוניברסיטה, ראש המעבדה לחישה מרחוק ויו"ר סוכנות החלל הישראלית, אמר ל-"וואלה!": "הטיסה לחלל של 'בראשית 2' היא משימה לאומית ואוניברסיטת בן-גוריון, התגייסה לסייע למטרותיה המחקריות. המדע המתקיים בבן-גוריון ובאוניברסיטאות האחרות הוא בסיס לפריצות דרך בכל תחומי החיים".

ד"ר ג'ימי לוי, מייסד שותף של חברת Noohra, הוסיף: "אנו אסירי תודה על ההזדמנות לתרום למשימת בראשית 2 ונרגשים שאנו מסוגלים להדגים את היכולות הייחודיות של מערכת ההדמיה שלנו...אנו מצפים מאוד לחלוק את הנתונים שנאספו על ידי מערכת ההדמיה ההיפרספקטרלית שלנו עם מדענים וסטודנטים ברחבי העולם כדי להעמיק את ההבנה שלנו לגבי התהליכים הפיזיקליים והכימיים על פני הירח. זהו צעד ראשון עבור Noohra, וצעד גדול קדימה לחקר פני הירח".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

לדברי שמעון שריד, מנכ"ל עמותת SpaceIL: "בשנה החולפת, פרסמה עמותת SpaceIL קול קורא להצעת ניסויים מדעיים במסגרת משימת הירח של בראשית2 , במטרה לענות על שאלות מהותיות בנוגע לשהות בחלל ועל הירח ולשלב מחקר מדעי שניתן יהיה להנגישו חינוכית לתלמידים, ובכך לקרב עוד צעירים לעולם המדע, כחלק מחזון העמותה. בהמשך לכך מינתה SpaceIL ועדה מייעצת מדעית המורכבת מנציגי העמותה, מדענים מובילים מהאקדמיה הישראלית, גופי חינוך, סוכנות החלל הישראלית ושותפי SpaceIL. הניסוי עם המצלמה הוא הניסוי השני שנבחר ובקרוב תודיע העמותה על ניסויים נוספים שישולבו במשימה".

  • עוד באותו נושא:
  • בראשית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully